مژگان رستمی فر روز سه شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: در شهر کرمانشاه و 13 شهرستان دیگر استان این کلینیک ها از سال گذشته فعال شده و به ترک دخانیات از طریق تجویز قرص و دارو کمک می کنند.
وی اظهار کرد که در این کلینیک ها نیروهای آموزش دیده حضور دارند و با استفاده از روش های علمی روز به ترک دخانیات افرادی که سیگار مصرف می کنند کمک می نمایند.
او گفت که نحوه تجویز دارو و روش های ترک دخانیات در افراد بسته به میزان وابستگی آنها به نیکوتین متفاوت است و پس از اندازه گیری میزان نیکوتین موجود در بدن آنها، نسخه ترک دخانیات برای آنها پیچیده می شود.
این کارشناس در ادامه با بیان اینکه آمار تعداد مصرف کنندگان دخانیات در استان کرمانشاه مشخص نیست، گفت: براساس آمار مرکز سلامت ایران 10.5 درصد افراد کشور دخانیات مصرف می کنند که معادل سالانه 50 میلیارد نخ سیگار است.
به گفته او، هزینه مصرف این میزان سیگار 100 هزار میلیارد ریال معادل یک درصد تولدی ناخالص داخلی کشور است و همچنین 200 تا 300 میلیارد ریال هم سالانه صرف هزینه های درمانی مرتبط با دخانیات می شود.
رستمی فر به مطالعات انجام شده در سال 94 در رده سنی 13 تا 18 سال در کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه براساس نتایج این مطالعات، مصرف قلیان در میان این رده سنی در کشور افزایش یافته است.
او با بیان اینکه براساس قانون با مراکزی که مجوز عرضه قلیان نداشته باشند برخورد می کنیم، گفت: سال گذشته از 71 مرکز عرضه قلیان در شهر کرمانشاه 64 مورد که مجوز نداشتند را تعطیل کردیم و هزار و 700 عدد قلیان را نیز معدوم کردیم.
او مهمترین راهکار برای مبارزه با مصرف دخانیات را آموزش و فرهنگ سازی دانست و تاکید کرد: این آموزش ها باید به صورت مداوم باشد و رسانه ها هم در این ارتباط ما را یاری دهند.
کارشناس مسئول برنامه دخانیات معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه گفت: قانون جامع کنترل دخانیات در کشور تدوین شده و براساس این قانون با مراکز عرضه دخانیات که مجوز و شرایط مندرج در این قانون را رعایت نکنند، برخورد قانونی می کنیم.
رستمی فر با بیان اینکه براساس این قانون تبلیغات دخانیات ممنوع است، افزود: عرضه دخانیات در سوپرمارکت ها و نزدیک مراکز آموزشی و نظامی براساس قانون جامع کنترل دخانیات ممنوع است و با چنین مواردی برخورد می کنیم.
وی اظهار کرد که برنامه های هفته مبارزه با دخانیات امسال نیز از 10 تا 16 تیر در سطح کشور برگزار می شود و برنامه های فرهنگی و اجتماعی بسیاری در استان کرمانشاه نیز در راستای نهادینه کردن فرهنگ استفاده نکردن از دخانیات اجرا می شود.
استان کرمانشاه 2 میلیون تن جمعیت دارد که از این تعداد حدود یک میلیون تن در شهر کرمانشاه مرکز استان ساکن هستند.
3033/8066 خبرنگار:فرزاد نویدی ** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.