به گزارش خبرنگار ایرنا، با نگاهی به آمارهای بخش کشاورزی و زیرمجموعه های آن می توان رشد و افزایش در زمینه های تولید انواع محصولات از جمله گندم، جو و نخود، افزایش خرید تضمینی محصولات، افزایش سطح باغات، افزایش میزان سرمایه گذاری، افزایش سطح زمین های مجهز به سیستم های آبیاری نوین و همچنین استخدام بی سابقه 767 نفر و انقلاب در بخش مکانیزاسیون را مشاهده کرد.
روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه دستاوردهای دولت یازدهم در بخش کشاورزی استان را در بخش های مختلف جمع آوری و بر روی پایگاه اطلاع رسانی خود قرار داده است که آمارهای موجود در آن نشان دهنده رویکرد مناسب دولت در این بخش است که افزایش عملکرد در تمام بخش ها را به دنبال داشته است.
یکی از مشکلات بخش کشاورزی استان کرمانشاه که در سال های اخیر به مانعی برای توسعه این بخش تبدیل شده بود، آب مورد نیاز کشاورزان است که با تدابیر دولت یازدهم و با اجرای طرح بزرگ و ملی گرمسیری بخشی از این نیازها تامین و مشکلات کم آبی نیز در حال مرتفع شدن است.

**افزایش 940 هزار تنی تولید محصولات زراعی
براساس اعلام رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، با اقدام های دولت یازدهم بدون افزایش سطح بیش از 940 هزار تن به تولید محصولات زراعی استان کرمانشاه اضافه شده است.
خسرو شهبازی جمع کل اراضی استان را 946 هزار و 871 هکتار ذکر کرد و گفت که از این سطح، 906 هزار هکتار مربوط به کشت اقلام زراعی شامل گندم، جو، غلات، حبوبات، ذرت، دانه های روغنی و دیگر محصولات است که در بازه زمانی 92 تا 95 بدون اینکه به سطح اراضی زراعی استان افزوده شود با اقدام های اساسی دولت یازدهم بیش از 949 هزار تن به تولیدات محصولات زراعی استان کرمانشاه اضافه شده است.
او استخدام 767 کارشناس کشاورزی در مراکز جهاد کشاورزی استان کرمانشاه برای انتقال یافته های علمی به کشاورزان، تجهیز و خرید هزاران دستگاه ماشین آلات کشاورزی مدرن و به روز با استفاده از تسهیلات ارزان قیمت، مبارزه اصولی با آفات و بیماری ها، تامین کود، بذر، سم و سایر نهاده های کشاورزی با قیمت مناسب و کیفیت بسیار بالا برای کشاورزان، خرید به موقع و تضمینی محصولات راهبردی و ده ها فعالیت اساسی دیگر را باعث افزایش بیش از 940 هزار تنی محصولات زراعی (گندم، جو، غلات، حبوبات،ذرت، دانه های روغنی و) در استان کرمانشاه نسبت به سال زراعی 91-92 ذکر کرد.
اقدام های دولت یازدهم در بخش محصولات زراعی استان کرمانشاه همچنین منجر به کسب رتبه های برتر کشوری در تولیدات شاخص زراعی گردید از جمله در سال 95 این استان در نخود رتبه اول تولید کشور، ذرت دانه ای رتبه دوم عملکرد در واحد سطح در کشور، گندم رتبه پنجم تولید در کشور و چغندرقند رتبه چهارم تولید کشور را کسب کرد.
گفتنی است کل تولید محصولات کشاورزی استان کرمانشاه شامل زراعت، باغبانی، دام، طیور و سایر اقلام در سال زراعی 92-91 حدود سه میلیون و 651 هزار تن بوده که با دلایلی که ذکر شد این میزان در پایان سال 95 به بیش از چهار میلیون و 600 هزار تن رسیده به طوری که استان کرمانشاه نقش اساسی را در تولید محصولات راهبردی مانند گندم و خودکفایی کشور از واردات این محصول داشته است.

**افزایش 2 برابری تولید گندم استان کرمانشاه به همت دولت یازدهم
تولید محصولات عمده زراعی مانند گندم در دولت یازدهم افزایش قابل ملاحظه ای داشته به طوری که به گفته رییس سازمان جهاد کشاورزی استان در سال 92 از 450 هزار تن به 966 هزارتن در سال 95 رسیده که افزایشی بیش از 2 برابر را نسبت به سال 92 نشان می دهد.
شهبازی اظهار کرد که از 966 هزار تن گندم تولیدی کشاورزان استان در سال 95 بیش از 743 هزار تن مازاد بر نیاز کشاورزان بوده که به صورت تضمینی توسط دولت خریداری و در سیلوها ذخیره شد به طوری که اکنون سیلوهای گندم استان کرمانشاه مملو از این محصول راهبردی بوده و نه تنها نیاز این استان و استان های غربی به این محصول برطرف شده حتی به سایر استان های کشور نیز منتقل و نیاز آنها را نیز تامین کرده است.
برای افزایش کمیت و کیفیت گندم تولیدی استان کرمانشاه تمیدات به موقعی توسط دولت یازدهم اندیشیده شد از جمله اینکه بذور گواهی شده در ارقام مناسب، پرمحصول و مقاوم به بیماری ها در اختیار کشاورزان قرار گرفت، کودهای مورد تایید به اندازی مورد نیاز توزیع و سموم استاندارد نیز با قیمت مناسب تامین شد که تمام این عوامل باعث افزایش بیش از2 برابری محصول گندم استان کرمانشاه و همچنین افزایش بیش از 2 برابری درآمد کشاورزان گندمکار شد.
با این اقدام های دولت تدبیر و امید می توان گفت که کرمانشاه رفته رفته به جایگاه خود در بخش کشاورزی بازمی گردد اگرچه همچنان جای کار بسیار زیاد است.

**با حمایت دولت یازدهم تولید جو استان به 380 تن رسید
در تمام محصولات زراعی وضعیت حمایت از کشاورزان در بازه زمانی 92 تا 95 ادامه داشته به طوری که اقدامات دولت یازدهم از جمله پشتیبانی مالی، حمایتی، هدایتی، لجستیکی، خرید تضمینی، گسترش آبیاری تحت فشار و سامانه های نوین آبیاری جهت آب کردن اراضی دیم و افزایش راندمان تولید و صرفه جویی در مصرف آب در اراضی آبی و دیگر تدابیر باعث شد که محصول جو استان کرمانشاه از 215 هزار تن در سال 92 به 381 هزار تن در سال 95 برسد.
همچنین در تولید چغندرقند از 369 هزار تن در سال 92 به 570 هزار تن در سال 95 ؛ نخود از 62 هزار تن در سال 92 به 72 هزار تن در سال 95 رسید.

** افزایش 1100 میلیارد تومانی خرید تضمینی محصولات زراعی
به گفته رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه؛ یکی از مهم ترین بخش هایی که در افزایش تولید محصولات زراعی استان کرمانشاه موثر بوده، خرید تضمینی محصولات زراعی است که هم رقم خرید افزایش یافته و هم با رعایت تمام استانداردها محصولات زراعی به موقع توسط دولت خریداری و ذخیره سازی شد.
شهبازی میزان کل خریدهای تضمینی انجام شده در پایان دولت دهم را فقط 274 میلیارد و 800 میلیون تومان ذکر کرد و افزود که در سال 95 و پس از سه سال از سپری شدن عمر دولت به مبلغ 1300 میلیارد و 847 میلیون تومان رسیده و در حقیقت بیش از 1100 میلیارد تومان به درآمد کشاورزان زارع اضافه شده و نقش مهمی در اقتصادی کردن بخش زراعت استان داشته است.
برای خرید 743هزار و 710تن گندم به مبلغ 960 میلیارد تومان پرداخت گردید (تولیدگندم در سال 95 بیش از 966 هزارتن بوده که 743هزار و 710تن از آن مازاد بر نیاز کشاورزان بوده و به صورت تضمینی توسط دولت خریداری شده است.
خرید 122 هزار تن جو به مبلغ بیش از 125 میلیارد تومان (تولید جو در سال 95 بیش از 381 هزار تن بوده که 122هزار تن از آن مازاد بر نیاز کشاورزان بوده و با قیمت تضمینی توسط دولت خریداری و در بورس عرضه شده است).
خرید تضمینی 2 هزار و 240 تن کلزا به مبلغ هفت میلیارد تومان ( تولید کلزا در سال 95 بیش از 2 هزار و 240 تن بوده که کل رقم تولید شده مازاد بر نیاز کشاورزان بوده و به صورت تضمینی توسط دولت خریداری شده است).
خرید 98 هزار تن ذرت به مبلغ 102 میلیارد تومان (تولید ذرت در سال 95 بیش از 141هزار تن بوده که 98 هزار تن بوده که با قیمت تضمینی توسط دولت خریداری و در بورس عرضه شده است.
خرید تضمینی 590 هزار تن چغندر به مبلغ 190 میلیارد تومان (تولید چغندر در سال 95 بیش از 590 هزار تن بوده که کل آن به صورت تضمینی توسط کارخانه های قند داخل و خارج از استان خریداری شده است).
خرید تضمینی 112 تن آفتابگردان به مبلغ 300 میلیون تومان (لازم به ذکر است تولید و خرید آفتابگردان روغنی در سال 95 برای اولین بار در استان انجام شده که تمام آن به صورت تضمینی توسط دولت خریداری شده است).

** افزایش 3200 هکتار به سطح باغات استان کرمانشاه
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه تشریح عملکرد دولت در حوزه کشاورزی گفت: در دولت یازدهم باغات استان کرمانشاه در سطح سه هزار و 200 هکتار توسعه یافته که از این سطح 600 هکتار از نوع باغات مدرن بوده که با فن آوری های نوین و بروز دنیا اجرایی شده است.
شهبازی همچنین در راستای اجرائی نمودن و مقابله با اثرات خشکسالی و ایجاد اشتغال توسعه باغات پسته، مزارع زعفران و گلستان های گل محمدی که نیاز آبی کمتری نسبت به سایر محصولات باغی دارند در دستور کار دولت یازدهم قرار گرفته، به طوری که در دولت یازدهم سطح زیرکشت محصول زعفران از 42 هکتار سال 92 به بیش از 92 هکتار، پسته از 51 هکتار به 126 هکتار و گل محمدی از 210 هکتار به بیش از 232 هکتار رسیده است که ضمن مقاومت نسبت به وقوع خشکسالی ها؛ به عنوان محصول جایگزین نقش مهمی در ایجاد اشتغال و درآمدزایی خواهد داشت.

**افزایش مبارزه بیولوژیک با آفات محصولات کشاورزی
یکی از مهم ترین شاخص هایی که به افزایش قابل توجه محصولات کشاورزی انجام شده مبارزه صحیح و اصولی با آفات و بیماری ها از طریق ردیابی و کنترل عوامل خسارت زا است.
این اقدام در استان کرمانشاه توسط بیش از 760 کارشناس تازه استخدام در دولت یازدهم با اجرای نظام نوین ترویج، تهیه اقلام استاندارد و گواهی شده جهت مبارزه با آفات و بیماری ها به میزان کافی و قیمت مناسب با نظارت وزارت جهادکشاورزی، انجام عملیات مبارزه با عوامل خسارت زا و بیماری زا به صورت علمی با استفاده از ادوات و ماشین آلات جدیدی که در قالب چهار خط مکانیزاسیون خریداری و در دسترس کشاورزان قرار گرفته، استفاده صحیح از نتایج تحقیقات علمی مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی، استفاده از آخرین تکنولوژی ها و دستاوردهای علمی دنیا بوده است.
تمام عوامل مدیریتی، حمایتی و هدایتی دولت یازدهم باعث کسب موفقیت های زیادی در خصوص تولید محصول سالم و باکیفیت کشاورزی شده به طوری که ردیابی، مدیریت و مبارزه بیولوژیک با آفات محصولات کشاورزی در سال 91 در سطح حدود پنج هزار و 400 هکتار بوده که این سطح در سال 95 با 666 درصد افزایش به بیش از 35 هزار و 800 هکتار رسیده است.
اصلاح و بهینه سازی روش های مبارزه با آفات گیاهی در سال 91 حدود 20 مورد بوده که این رقم در سال 95 به 150 مورد رسیده است.
ردیابی، شناسایی و کنترل عوامل خساراتزای قرنطینه ای در سال 91 حدود 26 هزار هکتار بوده که این سطح در سال 95 به بیش از 40 هزار هکتار رسیده است.
همچنین آفت زدایی و آلودگی زدایی محموله های گیاهی و اقلام نباتی در سال 91 حدود 50 هزار تن بوده که این رقم در سال 95 به بیش از 132 هزار تن رسیده است.
مدیریت کنترل عوامل خسارت زا در سال 91 حدود 2 میلیون و 44 هزار هکتار بوده که در سال 95 به 2 میلیون و 149 هکتار رسیده است.

** افزایش بیش از 48 هزار تنی تولیدات دامی استان
بنا بر اعلام رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، تولید محصولات دامی استان از 393هزار و 521 تن در ابتدای دولت یازدهم (ابتدای سال 92) به 442 هزار و 511 تن در سال 95 رسیده که این افزایش 48 هزار و 990 تنی محصولات دامی، رشد 12.5درصدی را در تولید گوشت قرمز، شیرخام، گوشت مرغ، تخم‌مرغ، عسل و سایر تولیدات نشان می دهد.
شهبازی گفت که تولیدات بخش دام و طیور و زنبورعسل استان از ابتدای دولت یازدهم تاکنون افزایش قابل توجهی داشته به طوری که تولید گوشت قرمز از 31 هزار و 800 تن در ابتدای سال 92 به 36 هزار و 200 تن با 11و 6 دهم درصد رشد در سال 95 رسیده است.
همچنین تولید شیر از 30 هزار و 582 تن در ابتدای سال 92 به 33 هزار و 500 تن با 9 درصد رشد در سال 95، تولید گوشت مرغ از 50 هزار و 887 تن در ابتدای سال 92 به بیش از 63 هزار و 700 تن در سال 95 رسیده است.
با اقدام های هدایتی، حمایتی و تسهیلاتی دولت یازدهم تولید تخم مرغ از هشت هزار و 500 تن در ابتدای سال 92 به 11 هزار تن با 26 درصد رشد در سال 95 رسیده و تولیدات عسل استان از هزار و 752 تن در ابتدای سال 92 به 2 هزار و 875 تن با 32 درصد رشد در سال 95 رسیده است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه گفت که افزایش تعداد واحدهای دامداری و دامپروری نقش بسزایی را در افزایش تولید محصولات دامی استان در دولت یازدهم داشته که تسهیلات مناسبی برای راه اندازی آنها توسط دولت پرداخت و زمینه افزایش تولید فراهم شد به طوری که تاکنون واحدهای مرغداری‌ صنعتی گوشتی و تخمگذار استان در ابتدای سال 92 فقط 518 واحد بوده که در سال 95 به 783 واحد افزایش یافت.
به گفته شهبازی در ابتدای سال 92 گاوداری های شیری صنعتی 145 واحد به 176 واحد در سال 95، پرواربندی بره و گوساله صنعتی از 249 واحد سال 92 به 331 واحد در سال 95، واحدهای پرورش بوقلمون صنعتی از 12 واحد سال 92 به 15 واحد در سال 95، مجتمع‌های دامپروری از سه واحد سال 92 به 11 واحد در سال 95 و گوسفند داری داشتی صنعتی نیز از 9 واحد در سال 92 به 29 واحد در سال 95 رسید.
وی اظهار کرد که از مهم ترین فعالیت‌های اقتصادی در بخش دام از ابتدای دولت یازدهم تاکنون می توان به فعالیت‌هایی شامل انجام عملیات اصلاح نژاد در بیش از 200 هزار واحد دامی دام سبک و سنگین، بهسازی و نوسازی بیش از 40 هزار متر مربع اماکن دامی روستایی، توزیع نهاده‌های دامی با قیمت مناسب بین بهره‌برداران به میزان بیش از 200 هزار تن در سطح استان، توزیع بیش از 195هزار قطعه نیمچه بومی اصلاح شده در سطح استان و استمرار آن اشاره کرد.

**سرمایه گذاری بیش از 54 میلیارد تومانی دولت یازدهم در صنایع تبدیلی
از مهم ترین فعالیت‌های اقتصادی انجام شده از ابتدای دولت یازدهم در بخش کشاورزی استان کرمانشاه می توان به بیش از 54 میلیارد و 200 میلیون تومان سرمایه‌گذاری در صنایع تبدیلی اشاره کرد که این میزان سرمایه‌گذاری معادل 44 درصد کل ارزش سرمایه‌گذاری صورت گرفته در این بخش از ابتدای انقلاب تاکنون است.
آنگونه که رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه می گوید: صنایع تبدیلی نقش اساسی را در زمینه اشتغالزایی برای جوانان تحصیلکرده، بهره وری بیشتر در محصول کشاورزی و افزایش ارزش افزوده محصولات این بخش دارد و دولت یازدهم نیز توجه ویژه‌ای به بخش داشته است به طوری که با سرمایه‌گذاری بیش از54 میلیاردتومانی، 46 واحد تولیدی صنایع تبدیلی به مرحله بهره‌برداری رسیده که این واحدها 41 درصد از کل مجموع واحدهای بهره برداری شده صنایع تبدیلی از ابتدای انقلاب شکوهمند اسلامی ایران تاکنون را شامل می شود.
شهبازی افزود: ظرفیت اشتغالزایی که در بازه زمانی سال 92 تا سال 95 در واحدهای تاسیس شده صنایع تبدیلی ایجاد شده 532 نفر می باشد که این میزان 36 درصد از کل ظرفیت اشتغال ایجاد شده در این بخش از ابتدای انقلاب تاکنون است که خود نشان از ظرفیت مناسب اشتغال ایجاد شده برای جوانان در صنایع تبدیلی می باشد.
وی گفت که تعداد طرح های به بهره برداری رسیده صنایع تبدیلی و تکمیلی دارای مجوز از سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه تا پایان سال 95 تعداد 119 فقره بوده که این واحدها ظرفیت فرآوری بیش از یک میلیون و 100 هزار تن از محصولات کشاورزی استان کرمانشاه را شامل می شود و امیدواریم با تکمیل واحدهای در حال احداث به زودی شاهد افزایش ظرفیت هرچه بیشتر صنایع تبدیلی بخش کشاورزی باشیم.

**تجهیز 19هزار هکتار از اراضی استان کرمانشاه به سیستم های نوین آبیاری
در دولت یازدهم انقلاب وسیعی جهت استفاده بهینه از منابع آبی موجود، صرفه جویی در مصرف آب، افزایش راندمان تولید در محصولات کشاورزی و آبی کردن زمین های دیم انجام شده که از آن جمله می توان به اجرای سیستم های نوین و شبکه های فرعی آبیاری در 19هزار هکتار از اراضی استان اشاره کرد که این مقدار غیر از فعالیت هایی است که در اراضی مناطق مرزی استان انجام می شود.
در دولت یازدهم بیش از 19 هزار هکتار سیستم های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی استان کرمانشاه با اعتباری بالغ بر 150 میلیارد تومان اجراء شده است.
لازم به ذکر است از ابتدای اجرای سیستم های آبیاری در اراضی استان کرمانشاه بعد از انقلاب تا سال 1392 کل سیستم های آبیاری تحت فشاری که در این استان اجرا شده حدود 49 هزار هکتار بوده که از ابتدای دولت یازدهم و در مدت حدود فقط سه سال بیش از 19 هزار هکتار از راضی استان با اعتباری بیش از 150میلیارد تومان به روش های نوین آبیاری مجهز شد و با اقدام اساسی و مهم وزارت جهاد کشاورزی سطح اراضی که تاکنون سیستم های نوین آبیاری برای آنها اجراء شده به 68 هزار هکتار رسیده است.

انقلاب دولت یازدهم در 52 هزار هکتار از اراضی کشاورزی مناطق مرزی
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه سخنان خود به همت دولت یازدهم در اراضی کشاورزی مناطق مرزی استان کرمانشاه گفت: انقلابی برای تجهیز 52 هزار هکتار از اراضی این مناطق به شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی با 900 میلیارد تومان اعتبار در حال وقوع است.
شهبازی افزود: با پیگیری دولت یازدهم و در راستای مهار آب های مرزی و بهره برداری از منابع آب استحصالی با اختصاص اعتباری بیش از 900 میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی؛ تا پایان سال 97 بیش از 52 هزار هکتار از اراضی مرزی استان به شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی مجهز خواهند شد.
وی اظهار کرد که با حمایت عملی دولت یازدهم و از ابتدای این دولت با هدف استفاده مناسب از آب در زمین های کشاورزی آبی، مصرف بهینه از آب ذخیره شده در سدهای تازه ساخت، بهره‌ برداری مناسب از رودخانه‌ها و آب های زیرمینی، مهار آب های مرزی و... عملیات اجرای سیستم های نوین آبیاری در سطح 52 هزار هکتار از اراضی استان آغاز شده است.
به گفته او تاکنون بیش از 15 هزار هکتار از اراضی مرزی شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی با جذب بیش از 250 میلیارد تومان تکمیل و آماده بهره‌برداری بوده و مابقی در سطح یعنی 37 هزارهکتار در دست اجرا است که پیش بینی می شود حداکثر تا پایان سال 1397 بصورت کامل به بهره برداری می رسد.

**استخدام بی سابقه 767 کارشناس کشاورزی
در دولت یازدهم 767 کارشناس کشاورزی با مدارک لیسانس به بالا در 54 مرکز جهاد کشاورزی دهستان های استان کرمانشاه برای علمی کردن کشاورزی و انتقال یافته های مراکز تحقیقاتی به کشاورزان استخدام شدند که این تعداد استخدام در یک بازه زمانی سه ساله در تاریخ بخش کشاورزی استان کرمانشاه بی سابقه است.
در سه مرحله از سال 1393 تاکنون 767 نفر توسط سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه؛ جذب و بکارگیری شده اند.
همچنین سال 93 در دو مرحله 567 نفر و در اسفند 95 نیز طی مرحله سوم تعداد 200 کارشناس کشاورزی دیگر جذب شده و در 54 مرکز جهادکشاورزی در دهستانهای استان مشغول خدمات رسانی به کشاورزان شده اند.
این کارشناسان کشاورزی دارای مدارک لیسانس به بالا با تخصص های مختلف مانند زراعت، باغبانی، آب و خاک، حفظ نباتات، دامپروری و... بوده اند که دوشادوش کشاورزان در قالب طرحی به نام نظام نوین ترویج آخرین دست‌آوردهای علمی مراکز تحقیقاتی کشاورزی را به بهره برداران بخش کشاورزی منتقل می کنند.
این کارشناسان تازه استخدام شده مدیریت علمی، آموزشی و نظارت بر محصولات کشاورزی روستاها و دهستان ها را به عهده گرفته و موظف شده اند که بر فرایند کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی و نحوه اعمال یافته های علمی، استفاده صحیح از نهاده‌ها، شیوه مصرف بذور در مزارع، روش های علمی استفاده از سموم، کودهای شیمایی و ارگانیک را در مزارع، باغات، گلخانه ها، واحدهای دامی را به عهده داشته و هرگونه آفات و بیماری ها را به موقع رصد و نحوه مبارزه با آنرا به کشاورزان بیاموزند.
ارائه خدمات حمایتی، تسهیلاتی و تشویقی بسیار زیاد دولت تدبیر و امید به بخش کشاورزی و حضور کارشناسان تازه استخدام در کنار کشاورزان یکی از مهم ترین عواملی است که باعث افزایش تولیدات محصولات کشاورزی در استان کرمانشاه در چهار سال اخیر، تولید بهترین محصولات مورد نیاز کشور و استان، کسب رتبه های برتر بخش کشاورزی استان کرمانشاه در کشور و علمی کردن هرچه بیشتر کشاورزی استان شده است.
گفتنی است در کل کشور سهمیه استخدام کارشناسان کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی 10 هزار نفر بوده که استان کرمانشاه یکسال قبل از اینکه این استخدام ها در کشور شروع شود به عنوان اولین استان با استفاده از منابع داخلی اقدام به استخدام 567 نفر از واجدان شرایط نمود و در ادامه توانست با تلاش مدیران و مسئولان استان کرمانشاه از سهمیه سایر استان های نیز استفاده کرده و 200 نفر دیگر را علاوه بر 567 نفر قبلی در اسفند 95 به سهمیه استخدامی استان اضافه و جذب نماید، به طوری که اکنون با 767 نفر استخدامی بیشترین جذب کارشناس را کشور انجام داده و جزء سه استان برتر کشور است.

**اشتغالزایی برای از14هزار نفر در بخش کشاورزی استان
از دیگر دستاوردهای دولت تدبیر و امید در استان کرمانشاه می توان به اشتغالزایی بیش از 14هزار نفر اشاره کرد به طوریکه به گفته رییس سازمان جهاد کشاورزی استان در چند سال اخیر (بازه زمانی خرداد1392 لغایت اسفندسال 1395) تعداد 6 هزار و 855 طرح کشاورزی با اعتباری بیش از 785میلیارد و 290 میلیون تومان در استان کرمانشاه اجرایی و زمینه اشتغال 14 هزار و 874 نفر فراهم شده است.
شهبازی اظهار کرد که در اولین سال فعالیت دولت یازدهم (سال92) با استفاده از منابع تسهیلاتی صندوق توسعه ملی، کمک‌های فنی و اعتباری و سایر منابع اعتباری بخش کشاورزی ‌هزار و 674 طرح کشاورزی با بیش از 234 میلیارد و 364 میلیون تومان سرمایه گذاری به بهره برداری رسیده و برای 4 هزار و 61 نفردر زیر بخش‌های کشاورزی شامل دام و طیور، باغبانی، زراعت، شیلات و صنایع تبدیلی اشتغال ایجاد شد.
در سال 93 نیز این روند ادامه یافته و با استفاده از منابع تسهیلاتی صندوق توسعه ملی و کمک‌های فنی و اعتباری و سایر منابع اعتباری در تمام زیر بخش‌های کشاورزی شامل دام و طیور، باغبانی، زراعت، شیلات و صنایع تبدیلی تعداد 2 هزار و 689 طرح با 165 میلیارد تومان سرمایه گذاری افتتاح و به بهره برداری رسیده و برای پنج هزار و 202نفر اشتغال‌زایی انجام شد.
در سال 94 نیز با پرداخت بیش از 93 میلیارد و 25 میلیون تومان تسهیلات ارزان قیمت توسط دولت تدبیر و امید 2 هزار و 290 طرح کشاورزی افتتاح و به بهره برداری رسیده و زمینه اشتغال سه هزار و 941 نفر فراهم گردید.
همچنین در سال 95 در ادامه خدمات موثر دولت یازدهم به کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی استان کرمانشاه 202 طرح عمرانی و تسهیلاتی با اعتباری بیش از 292 میلیارد تومان و اشتغالزایی هزار و 674 نفر به بهره برداری رسیده است.

**انقلاب مکانیزاسیون در استان کرمانشاه
طی چهار سال فعالیت دولت یازدهم بیش از 111 میلیارد تومان اعتبار در قالب چهار خط مکانیزاسیون (در بازه زمانی سال 92 تا 95 ) در استان کرمانشاه جذب گردید.
بنابر اعلام رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با جذب این 111میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت، تعداد هزار و 748 دستگاه تراکتور، 79 دستگاه کمباین و 2هزار و 227 دستگاه ادوات کشاورزی توسط کشاورزان استان کرمانشاه خریداری و باعث انقلابی گسترده و بی سابقه در یک بازه زمانی محدود برای افزایش ضریب مکانیزاسیون کشاورزی استان، تجهیز ناوگان ماشین آلات کشاورزی، مکانیزه کردن عملیات کاشت، داشت و برداشت محصول و ورود جدیدترین ادوات کشاورزی به استان کرمانشاه شد.
شهبازی توضیح داد که یکی از مهم ترین مشکلاتی که در آغاز فعالیت دولت یازدهم آسیب شناسی شد، فرسودگی ماشین آلات بخش کشاورزی، عدم تخصیص اعتبارات مناسب در سنوات گذشته به این بخش جهت خرید و تجهیز وسایل مدرن و جدید کشاورزی بود که اینکار باعث کندی در عملیات کشاورزی، وارد شدن خسارت به کشاورزان در مراحل مختلف کاشت، داشت و برداشت محصولات و افزایش ضایعات کشاورزی می‌شد؛ لذا از سال 92 لغایت 95 خطوط اعتباری 1 الی 4 به استان ها اعلام گردید.
وی همچنین گفت که در سال 92 که خط یک مکانیزاسیون به استان کرمانشاه اعلام شد بیش از 24 میلیارد 475 میلیون تومان تسهیلات ارزان قیمت برای خرید تراکتور، کمباین و دنباله ‌بندهای ماشین آلات کشاورزی پرداخت شد؛ به طوری که برای خرید هر دستگاه 80 درصد تسهیلات ارزان قیمت پرداخت و فقط 20 درصد سهم آورده توسط کشاورزان بوده است.
وی افزود: در خط 2 مکانیزاسیون نیز که از سال 93 آغاز شد به کشاورزان استان بیش از 33 میلیارد و 199میلیون تومان تسهیلات خرید ماشین آلات و ادوات کشاورزی پرداخت گردید.
در سال 94 نیز خط سه ابلاغ شده و بیش از 16میلیارد 640 میلیون تومان تسهیلات پرداخت و در ادامه خط چهار مکانیزاسیون از اول سال 95 ابلاغ و در غالب آن بیش از 36میلیارد 680 میلیون تومان تسهیلات پرداخت گردید.
از ابتدای سال 96 نیز خط پنج مکانیزاسیون ابلاغ گردیده و به همت دولت تدبیر و امید به هر میزانی که ظرفیت جذب در استان باشد تسهیلات پرداخت می شود تا انقلاب مکانیزاسیون این دولت در استان کرمانشاه تکمیل گردد.
لازم به ذکر است در قالب این خطوط اعتباری که به استان اختصاص یافته علاوه بر تراکتور، کمباین، ادوات دنباله‌بند و... مجهزترین دستگاه های بذرکار و نشاءکار با آخرین تکنولوژهای روز جهان و همچنین ماشین آلات برداشت ویژه کشت محصولات استراتژیکی مانند کلزا و سایر دانه های روغنی خریداری شده که قادرند آخرین دست‌آوردهای علمی را در بخش کشاورزی استان اجراء نمایند.
حمایت های مالی، اعتباری، تسهیلاتی و اداری دولت تدبیر و امید از بخش کشاورزی کشور در این چهار سال نمود عینی دارد و در حالیکه رویکرد دولت قبل بیشتر به واردات محصولات کشاورزی و بی توجهی به توسعه و تقویت بخش کشاورزی کشور بود اما خوشبختانه رویکرد دولت یازدهم حمایتی و تقویت گرد این بخش بود و امروز افزایش میزان تولیدات کشاورزی و تسهیل گری در فعالیت های کشاورزی را میتوان نمونه عینی حمایت های دولت از این بخش دانست.
3033/8066 خبرنگار:فرزاد نویدی ** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.