حسین قمری روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: تفکر انتخابات دموکراتیک در راستای توسعه مفهوم انسان خودمختار، اصل آزادی اراده، انتظام و مدیریت جامعه، براساس خواست و نظر مردم شکل گرفته است.
وی اظهار کرد: انتخاباتی که با مشارکت حداکثری مردم انجام می شود، ضامن امنیت ملی کشور است و در واقع با مشارکت گسترده مردم در انتخابات که مشروعیت بخشی، ثبات سیاسی، قاعده مند نمودن تصدی پست های عمومی و کنترل قدرت سیاسی است، تحقق پیدا می کند.
وی بیان کرد: انتخابات در نظام مردم سالاری دینی ما مبتنی بر اصول و قواعدی است که دسته ای از این اصول ارزشی و ماهوی نظیر اصل آزادی سیاسی، عدالت سیاسی، برابری سیاسی، نبود تبعیض، حاکمیت قانون و نظارت همگانی پیروی می کنند و دسته ای دیگر تحت عنوان اصول کارآمدی و رویه ای، ملاک هایی مانند شفاف بودن انتخابات، منصفانه بودن، پاسخگویی و رقابتی بودن را مدنظر قرار می دهند.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: نامزدها هم در زمان قانونی تبلیغات انتخاباتی نباید نسبت به تخریب و متهم کردن همدیگر بپردازند و باید برنامه محور و راهکار محور باشند تا بتوانند نسبت به جلب آرای مردم بکوشند.
قمری بیان کرد: مدیریت اجرایی انتخابات هم باید براین اساس نسبت به رعایت اصولی همچون استقلال و بی طرفی، احترام به قانون، شفافیت و پاسخگویی نسبت به مردم و کاندیداها تمام هم و غم خود را به کار گیرند و از رفتارهای شبه انگیز پرهیز کنند.
وی اظهارداشت: رسانه های عمومی نظیر صدا و سیما با توجه به اینکه از بودجه عمومی استفاده می کنند باید نسبت به رعایت اصل صداقت، بی طرفی و حرمت شخصیت نامزدها و دادن فرصت مساوی به نامزدها برای اعلام برنامه های خود، اقدام کند.
وی افزود: با توجه به این که رسالت اصلی انتخابات، تبدیل آرا و خواسته های مردم به کرسی های نمایندگی است از این رو باید به مدیریت تضمین سلامت انتخابات توجه خاصی شود زیرا سلامت انتخابات جزء جدایی ناپذیر انتخابات آزاد و منصفانه است و بدون ابزارها و مکانیزم های نظارتی و تضمینی امکان تحقق یک انتخابات مردم سالار، مشارکتی و رقابتی وجود ندارد.
29 اردیبهشت ماه 96 انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا به صورت همزمان در سراسر کشور برگزار می شود.
7079/7398/3012/8066 خبرنگار:سلطانمراد شهبازپور** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.