سیامک بهرامی روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: شبکه های مجازی از یک سو می توانند بیانگر رشد عرصه عمومی فارغ از مکانیسم های سلطه و قدرت باشند و با ایجاد و تزریق قدرت به افراد و گروههای اجتماعی و مدنی نقش آنها را در تغییر فرآیندهای مختلف تقویت و ارتقا دهند و از سوی دیگر به ایجاد نوعی پوپولیسم اجتماعی دامن بزنند.
وی در ادامه گفت: متاسفانه به علت حجیم بودن طبقات حاشیه ای در جامعه ما و سلطه هویت های فرقه ای در تقابل با هویت های ملی و طبقاتی؛ جامعه ما بیشتر با پیامدهای منفی فضای مجازی در عرصه سیاسی و اجتماعی مواجهه است.
به گفته این استاد دانشگاه، هر چند فضای مجازی سبب ساز نوعی از شفافیت اطلاعاتی در جامعه شده و زوایای پنهان گروه های در سایه را عیان ساخته اما با 2 ایراد اساسی روبرو است؛ اول کیفیت و جهت اطلاعاتی که در این فضا رد و بدل می گردد و دوم سوءاستفاده جریان های خاص برای هدایت نوعی پوپولیسم اجتماعی و بازتولید فضای ارتجاعی و فرقه ای است.
بهرامی اضافه کرد: اگر این 2 ایراد برطرف نشود بستر بنیانهای اقتصادی و اجتماعی جامعه اجازه ظهور کنش ارتباطی سازنده را در چارچوب فضای مجازی نخواهد یافت و بیشتر زمینه ساز کنشهای ارتجاعی می شود.
او گفت: نگاهی به محتوای اکثریت کانالهای تلگرامی عیان می سازد که چگونه فضای یک طرفه اطلاعاتی هجمه اطلاعاتی و کنشهای غیرارتباطی و عوامگرایانه این فضا را در سیطره خود گرفته است.

** اهمیت انتخابات ریاست جمهوری در رفع بن بست های ساختاری است
او در پاسخ به این سوال که انتخابات ریاست جمهوری 96 در عرصه داخلی و خارجی از چه اهمیتی برخوردار است؟ گفت: زمانی می توان از اهمیت انتخابات در عرصه های داخلی و خارجی صحبت کرد که نتیجه انتخابات ظهور نخبگانی باشد که قادر به رفع بن بست های ساختاری باشند.
او تغییر در کیفیت و کمیت روابط با جهان خارج و اصلاح گری در عرصه سیاست و اقتصاد داخلی را بزرگترین چالشهای پیش رو دانست و گفت: هر یک از این عرصه ها در داخل کشور برای قرار گرفتن در مسیر اصلاح نیازمند حل پیچیدگی ها و تعارض های خاصی است که امکان هر نوع تحرک را حتی از دولتهای خوش نیت هم گرفته، موازنه قدرت در عرصه نیروهای داخلی به نوعی است که اقدام های این دست از دولتها هم نتیجه ای در بر نخواهد داشت.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: دولت روحانی در حالی که در عرصه خارحی درصدد وارد ساختن مجدد ایران به جامعه بین المللی، جذب سرمایه خارجی و فرستادن نشانه های مسالمت جویانه به جهان خارجی بود که برخی دیگر در راستای حفظ منافع نهادینه اقتصادی و اندیشه ای خویش با تمام توان در راستای خنثی کردن آنها سنگ اندازی می کردند.
3209/8066 خبرنگار:عباداله آذرگون ** انتشاردهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.