به گزارش خبرنگار ایرنا، اسدالله رازانی عصر پنجشنبه در شورای گفتگو بخش دولتی و خصوصی که با حضور اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در استانداری کرمانشاه برگزار شد، اظهارداشت: کرمانشاه یکی از استان های برخوردار از نظر بارش و زمین های مناسب برای کشاورزی محسوب می شود.
وی افزود: 6 درصد از زمین های کشاورزی کشور در استان کرمانشاه وجود دارد در حالی که تنها سه درصد از محصولات مورد نیاز کشور در این استان تولید می شود.
استاندار کرمانشاه با بیان اینکه ذخیره آب پشت سدهای استان کرمانشاه بیش از یک میلیارد متر مکعب برآورد می شود، گفت: طرح بزرگ گرمسیری نیز در استان در حال اجراست که می تواند کشاورزی منطقه را به کلی متحول کند.
رازانی با بیان اینکه به صورت میانگین 50 درصد از زمین های کشاورزی کشور آبی است، اظهارداشت: تنها 25 درصد از زمین های کشاورزی استان کرمانشاه آبی می باشد که باید این رقم به میانگین کشوری نزدیک شود.
وی با بیان اینکه استان کرمانشاه 370 کیلومتر مرز با قسمت های کردنشین و عرب نشین عراق دارد، یادآور شد: در سال های اخیر بیش از 50 درصد صادرات به عراق از مرزهای کرمانشاه انجام شده است.
استاندار کرمانشاه با بیان اینکه این استان مزیت ویژه ای برای صادرات به عراق دارد، گفت: موضوع ایجاد منطقه آزاد تجاری در قصرشیرین تصویب شده و در صورتی که مجلس نیز با آن موافقت کند، تحولی بزرگ در کرمانشاه ایجاد خواهد شد.
رازانی افزود: تا یک ماه آینده راه آهن به مرکز استان می رسد و پس از آن تا مرز خسروی امتداد پیدا خواهد کرد.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود به تمرکز جمعیت در مرکز استان اشاره و عنوان کرد: بیش از یک میلیون نفر در شهر کرمانشاه ساکن هستند به همین دلیل شاهد بروز مشکل حاشیه نشینی در این کلانشهر هستیم.
به گفته استاندار کرمانشاه، وجود 350 هزار نفر حاشیه نشین در شهر کرمانشاه چالش های بسیاری را به وجود آورده است.
رازانی از مهاجرت به عنوان دیگر مشکل کرمانشاه یاد کرد و گفت: نرخ رشد جمعیت در استان کرمانشاه کمتر از 2 دهم درصد است و متاسفانه نیروهای متخصص و جوان نیز در حال مهاجرت هستند.
وی به نرخ بیکاری 22 درصدی در استان اشاره کرد و گفت: براساس برنامه ششم توسعه باید نرخ بیکاری در کشور به هشت درصد برسد و ما برای رسیدن به این میزان باید سالانه سه درصد یعنی 30 هزار شغل ایجاد کنیم.
استاندار کرمانشاه عنوان کرد: میزان متوسط سرمایه گذاری در کشور 140 میلیون ریال است در حالی که این رقم در کرمانشاه 40 میلیون ریال است؛ اگر برای این موضوع فکری نشود شکاف بین استان های برخوردار و کمتر برخوردار بیشتر خواهد شد که امری نگران کننده است.
رازانی در بخش دیگری از صحبت های خود به فعالیت های دولت اشاره کرد و اظهار داشت: دولت روحانی در دوره اول به دلیل اولویت های که داشت تمرکز خود را بر برجام و رفع تورم گذاشتند و توانست موفق باشد.
وی افزود: با توجه به شناختی که از آقای روحانی داریم خوش بین هستیم که دولت در دوره دوم نیز در ترسیم اهدافی که مشخص کرده است با جدیت گام بردارد.
استاندار کرمانشاه تاکید کرد: کل کشور از شاخص های نامطلوب اقتصاوی رنج می برد و استان ها آسیب های مختلفی دارند.
7445/8066 خبرنگار:سامان رحمتیان ** انتشاردهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.