به گزارش خبرنگار ایرنا، جلیل بالایی روز دوشنبه در مراسم جشن ثبت ملی شهر گیوه بافی در نودشه افزود: آنچه موجب ثبت ملی نودشه به عنوان شهر ملی گیوه در کشور شد، مشارکت خوب مردم این شهر در اداره امور محلی، خلاقیت و تنوع در رنگ، اندازه گیوه (کودکانه، زنانه و مردانه)، تعداد و تمرکز این صنعت و بافت تاریخی نودشه بود.
وی به بافت تاریخی نودشه اشاره کرد و گفت: اولین شهر موردنظر برای مرمت و بازسازی بافت تاریخی در سازمان میراث فرهنگی کشور نودشه است که این مهم در آینده نزدیک انجام و عملی می شود.
فرماندار پاوه هم با اشاره به ظرفیتها و پتانسیل های گردشگری در این شهرستان از جمله مناظر بکر طبیعی و آثار تاریخی و صنایع دستی گفت: ما ظرفیت لازم برای جذب گردشگران را داریم اما بستر حضور برای آنان مناسب نیست.
پرویز ایده پور، مهمترین و اساسی ترین عنصر را برای توسعه گردشگری راههای ارتباطی مناسب دانست و گفت: حریم راهها و قوانین دست و پاگیر در این ارتباط به نوعی برای مردم و گردشگران مشکل ساز شده است.
وی افزود: مردم ما در مکانهای طبیعی و زیبا و بخصوص در کنار جاده ها برای ایجاد و احداث اقامتگاه و سفره خانه های برای پذیرایی از گردشگران به صورت جدی با مشکل روبرو هستند.
فرماندار پاوه، خواستار تشکیل کمیسیونی برای بررسی وضعیت مقررات اداری در راستای تسهیل و برداشتن موانع توسعه گردشگری در این شهرستان و استفاده از این ظرفیت بسیار مهم در راستای ایجاد اشتغال پایدار و کاهش بیکاری شد.
وی با بیان اینکه ما اکنون در شهرستان پاوه برای جذب توریست و گردشگر مشکلی نداریم، افزود: هم اکنون روستای نسمه پاوه برای حضور تورهای گردشگری نوبت دو و سه ماهه می دهند.
ایده پور، با بیان اینکه روستاهای ما قابلیت و ظرفیت پذیرش گردشگران را دارند و ما امروز برای ارائه خدمات هر چه بیشتر به مسافران فکر می کنیم، افزود: ما هم اکنون برای ایجاد زمینه و بستر حضور گردشگران که همان راههای ارتباطی است، تلاش می کنیم.
فرماندار پاوه تصریح کرد: قبل از دولت تدبیر و امید ما در شهرستان فقط سه روستای دارای قابلیت گردشگری داشتیم که این تعداد هم اکنون به 17 روستا رسیده است.

**افتتاح پایگاه منظر طبیعی شهرستان پاوه
پایگاه منظر طبیعی شهرستان پاوه نیز امروز با حضور استاندار کرمانشاه افتتاح شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: راه اندازی و افتتاح پایگاه منظر طبیعی اورامان مقدمه ای برای ثبت جهانی منطقه اورامان است که شامل بخش هایی از استان های کرمانشاه، کردستان و کردستان عراق است.
بالایی افزود: این پایگاه به عنوان بانک اطلاعاتی از بخش های فرهنگی، مردم شناسی، بازیهای محلی و صنایع دستی عمل می کند و با تهیه و استفاده از این اطلاعات امکان سنجی برای تقویت هر یک از این بخشها صورت می گیرد.
وی اظهار کرد: با امکان سنجی و تقویت هر یک از بخشها اعتبار لازم از طریق یونسکو اختصاص داده خواهد شد.
وی اظهار کرد: برای راه اندازی و افتتاح این پایگاه در راستای انجام کارهای مطالعاتی و تأمین نیروی انسانی مورد نیاز سه میلیارد ریال اختصاص یافته است.
شهرستان پاوه با بیش از 61 هزار نفر جمعیت در شمال غربی کرمانشاه قرار دارد.
7448/8066 خبرنگار:محمدهادی زامیاد ** انتشاردهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.