مراد محمودیان فر روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: از این میزان، 589 هزار تن محصولات کشاورزی از مرز رسمی پرویزخان و 170 هزار تن نیز از مرز رسمی خسروی به عراق صادر شده است.
وی ارزش ریالی محصولات کشاورزی صادر شده از مرزهای قصرشیرین به عراق را یک هزار و 250 میلیارد ریال اعلام کرد و اظهار داشت: محصولات کشاورزی از مرزهای رسمی خسروی و پرویزخان به حوزه حکومت مرکزی و اقلیم کردستان عراق صادر شده است.
مدیر جهاد کشاورزی قصرشیرین بیان کرد: در مقایسه با سایر محصولات کشاورزی، گوجه فرنگی ، پیاز، سیب زمینی، هندوانه و خیار به ترتیب بیشترین میزان صادرات را به خود اختصاص داده اند.
مدیرجهاد کشاورزی قصرشیرین اظهارکرد: همه محصولات کشاورزی صادراتی در قرنطینه نباتی مرزهای پرویزخان و خسروی مورد آزمایش قرار گرفته اند و پس از تایید نهایی با بهترین کیفیت به عراق و اقلیم کردستان صادر می شود.
پارسال در مجموع یک میلیارد و 28 میلیون دلار کالاهای غیرنفتی از مرزهای پرویزخان و خسروی به ارزش وزنی سه میلیون و 255 هزار تن به عراق صادر شد.
پرویزخان در شهرستان قصرشیرین که هم مرز با اقلیم کردستان عراق و در همسایگی استان سلیمانیه قرار دارد، در سال 86 به مرز رسمی تبدیل شد.
هم اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می شود.
نزدیکی فرهنگ 2 منطقه مرزی استان کرمانشاه و سلیمانیه عراق به دلیل همزبان بودن از مهمترین عوامل رونق اقتصادی و تجاری این بازارچه مرزی است.
پرویزخان اکنون یکی از مرزهای راهبردی و مهم کشورمان است که 54 درصد صادرات غیرنفتی کشورمان به عراق را به خود اختصاص داده و نقش کلیدی و حیاتی در جذب بازار این کشور همسایه دارد.
مرز پرویزخان که در مسیر راه ابریشم قرار دارد، نزدیکترین راه ارتباطی از طریق عراق و سوریه به طول 900 کیلومتر به کشورهای اروپایی است و در زمان کنونی که کشور عراق در زمینه زیرساخت ها و اقتصاد وضعیت خوبی ندارد بهترین مسیر برای سرمایه گذاری در این کشور و کردستان عراق است.
شهرستان مرزی قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از 27 هزار تن جمعیت، با عراق 186 کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، 2 معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این دو مرز انجام می شود.
همچنین 500 دستگاه کامیون کالا از طریق مرز رسمی خسروی به حوزه حکومت مرکزی عراق (بخش مرکزی) صادر می شود.
روزانه به طور میانگین 600 دستگاه تانکر سوخت رسان عراقی و ایرانی نیز از مبدا اقلیم کردستان عراق از طریق مرز رسمی پرویزخان به مقصد بنادر جنوبی کشورمان، وارد خاک جمهوری اسلامی ایران می شود.
7079/3012/8066 خبرنگار:نازنین باباخانی ** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.