به گزارش خبرنگار ایرنا، حامیان دولت و اصلاح طلبان بیشتر بر نقاط قوت و عوامل پیروزی متمرکز شده اند و در حال شناسایی و تبیین آنها هستند و اصولگرایان هم‌ آرام آرام آسیب شناسی شکست خود را کلید زده اند.
در میان هر 2 جریان، دیدگاه ها و نظرات متفاوتی مطرح کرده اما بیشتر حامیان روحانی 'اظهارات و مواضع مردم پسند شخص رییس جمهوری و حمایت یکپارچه از او' را مهمترین عامل پیروزی می دانند؛‌ در مقابل بخش زیادی از اصولگرایان تاکید دارند که این جریان در واقع 'به اشتباهات و نواقص خود باخته است تا قوت طرف مقابل'.
برای ریشه یابی بیشتر این موضوع، ‌خبرنگار ایرنا به سراغ چهار فعال سیاسی و استاد دانشگاه کرمانشاه رفته است که مشروح اظهارات آنان را در ادامه می خوانید:

** مهمترین عامل پیروزی،‌ خدمات دولت بود
جلیل صحرایی، رییس ستاد حسن روحانی در استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: یکی از مهمترین عوامل موثر در پیروزی حجت‌الاسلام حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، خدمات و دستاوردهای دولت یازدهم بوده است.
وی افزود: خدماتی که دولت طی چهار سال گذشته از جمله در زمینه طرح تحول سلامت، گازکشی به روستاها، توجه ویژه به محرومان و... داشته است در گرایش مردم به روحانی بسیار موثر بود.
او صداقت روحانی را دیگر معیار و عامل موثر در پیروزی او در انتخابات برشمرد و افزود: رئیس ‌جمهوری از شعارهای پوپولیستی استفاده نکرد زیرا مردم به آگاهی و بینش بالایی رسیده اند و گول شعارهای بی اساس را نمی‌خورند.
تیم حامی رییس‌ جمهوری دیگر موردی بود که صحرایی به آن اشاره کرد و گفت: تیم حامی روحانی افرادی صادق و با سابقه انقلابی و دینی بودند که در رای آوری روحانی تاثیر زیادی داشتند.
به اعتقاد صحرایی، عملکرد، رفتار و مواضع روحانی هم در پیروزی او در انتخابات موثر بود زیرا مردم با مشاهده اظهارات و مواضع آقای روحانی در مناظره ها، گرایش بیشتری به سمت رییس جمهوری پیدا کردند.
رئیس ستاد انتخاباتی روحانی در استان کرمانشاه، اظهارات منتقدان در باره 'رقیب هراسی' روحانی را رد کرد و گفت: من نمی پذیرم که رقیب هراسی و ایجاد 2 قطبی غیرواقعی موجب پیروزی روحانی شده است.

** مردم به روحانی 'آری' نگفتند،‌ به رقیبش 'نه' گفتند
محمد رشیدی، استاد دانشگاه و فعال سیاسی و فرهنگی استان کرمانشاه هم به خبرنگار ایرنا گفت: پیام انتخابات 29 اردیبهشت بسیار عمیق و قابل تأمل بود زیرا با وجود عملکرد اقتصادی غیرقابل قبول و رای منفی بالای آقای روحانی انتظار می‌رفت که او در این انتخابات شکست بخورد اما نتیجه انتخابات عکس انتظارها بود.
به گفته او، اکثریت مردم با رای مثبت به آقای روحانی در واقع اعلام کردند که فضای باز سیاسی و اجتماعی برای آنان اهمیت بیشتری نسبت به معضلات اقتصادی مانند بیکاری رکود، فساد و... دارد.
به اعتقاد رشیدی، این مهمترین پیام انتخابات 29 اردیبهشت بود و اصولگرایان اگر دنبال پیروزی در انتخابات بعدی هستند، باید برنامه‌های خود را بر پایه این پیام مهم استوار کنند.
این استاد دانشگاه توضیح داد که 'متاسفانه بعضی از افکار بسته در داخل جریان اصولگرایی مانع از بروز اعتدال و پذیرش نظر مخالف و قبول تکثر در داخل این جریان شده و برخی مواقع افکار تند و افراطی در داخل این طیف منتج به عدم مقبولیت اصولگرایان شده است.'
او افزود: گفتمان اصولگرایی در راهبرد و عمل دنبال جذب حداکثری و دفع حداقلی نبوده و این موضوع در فضای انتخابات مشهود بود.
رشیدی ادعا کرد: عملکرد ضعیف اقتصادی دولت دهم در 2 سال پایانی هم یکی دیگر از علت‌های مهم رای آوری روحانی بود زیرا دولت یازدهم با پنهان کردن کم ‌کاری‌ها و معایب خود پشت سر تورم سنگین و بی ثباتی اقتصادی دولت دهم توانست رای مردم را جلب کند.
به اعتقاد این فعال سیاسی و فرهنگی، دیگر عاملی که سبب پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری شد، رقیب هراسی او بود طوری که بسیاری از مردم در نتیجه تبلیغات پرحجم دولتی‌ها باور کردند امکان وقوع تحریم و جنگ در کشور وجود دارد و اگر منتقدان روحانی روی کار بیایند، حتما کشور درگیر تندروی و جنگ می شود.
رشیدی در عین حال گفت که البته تخریب ها از جانب هر 2 رقیب نسبت به هم انجام شد ولی ملت به صورت عمده تحت تاثیر تخریب های انتخاباتی قرار نگرفت بلکه به گفتمان سیاسی و عقبه جریان ها نگاه و انتخاب کرد.
این استاد دانشگاه اظهار کرد: روحانی در سال 92 حدود 18 میلیون رای داشت در حالی که در آن سال چهره‌ای سفید و پرونده ای روشن و بدون حاشیه داشت اما طی چهار سال اخیر با وجود عملکرد نامطلوب اقتصادی و حواشی بسیار، توانست پنج میلیون رای بیشتر از سال 92 کسب کند.
رشیدی تاکید کرد: پاسخ به این سوال بسیار مهم و تعیین کننده است و می‌توان گفت که ملت بیشتر از آری به روحانی در واقع از روی ترس القا شده، به اصولگرایان نه گفت.

** از خوب ظاهر شدن روحانی تا اشتباهات رییسی
همچنین دکتر شهرام فتاحی، استاد علوم سیاسی دانشگاه آزاد کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار ایرنا، یکی از دلایل مهم پیروزی روحانی را 'ارائه چهره ای مدعی و موفق در فرجام مناظرات زنده' دانست و گفت: او در جریان مناظره های انتخاباتی توانست دغدغه های قاطبه مردم را مطرح و نظر آنان را جلب کند.
یکی دیگر از عواملی که به اعتقاد فتاحی زمینه ساز پیروزی روحانی شد، 'به کارگیری قیاس و استقرا بین اهداف و عملکرد دولت روحانی با دولت قبل' بود.
این استاد دانشگاه معتقد است که 'حمایت رجال سیاسی مذهبی برجسته از جمله رییس دولت اصلاحات، سید حسن خمینی، علی اکبر ناطق نوری و... و ) حمایت کم سابقه قاطبه هنرمندان و ورزشکاران مشهور کشور' هم در پیروزی روحانی نقش قابل توجهی داشت.
'تغییر لحن و گفتار روحانی و متقاعد کردن بخش قابل توجهی از آرای خاکستری و مردد هواداران اصلاحات به مشارکت در انتخابات' عامل دیگری است که مورد اشاره فتاحی قرار گرفت.
او عنوان کرد: تکیه بر فقدان سابقه اجرایی و صبغه مناصب غیر انتخابی ابراهیم رییسی به عنوان رقیب اصلی روحانی، از دیگر عوامل موثر در شکست رییسی بود.
فتاحی در همین زمینه اظهار داشت: ناممکن بودن داعیه های انتخاباتی رییسی مانند سه برابر کردن یارانه ها و ناآشنایی او با ساحت اجرایی کلان کشور، به طور مرتب از سوی رقبای او مطرح و موجب رویگردانی مردم از رییسی شد.
به اعتقاد او 'در جریان انتخابات یک فضای 2 قطبی به وجود آمد، به نحوی که هر کدام از 2 نامزد اصلی به نماینده 2 گفتمان با 2 شیوه حکومت داری متفاوت و حتی متعارض جلوه گر شدند؛ این مساله گرچه کاملا با واقعیات انطباق ندارد اما در پیروزی روحانی موثر بود.'
مورد دیگری که فتاحی به آن اشاره کرد، 'اشتباهات تاکتیکی مهم از سوی رییسی و ستادش از جمله ملاقات و دلجویی از خواننده زیرزمینی بود زیرا این کار سنخیتی با مشی پیشین رییسی نداشت و موجب رنجش بخش قابل توجهی از هوادارانش شد.'

** اصولگرایان نیازمند یک زبان نو و متفاوت هستند
محمد امین بهرامی، دبیر جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در استان کرمانشاه نیز در خصوص دلایل پیروزی آقای روحانی به ایرنا گفت: اتفاقات رخ داده در روند برگزاری انتخابات و دخالت دولتمردان تا دهیاران در دفاع از دولت و تغییر ذهن مردم، موضوع قابل توجه و مهمی است که یقینا اثرگذار بوده است البته باید این موضوع را در نظر گرفت که دولت روحانی دولت مستقر بود و شکست دولتی که تقریبا تمامی امکانات اجرایی کشور را در دست دارد، چندان ساده نیست.
'ایجاد دوگانه کاذب' در حوزه های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی عامل دیگری است که بهرامی به آن اشاره و عنوان کرد: روحانی و حامیانش با ایجاد این دوگانه ها تلاش کردند رقیب خود را حامی نگاه و روش امنیتی، سختگیرانه، تندروی، تحریم و تقابل با سایر کشورها نشان دهند که البته برخی اشتباهات و مواضع نادرست در جریان اصولگرا هم به پذیرش این ادعا دامن زد.
به اعتقاد این فعال سیاسی، فرآیند انتخابات نیز در عمل به سود دولت و ترکیب آراء متمایل به روحانی بود که یک نمونه آن تایید صلاحیت اسحاق جهانگیری به عنوان کاندیدای پوششی و ایجاد 2 تریبون برای دولت در مناظره ها بود در حالی که همه می دانستند جهانگیری قصدی برای ریاست جمهوری ندارد شورای نگهبان ترجیح داد که یار کمکی دولت را هم به میدان بفرستد.
بهرامی همچنین گفت: روحانی در تحریک فضای عمومی در جهت شعارهای خود خوب عمل کرد که البته امیدواریم این مواضع تند تنها از سوی 'روحانی کاندیدا' باشد و نه 'روحانی رئیس جمهور'.
دبیر جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی استان کرمانشاه به هماهنگی و همسویی رسانه‌های اصلاح طلب و حامی دولت نیز اشاره کرد و افزود: این رسانه‌ها یک اتاق فکر مشترک داشتند و اصول کلی و محوریت مواضع انتخاباتی خود را در این اتاق هماهنگ و اتخاذ می‌کردند.
او به آسیب شناسی جریان اصولگرایی هم پرداخت و گفت: ضعف بزرگ این جریان فاصله‌گیری از فضای فرهنگ عامه است زیرا توده مردم نگاه فعلی جریان اصولگرا به ویژه در حوزه فرهنگ و سیاست را نمی دانند.
به گفته بهرامی 'باید با زبان جدید و متفاوتی با مردم سخن گفت و به ظرفیت‌ها، نیازها، دغدغه ها و اولویت‌های جوانان توجه بیشتری کرد زیرا گرچه وضع بد اقتصادی و معیشتی یک معضل کلی است اما برای مردم به ویژه جوانان صرف مسایل معیشتی اهمیتی ندارد و امور دیگری هم وجود دارد که باید بدان توجه کرد‌.'
او با تاکید بر اینکه نیروهای انقلابی باید دیدگاه خود را نسبت به تنوع های فرهنگی، اجتماعی، قومی و مذهبی مشخص کنند، گفت: آنان باید به طور واضح بیان کنند که نوع نگاهشان به این مقوله ها چیست و آزادی های مورد قبول شان در این حوزه ها تا کجاست.
این فعال سیاسی تصریح کرد: یکی از اقدام های بسیار مهم آن است که جریان انقلابی بین خود و افرادی که نمی توانند تنوع و تکثر فرهنگی، قومی و مذهبی و تغییرات اجتماعی را باور کنند و یا توان درک آن را ندارند، فاصله بیندازند.
او در عین حال گفت: البته این بدان معنا نیست که طرف مقابل به مطالبی که می گوید باور دارد و عمل می کند؛ بلکه آنها با زیرکی در این مسایل شعارهای جذابی سر می دهند اما برخی مواقع در خفا به تهدید و مرعوب ساختن مخالفان می پردازند، چنانکه بلافاصله در انتخابات اخیر در خصوص برخی فعالان اینستاگرام شاهد آن بودیم.
بهرامی ابراز امیدواری کرد: آقای روحانی از حس و حال انتخاباتی خارج شود و همانند رییس جمهور همه مردم ایران فکر و اقدام نماید و سعی کند و برای آبادانی کشور بر مبنای اقتصاد مقاومتی همت کند؛ رقبای کاندیدای پیروز نیز بیش از نقد دولت، سعی نمایند که کارکرد مثبت و اثرگذار خود را نمایش دهند و با درک بهتری از زمان و زمینه بازی، در انتخابات 1400 حاضر شوند.
7444/8066 خبرنگار: عبدالله الماسی ** انتشاردهنده: علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.