دکتر مجید همتی روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر رایگان بودن واکسیناسیون در این طرح افزود: در این مرحله 120 هزار راس دام سنگین استان با استفاده از توان بخش خصوصی و دولتی علیه بیماری بروسلوز( تب مالت) که یکی از مهمترین بیماری های مشترک بین انسان و دام است، مایه کوبی می شوند.
او به دامداران توصیه کرد که با تیم های دامپزشکی همکاری داشته و در زمان اجرای طرح از جابه جایی غیرضروری دام خودداری کنند.
وی عامل بیماری تب مالت را باکتری بروسلا عنوان کرد و گفت: این بیماری در دام باعث سقط جنین، ناباروری کاهش تولید و از بین رفتن ارزش اقتصادی دام می گردد.
رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه در ادامه گفت: از آنجایی که عوامل بسیاری همچون عفونت ها باعث سقط جنین در دام می شود تا زمان تایید آزمایشگاهی نمی توان در مورد این بیماری نظر داد و از روی علائم ظاهری دام بیماری قابل تشخیص نیست.
وی تب و لرز، استخوان درد، خستگی و بی اشتهایی را از جمله علایم روتین این بیماری در انسان برشمرد و اظهار کرد: این بیماری به بیماری هزارچهره معروف است و بسیاری اوقات قسمت هایی از بدن را به صورت موضعی درگیر می کند و علایم آن متفاوت است و با وجود اقدامات درمانی عوارض آن تا سال ها باقی می ماند.
همتی، مهمترین راه انتقال به انسان را تماس با دام آلوده، تنفس در هوای محل نگهداری دام آلوده و مصرف لبنیات غیرپاستوریزه دانست و گفت: دام مبتلا با سقط جنین و ترشحات ناشی از آن میکروب بروسلوز را دفع می کند که منشا آلودگی است.
او با بیان اینکه دام آلوده تا آخر عمر حامل باکتری است و میکروب بیماری را دفع می کند، پوشش مناسب دامداران در زمان تماس با دام، خودداری از مصرف لبنیات غیرپاستوریزه و رعایت اصول بهداشتی در دامداری را از مهمترین راه های پیشگیری از این بیماری عنوان کرد.
وی جوشاندن شیر برای استفاد ه از لبنیات سنتی را ضروری دانست و گفت: پنیر نیز حتما باید نمک داشته باشد و از مصرف پنیر تازه می بایست خودداری کرد.
استان کرمانشاه با حدود سه میلیون راس گوسفند و بز و 200 هزار راس گاو و گوساله یکی از قطب های دامپروری کشور محسوب می شود که از این تعداد حدود یک میلیون و 150هزار راس دام در اختیار عشایر استان قرار دارد.
سالانه 450 هزار تن محصولات دامی در استان تولید می شود که از این میزان حدود 25 هزار تن آن گوشت قرمز و بیش از 300 هزار تن نیز شیر است.
اکنون یک کشتارگاه صنعتی دام در شهر کرمانشاه و 11 کشتارگاه سنتی و 9 کشتارگاه مرغ در در استان فعال است.
3033/8066 خبرنگار: فرزاد نویدی ** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.