به گزارش خبرنگار ایرنا، فرهاد همتی روز سه شنبه در جلسه شورای حفاظت از منابع آب گیلانغرب، اظهار داشت: با تمهیدات صورت گرفته تا پایان امسال مجموع زمین های برخوردار از طرح سامانه نوین آبیاری گیلانغرب به بیش از 9 هزار هکتار افزایش می یابد.
وی بیان کرد: سدهای احداث شده و دردست ساخت در این شهرستان قابلیت و ظرفیت ذخیره سازی 199 میلیون متر مکعب آب را دارند که این خود از عوامل مهم و موثر توسعه بخش کشاورزی در گیلانغرب است.
وی اظهار کرد: تاکنون بیش از 70 میلیون مترمکعب آب در پشت سد های زاگرس ، سراب و مخزنی گیلانغرب ذخیره شده است.
سرپرست فرمانداری گیلانغرب گفت: هم اکنون 480 حلقه چاه مجاز نیز در شهرستان وجود دارد که با هماهنگی های صورت گرفته نسبت به انسداد چاه های غیرمجاز آب اقدام شده است.
همتی، بر ضرورت حفاظت از منابع ارزشمند آبی به عنوان یک عنصر ارزشمند در تداوم حیات با مدیریت صحیح و اصلاح مصرف تاکید کرد.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای کرمانشاه نیز در سخنانی، میزان باران ثبت شده در سالجاری در این استان را 483 میلیمتر ذکر کرد و افزود: با ابلاغ دستورالعمل دولت به منظور حفاظت از منابع آب، 14 طرح جدید در دستور کار قرار گرفته است.
محمودرضا شهلایی گفت: تشکیل تعاونی های آب بران و نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه های آب کشاورزی از جمله این طرح هاست و تاکنون 707 کنتور هوشمند در سطح استان کرمانشاه نصب و 510 حلقه چاه غیرمجاز نیز مسدود شده است.
وی با تاکید بر لزوم مراقبت هرچه بیشتر در حوزه منابع آب به عنوان مقوله ای حیاتی، اضافه کرد که هرگونه بی توجهی در بحث آب، باعث ایجاد بحران خواهد شد و از این رو مردم و مسئولان باید این موضوع را به طور جدی مورد توجه ویژه قرار دهند.
در این جلسه در خصوص صیانت از منابع آب های زیرزمینی، جلوگیری از برداشت های غیرمجاز، بهره برداری بهینه از منابع آب، جلوگیری از تجاوز برخی افراد سودجو به اراضی، بستر وحریم رودخانه ها ، بهره برداری از شبکه های احداث شده مدرن پایاب سدها و تشکیل تعاونی های جدید آب بران تصمیم گیری شد.
شهرستان گیلانغرب با 40 هزار هکتار زمین کشاورزی دارای سه زاگرس، مخزنی و سراب توان ذخیره سازی 90 میلیون متر مکعب آب برای 10 هزار هکتار از زمین های کشاورزی دشت گیلان دارد.
گیلانغرب با بیش از 72 هزار تن جمعیت در غرب کرمانشاه واقع شده است.
7079/7398/3012/8066 خبرنگار:سلطانمراد شهبازپور ** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.