کرمانشاه- ایرنا- روستاها به عنوان کانون های مهم تولید در دولت تدبیر و امید مورد توجه جدی قرار گرفت و دولت یازدهم در تمام بخش ها براساس اولویت هر منطقه اقدام به برنامه ریزی و اجرای طرح های زیربنایی در جهت توسعه روستاها و ماندگاری روستاییان و جلوگیری از مهاجرت آنها به شهرها کرد.
اجرای طرح های زیربنایی برای رونق روستاهای کرمانشاه
به گزارش خبرنگار ایرنا؛ دولت یازدهم 15 مهر ماه را به عنوان روز ملی روستا به منظور جلب توجه همه مسئولان و مردم به روستاها نامگذاری کرد و هر سال هم در این روز همایش سراسری با حضور رئیس جمهوری برگزار می شود و از فعالان در روستاها در رده های ملی، استانی و شهرستانی تجلیل می شود.
در استان کرمانشاه که بیش از 24 هزار کیلومتر مربع وسعت دارد؛ حدود 2 میلیون نفر جمعیت در 14 شهرستان و بیش از 2 هزار و 600روستا سکونت دارند.
جمعیت ساکنان در روستاهای استان 586 هزار و 621 نفر است که حدود 30 درصد جمعیت استان را شامل می شود.
روستاها از گذشته مرکز انجام فعالیت های کشاورزی و دامداری بوده و اکنون نیز این فعالیت ها همچنان انجام می شود که در کرمانشاه به دلیل وجود دشت های حاصلخیز در بخشی از استان فعالیت های کشاورزی و در بخش دیگری از استان به دلیل نبود زمین مسطح فعالیت های باغداری صورت می گیرد.
دامپروری نیز در استان کرمانشاه به دلیل وجود مناطق ییلاقی و قشلاقی و مراتع بکر و آب و هوای معتدل از گذشته رونق داشته و امروز کرمانشاه یکی از استان های دامپرور خیز کشور است.
یکی از اقدام های زیربنایی و اساسی برای تقویت بخش کشاورزی استان کرمانشاه اجرای طرح گرمسیری (مهار آب های مرزی) است که در راستای این طرح آب مورد نیاز دشت های سرپل ذهاب، گیلانغرب و قصرشیرین را از محل آب سد داریان پاوه تامین می کند.

**طرح گرمسیری رونق بخش کشاورزی غرب کرمانشاه
تونل 49 کیلومتری که مهمترین قسمت طرح گرمسیری است و قابلیت انتقال یک میلیارد متر مکعب آب را دارد هفته گذشته با حضور وزیر نیرو به بهره برداری رسید.
سد داریان در شهرستان پاوه واقع شده و برای انتقال آب به داخل این تونل آمادگی دارد و این تونل آب سد داریان را به دشت سرپل ذهاب منتقل می کند.
استاندار کرمانشاه معتقد است که طرح گرمسیری باعث تحول کشاورزی کرمانشاه می شود.
اسدالله رازانی تاکید می کند: طرح گرمسیری یک ابرپروژه در کرمانشاه است که به تنهایی بزرگترین اتفاق بخش کشاورزی این استان محسوب می شود.
در این طرح 50 هزار هکتار از زمین های دیم شهرستان های سرپل ذهاب، گیلانغرب و قصرشیرین تبدیل به کشت آبی خواهد شد و همچنین از این میزان 100 میلیون متر مکعب آب نیز سهم بخش صنعت است.
مطالعات اجرایی طرح سامانه گرمسیری از سال 1318 آغاز شد که پس از پیروزی انقلاب اسلامی این طرح به مرحله اجرا رسید.
حجت الاسلام روحانی روز دوشنبه هفته جاری در جمع مردم کرمانشاه در سرسرای ورزشی امام خمینی (ره) گفت: مردم عزیز کرمانشاه، می خواهم به شما بگویم اگر سال های 92 و 93 به شما وعده دادم که بزرگترین طرح آبادانی و طرح آبرسانی ایران در کرمانشاه تحقق خواهد یافت به وعده خود عمل کردم.
وی اظهار کرد: در دولت یازدهم، 116 هزار میلیارد ریال برای مهار آبهای مرزی این استان هزینه کرده در حالی که در دولت های گذشته فقط 60 هزار میلیارد ریال هزینه شده بود.
دکتر روحانی ابراز امیدواری کرد که در پاییز امسال کشاورزان استان کرمانشاه بتوانند با این آبهای مرزی 20 هزار هکتار از اراضی خود را آبیاری کنند و این مقدار در سالهای آینده به 120 هزار هکتار برسد.

**تجهیز 19 هزار هکتار از زمین های استان کرمانشاه به سیستم های نوین آبیاری
تجهیز دشت های کشاورزی به سیستم های نوین آبیاری یکی از نیازهای اصلی بخش کشاورزی کشور است که دولت یازدهم با هدف جلوگیری از هدر رفت آب و مصرف بهینه و منطقی آن با اختصاص اعتبارات کلان و تسهیلات مناسب به کشاورزی، آنان را به سمت استفاده از روش های نوین آبیاری تشویق کرد.
در دولت یازدهم انقلاب وسیعی برای استفاده بهینه از منابع آبی موجود، صرفه جویی در مصرف آب، افزایش راندمان تولید در محصولات کشاورزی و آبی کردن زمین های دیم انجام شده که از آن جمله می توان به اجرای سیستم های نوین و شبکه های فرعی آبیاری در سطح 19 هزار هکتار از اراضی استان اشاره کرد که با اعتباری بیش از یک هزار و 500 میلیارد ریال اجرا شده است.
بعد از انقلاب تا سال 92 کل زمین هایی که در استان کرمانشاه مجهز به سیستم های آبیاری تحت فشار شده بود، حدود 49 هزار هکتار بود که از ابتدای دولت یازدهم و در مدت حدود سه سال بیش از 19 هزار هکتار دیگر به این سیستم مجهز شده است.

** تلاش دولت یازدهم برای تجهیز 52 هزار هکتار از اراضی کشاورزی مناطق مرزی به شبکه های آبیاری
رییس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه گفت: دولت یازدهم انقلابی برای تجهیز 52 هزار هکتار از اراضی مناطق مرزی استان به شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی با 9 هزار میلیارد ریال اعتبار آغاز کرده است.
خسرو شهبازی به ایرنا افزود: با پیگیری دولت یازدهم و در راستای مهار آب های مرزی و بهره برداری از منابع آب استحصالی با اختصاص اعتباری بیش از 9 هزار میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی؛ تا پایان سال 97 بیش از 52 هزار هکتار از اراضی مرزی استان به شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی مجهز خواهد شد.
وی اظهار کرد که با حمایت عملی دولت یازدهم و از ابتدای این دولت با هدف استفاده مناسب از آب در زمین های کشاورزی آبی، مصرف بهینه از آب ذخیره شده در سدهای تازه ساخت، بهره‌ برداری مناسب از رودخانه‌ها و آب های زیرمینی، مهار آب های مرزی و... عملیات اجرای سیستم های نوین آبیاری در سطح 52 هزار هکتار از زمین های استان آغاز شده است.
به گفته او، تاکنون بیش از 15 هزار هکتار از اراضی مرزی شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی با جذب بیش از 2 هزار و 500 میلیارد ریال تکمیل و آماده بهره ‌برداری شده و 37 هزار هکتار نیز در دست اجراست که پیش بینی می شود حداکثر تا پایان سال 97 بصورت کامل به بهره برداری برسد.

نوسازی سیستم مکانیزاسیون بخش کشاورزی استان کرمانشاه
در چهار سال فعالیت دولت یازدهم بیش از یک هزار و 110 میلیارد ریال اعتبار در قالب چهار خط مکانیزاسیون (در بازه زمانی سال 92 تا 95 ) در استان کرمانشاه جذب شده است.
بنابر اعلام رییس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه، با جذب این میزان تسهیلات ارزان قیمت، هزار و 748 دستگاه تراکتور، 79 دستگاه کمباین و 2 هزار و 227 دستگاه ادوات کشاورزی توسط کشاورزان استان خریداری و باعث انقلابی گسترده و بی سابقه در یک بازه زمانی محدود برای افزایش ضریب مکانیزاسیون کشاورزی استان، تجهیز ناوگان ماشین آلات کشاورزی، مکانیزه کردن عملیات کاشت، داشت و برداشت محصول و ورود جدیدترین ادوات کشاورزی به کرمانشاه شده است.
شهبازی اضافه کرد که یکی از مهم ترین مشکلاتی که در آغاز فعالیت دولت یازدهم آسیب شناسی شد، فرسودگی ماشین آلات بخش کشاورزی، تخصیص نیافتن اعتبارات مناسب در سال های گذشته به این بخش برای خرید و تجهیز وسایل مدرن و جدید کشاورزی بود که این کار باعث کندی در عملیات کشاورزی، وارد شدن خسارت به کشاورزان در مراحل مختلف کاشت، داشت و برداشت محصولات و افزایش ضایعات کشاورزی می‌شد.
وی همچنین گفت که در سال 92 که خط یک مکانیزاسیون به استان کرمانشاه اعلام شد، بیش از 244 میلیارد 750 میلیون ریال تسهیلات ارزان قیمت برای خرید تراکتور، کمباین و دنباله ‌بندهای ماشین آلات کشاورزی پرداخت شد؛ به طوری که برای خرید هر دستگاه 80 درصد تسهیلات ارزان قیمت پرداخت و فقط 20 درصد سهم آورده توسط کشاورزان بوده است.
وی افزود: در خط 2 مکانیزاسیون نیز که از سال 93 آغاز شد به کشاورزان استان بیش از 331 میلیارد و 990 میلیون ریال تسهیلات خرید ماشین آلات و ادوات کشاورزی پرداخت شد.
در سال 94 نیز خط سه ابلاغ شد و بیش از 166 میلیارد 400 میلیون ریال تسهیلات پرداخت و در ادامه خط چهار مکانیزاسیون از اول سال 95 ابلاغ و در غالب آن بیش از 366 میلیارد 800 میلیون ریال تسهیلات پرداخت شد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه افزود: از ابتدای سال 96 نیز خط پنج مکانیزاسیون ابلاغ شد و به همت دولت تدبیر و امید به هر میزانی که ظرفیت جذب در استان باشد تسهیلات پرداخت می شود تا انقلاب مکانیزاسیون این دولت در استان کرمانشاه تکمیل شود.

**سرمایه گذاری بیش از 540 میلیارد ریالی دولت یازدهم در صنایع تبدیلی
از مهم ترین فعالیت‌های اقتصادی انجام شده از ابتدای دولت یازدهم در بخش کشاورزی استان کرمانشاه می توان به بیش از 542 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در صنایع تبدیلی اشاره کرد که این میزان سرمایه‌گذاری معادل 44 درصد کل ارزش سرمایه‌گذاری صورت گرفته در این بخش از ابتدای انقلاب تاکنون است.
آنگونه که رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه می گوید: صنایع تبدیلی نقش اساسی را در زمینه اشتغالزایی برای جوانان تحصیلکرده، بهره وری بیشتر در محصول کشاورزی و افزایش ارزش افزوده محصولات این بخش دارد و دولت یازدهم نیز توجه ویژه‌ای به بخش داشته و با این میزان سرمایه‌گذاری 46 واحد تولیدی صنایع تبدیلی به مرحله بهره‌برداری رسیده که این واحدها 41 درصد از کل مجموع واحدهای بهره برداری شده صنایع تبدیلی از ابتدای انقلاب شکوهمند اسلامی ایران تاکنون را شامل می شود.
شهبازی افزود: ظرفیت اشتغالزایی که در بازه زمانی سال 92 تا 95 در واحدهای تاسیس شده صنایع تبدیلی ایجاد شده 532 نفر می باشد که این میزان 36 درصد از کل ظرفیت اشتغال ایجاد شده در این بخش از ابتدای انقلاب تاکنون است که خود نشان از ظرفیت مناسب اشتغال ایجاد شده برای جوانان در صنایع تبدیلی می باشد.
وی گفت که تعداد طرح های به بهره برداری رسیده صنایع تبدیلی و تکمیلی دارای مجوز از سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه تا پایان سال 95 تعداد 119 فقره بوده که این واحدها ظرفیت فرآوری بیش از یک میلیون و 100 هزار تن از محصولات کشاورزی استان را شامل می شود و امیدواریم با تکمیل واحدهای در حال احداث به زودی شاهد افزایش ظرفیت هرچه بیشتر صنایع تبدیلی بخش کشاورزی باشیم.

**افزایش میزان تولیدات ثمره اقدام های زیربنایی در حوزه کشاورزی
اجرای طرح های مربوط به آبرسانی و آبیاری، به روز کردن سیستم های مکانیزاسیون و ایجاد صنایع تبدیلی در سال های اخیر موجب افزایش میزان محصولات کشاورزی در استان کرمانشاه شده است.
تولید محصولات عمده زراعی مانند گندم در دولت یازدهم افزایش قابل ملاحظه ای داشته به طوری که به گفته رییس سازمان جهاد کشاورزی استان در سال 92 از 450 هزار تن به 966 هزار تن در سال 95 رسیده که افزایشی بیش از 2 برابر را نشان می دهد.
شهبازی همچنین اظهار کرد که محصول جو استان کرمانشاه از 215 هزار تن در سال 92 به 381 هزار تن در سال 95 رسیده است.
به گفته وی، تولید چغندر قند از 369 هزار تن در سال 92 به 570 هزار تن در سال 95 و نخود از 62 هزار تن در سال 92 به 72 هزار تن در سال 95 رسیده است.
وی اضافه کرد که در دولت یازدهم باغات استان کرمانشاه در سطح سه هزار و 200 هکتار توسعه یافته که از این سطح 600 هکتار از نوع باغات مدرن بوده که با فن آوری های نوین و بروز دنیا اجرایی شده است.
بنا بر اعلام رییس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه، تولید محصولات دامی استان از 393 هزار و 521 تن در ابتدای دولت یازدهم (ابتدای سال 92) به 442 هزار و 511 تن در سال 95 رسیده که این افزایش 48 هزار و 990 تنی محصولات دامی، رشد 12.5 درصدی را در تولید گوشت قرمز، شیرخام، گوشت مرغ، تخم‌ مرغ، عسل و سایر تولیدات نشان می دهد.
استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت دارای 900 هزار هکتار زمین کشاورزی و بیش از 40 هزار هکتار باغ است.
3033/8066 خبرنگار:فرزاد نویدی ** انتشار دهنده علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.