به گزارش ایرنا، صنعت یکی از بخش هایی است که از دیرباز به عنوان یکی از نقاط قوت استان کرمانشاه مطرح بوده و امروز اکثر کارشناسان بر این نکته اتفاق نظر دارند که توسعه صنعتی، توسعه همه ­جانبه اقتصادی را به همراه دارد و از سوی دیگر دستیابی به توسعه صنعتی نیز نیازمند وجود یک راهبرد توسعه منسجم و عملیاتی و نیز عزم جدی ملی برای حرکت در این مسیر است.
کرمانشاه که از لحاظ وضعیت جغرافیایی موقعیتی راهبردی دارد یکی از استان هایی است که به دلیل دارا بودن مرز طولانی با کشور عراق در خصوص صادرات وضعیت مناسبی دارد به گونه ای که بیش از 50 درصد از صادرات کل کشورمان به عراق از مرزهای این استان صورت می گیرد.
داشتن 2 مرز رسمی و فعال و چند بازارچه برای کار صادرات و واردات شرایطی را ایجاد کرده که واحدهای تولیدی و صنعتی استان با بهره مندی از این مزایا نهایت تولید و فروش را داشته باشند اما متاسفانه در سال های اخیر وضعیت این گونه نبوده است.
تعطیلی بخشی از واحدهای صنعتی، فروش نرفتن محصولات تولیدی، بدهی های سنگین و ... از جمله مشکلاتی است که واحدهای صنعتی استان با آن ها دست و پنجه نرم می کنند، واحدهایی که در صورت فعال شدن می توانند بخش اعظمی از مشکل بیکاری استان را حل کنند.
هرچند به اذعان صنعتگران استان، در دو سه سال اخیر و با حمایت های صورت گرفته از سوی دولت یازدهم شرایط بسیار بهتر از گذشته شده و راه نفس کشیدن واحدها بیش از گذشته باز شده است.
در همین راستا، سید نعمت الله حقیقی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار ایرنا، به آخرین وضعیت واحدهای فعال شده راکد در حوزه صنعت، مجوزهای صادر شده در دو بخش صنعت و معدن و برنامه های این سازمان در سال جاری اشاره کرد.
وی ابتدا در خصوص واحدهای راکدی که دوباره به چرخه تولید بازگشته اند، گفت: سال گذشته و با تدبیر دولتمردان 67 واحد صنعتی در استان به چرخه تولید بازگشتند تا زمینه اشتغال حدود یک هزار و 500 نفر فراهم شود.
حقیقی، سرمایه گذاری انجام شده در این 67 واحدی که سال گذشته به چرخه تولید بازگشتند را بیش از 2 هزار و 200 میلیارد ریال عنوان کرد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمانشاه خاطرنشان کرد: در حالی سال 95 موفق به فعال سازی 67 واحد راکد صنعتی شدیم که این تعداد در سال 94 تنها به 23 واحد می رسید که رشدی بیش از 300 درصد را نشان می دهد.
وی تصریح کرد: امیدواریم در سال 96 نیز بتوانیم 50 واحد راکد صنعتی دیگر را نیز به چرخه تولید بازگردانیم.

** صدور بیش از 240 جواز تاسیس صنعتی در سال 95
حقیقی در ادامه از صدور بیش از 240 جواز تاسیس صنعتی در استان طی سال گذشته و صدور 116 پروانه بهره برداری صنعتی جدید خبر داد و گفت: با صدور این تعداد جواز، هم اکنون یک هزار و 187 فقره جواز تاسیس صنعتی و یک هزار و 26 پروانه بهره برداری صنعتی در استان داریم.
وی همچنین میزان سرمایه گذاری این جوازها و پروانه های بهره برداری را بیش از 270 هزار میلیارد ریال عنوان و اظهار کرد: ظرفیت اشتغالزایی آن ها نیز به حدود 30 هزار نفر می رسد.
حقیقی یادآوری کرد: در حوزه معدن نیز سال گذشته 15 فقره پروانه بهره برداری و هشت فقره گواهینامه کشف صادر شد.

** سرمایه گذاری برای ایجاد حدود 19 هزار شغل در حوزه صنعت، معدن و تجارت
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه در بخش دیگری از سخنانش به برنامه ریزی برای ایجاد حدود 19 هزار شغل طی سال جاری و در حوزه های صنعت، معدن و تجارت در استان خبر داد.
حقیقی ادامه داد: در برنامه ریزی انجام گرفته برای ایجاد حدود 15 هزار شغل در بخش تجارت و بازرگانی، حدود سه هزار و 800 نفر در بخش صنعت و حدود 200 نفر هم در بخش معدن حساب باز کرده ایم.
وی اشتغال ایجاد شده سال 95 در حوزه های صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه را 16 هزار نفر عنوان کرد و گفت: این در حالیست که در ابتدای سال گذشته روی ایجاد 15 هزار شغل برنامه ریزی شده بود.

** بهره برداری از واحدهای مهم صنعتی در سال 96
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه در ادامه از افتتاح چند طرح مهم صنعتی طی سال جاری خبر داد و گفت: کارخانه ایران خودرو و ذوب آهن صحنه، ذوب آهن بیستون، قوطی سازی زمزم و شرکت ایلیا ذرت‌ از مهم ‌ترین این طرح هاست که امسال شاهد بهره برداری از آن ها خواهیم بود.
حقیقی خاطرنشان کرد: با بهره برداری و افتتاح این طرح ها زمینه اشتغال مستقیم برای بیش از یک هزار نفر فراهم می شود.
وی همچنین به حوزه معدن نیز اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه های ما در این حوزه طی سال جاری صدور 16 پروانه بهره برداری جدید و 12 گواهی اکتشاف است که در امر اشتغالزایی کمک خوبی خواهد کرد.
در استان کرمانشاه 240 واحد راکد صنعتی شناسایی شده است.
گزارش رویدادهای خبری به همراه گزارش تصویری آن ها و اخبار متنوع دیگر، هر روز بر روی سایت ایرنا استان کرمانشاه http://www.irna.ir/kermanshah و کانال تلگرام به آدرس irnakermanshah@ منتشر خواهد شد.
8066/7458 گزارش:مسعود اسماعیلی ** انتشاردهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.