شیوا کاظمی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه از سوی سازمان بهداشت جهانی و کنفدراسیون بین المللی مامایی پنجم ماه (May) مصادف با 15 اردیبهشت ماه به عنوان روز جهانی ماما نامگذاری شده است، افزود:
قدمت رشته مامایی در ایران به شکل آموزش عالی به 80 سال قبل برمی گردد .
وی اظهار کرد: اولین آموزشگاه مامایی به نام مدرسه قابلگی با 10 نفر شاگرد در سال 1298 در بیمارستان بانوان تهران تاسیس و پس از گذشت 10 سال، اولین آموزشگاه عالی مامایی در سال 1308 آغاز به کار کرد.
وی درخصوص جمعیت مامایی ایران نیز گفت: در سال 1342 انجمن ماما های ایران تشکیل شد و در اواخر سال 1367 برای رفع مشکل و تامین کمبود ها جمعیت مامایی ایران تاسیس و در سال 1369 موفق به کسب پروانه فعالیت از وزارت کشور گردید و به ثبت رسید.
کاظمی در ادامه افزود: جمعیت مامایی ایران از سال 1380 عضویت کنفدراسیون بین المللی ماماها را پذیرفته و فعالانه در کنگره این کنفدراسیون شرکت کرده است.
به گفته او این کنفدراسیون در کشور انگلیس است و اهم وظایف آن برگزاری کنگره بین المللی، کنفرانس ها و کارگاه های بین المللی، و تلاش در راه آغاز یک دوره مادری سالم و بی خطر است.
کاظمی همچنین با اشاره به اینکه تمام 9 ماه بارداری مادر، با حمایت های عاطفی، روانی و جسمی ماما به انجام می رسد، گفت: وظیفه اصلی ماما آموزش دادن دوران بارداری و آماده کردن والدین برای پذیرش وظایف پدری و مادری است و این وظایف می تواند به مسؤولیت های بیشتری همچون تنظیم خانواده و مراقبت های کودک و در بعضی موارد به مشاوره در مورد بیماری های زنان نیز گسترش یابد.
وی بر خلاف باور عموم که ماما را مترادف با کلمه زایمان و به مفهوم مراقبت از دوران بارداری می دانند، حیطه خدمات مامایی را بسیار وسیع تر عنوان کرد و گفت: وظیفه ماما در ابعاد مختلفی چون باروری، مشاوره، آموزش و آگاهی در دوران بلوغ، ازدواج، بارداری و یائسگی که قطعا ضامن سلامت خانواده است گسترش پیدا می کند.
به گفته وی در دنیا روزانه هزار و 600 زن در اثر عوارض بارداری و زایمان جان خود را ازدست می دهند و بیش از 99 درصد این مرگ ها در کشورهای در حال توسعه است که علت مرگ و میر مادران خونریزی، زایمان سخت، فشار خون بالا، عفونت و عوارض سقط های غیر بهداشتی است درحالی که بسیاری از این مرگ ها قابل پیشگیری است.
وی با توجه به اینکه با مرگ مادر، خانواده عضو اصلی خود را از دست داده و بقا و آموزش کودکان نامعلوم می شود گفت: با برنامه ریزی دقیق و انجام مراقبت های لازم در این دوران می توان به پیشگیری از مرگ مادران که یکی از اهداف مهم کشور هاست، دست یافت.
3033انتشار دهنده:فرزاد نویدی.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.