دکتر شهاب تجری روز سه شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه بخشی از اقتدار و پایگاه آقای روحانی مردمی است، افزود: برخی افراد به منظور تضعیف و متزلزل کردن این پایگاه مردمی موضوع رای حلال و حرام را مطرح کرده اند و می خواهند با طرح این موضوع پایگاه مردمی رقیب آقای روحانی را تقویت نمایند.
او با اشاره به اینکه حلال و حرام موضوعی فقهی و شرعی است، گفت: در شرع در مورد انتخابات و رای گیری بحث نشده و نظری در ارتباط با رای ندارد چه برسد به اینکه حلال و یا حرام بودن آن را مطرح نماید.
او با اعلام اینکه از نظر حقوقی، شرعی و فقهی، رای حرام و حلال وجود ندارد و تعریف نشده است، گفت: انتخابات در تمام دموکراسی های قدیم و جدید یک مقوله جدید است و فقه و شرع در زمینه رای گیری و انتخابات ورود نکرده است.
این حقوقدان در ادامه با بیان اینکه اگر با کمی تسامح موضوع رای حلال و حرام را بپذیریم باید آن را این طور مطرح کنیم که از لحاظ قانونی و اخلاقی کدام رای مجاز و کدام مجاز نیست که در این صورت نیز قانون شرایط رای دهندگان و انتخاب شوندگان را مشخص کرده است و این موضوع بیشتر برای فرد انتخاب شونده مطرح است که با چه ویژگی اخلاقی رای مردم را جذب کند.
تجری، دروغ گفتن، وعده ناممکن دادن و خرید و فروش رای اگرچه از لحاظ قانونی هم ممنوعیت دارد را جزو موارد ممنوعه از نظر شرعی و اخلاقی دانست و گفت: اما رای حلال و حرام در قالب این موارد نمی گنجد و به نظر می رسد این موضوع بیشتر بحث سیاسی است.
استاد حقوق دانشگاه های کرمانشاه در ادامه گفت: برخی به دنبال ایجاد تزلزل در میان بخشی از اقتدار و پایگاه مردمی آقای روحانی هستند و از این طریق می خواهند پایگاه مردمی رقیب او را تقویت نمایند و از این رو موضوع رای حرام و حلال را پیش کشیده اند.
تجری یادآوری کرد که رقیب آقای روحانی آنچه را که از طریق انتخابات به دست نیاورد را می خواهد در چارچوب رای حرام و حلال مطرح نماید.
او با بیان اینکه مردم ما متشرع و دیندار هستند، گفت: برای مردم شرعی بودن یا نبودن رای مهم است و از این رو رقیب آقای روحانی متاسفانه با طرح این موضوع به دنبال غیرشرعی قلمداد کردن آرای رئیس جمهور منتخب مردم است.
او هدف و غرض اصلی را تضعیف پایگاه رای دکتر رحانی ذکر کرد و افزود: این افراد می خواهند با تضعیف آرای رئیس جمهور منتخب نگذارند او با استناد به آرای خود کارها و وعده های خود را به مردم پیش ببرد.
وی همچنین گفت: برخی ها به دنبال مطرح کردن رقیب آقای روحانی به عنوان لیدر جریان اصولگرایی هستند و از این رو مسایلی از قبیل رای حلال و حرام را برای مقابله با رئیس جمهور منتخب مطرح می کنند.

**مساجد باید پایگاه مذهبی بماند
استاد حقوق دانشگاه های کرمانشاه در ادامه با تاکید بر اینکه مساجد و تریبون های مذهبی باید پایگاه دینی و مذهبی مردم باشد، گفت: مسایل دینی و مذهبی متعلق به عامه مردم مذهبی است و بنای انقلاب اسلامی هم این بود که این مسایل میان مردم حفظ شود.
تجری، تبدیل مساجد و تریبون های دینی و مذهبی به پایگاه جناحی و سیاسی را انحراف از اهداف انقلاب دانست و افزود: متاسفانه برخی ها مساجد را در حد یک پایگاه جناحی و بلندگوی سیاسی یک جناح تقلیل می دهند که این موضوع موجب تضعیف مذهب می شود.
وی با بیان اینکه دلسوزان دین از این کار اجتناب می کنند، اظهار کرد: متاسفانه برخی افراد همه چیز از جمله دین و مذهب را در اختیار یک جناح خاص قرار می دهند.
3033/8066 خبرنگار: فرزاد نویدی ** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.