در آستانه برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورای شهر و روستا قرار داریم، با توجه به اهمیت شوراها از حیث قانون گذاری در حوزه مدیریت شهری و نیز نظارت بر عملکرد شهرداری ها، ضروری به نظر می رسد که افرادی بر جایگاه نمایندگی شوراها قرار بگیرند که لااقل کارکرد و اهمیت این نهاد را درک کرده باشند.
در این گزارش سعی شده است تا با گفتگو با کارشناسان و فعالان سیاسی کرمانشاه، نقش احزاب در انتخابات شوراها را بررسی کنیم ضمن اینکه موضوعاتی مانند تخصص گرایی و قوم گرایی نیز مورد بحث قرار گرفته اند.

** نقش احزاب در انتخابات شوراها
با توجه به ماهیت و کارکرد غیرسیاسی شوراها این سوال مطرح است که احزاب با وجود ماهیت سیاسی که دارند چه نقشی می توانند در این انتخابات ایفا کنند، محمد رشیدی استاد دانشگاه و عضو جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (جمنا) در استان کرمانشاه به خبرنگار ایرنا گفت: شوراها بیشتر کارکرد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دارند و احزاب ما باید بر این موضوعات متمرکز باشند اما متاسفانه نگاه تخصصی به این موضوعات ندارند و بیشتر به رویکرد سیاسی افراد متمرکز هستند.
به باور او در کشور ما احزاب جایگاه واقعی خودشان را پیدا نکرده اند لذا نیاز به تلاش بیشتر احزاب برای شناساندن خودشان به مردم هستیم ضمن اینکه متاسفانه احزاب ما بیشتر کارکرد سیاسی دارند در حالی که باید دارای محتوای فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی نیز باشند چرا که ارکان حکومت فقط مباحث سیاسی نیست.
وی در عین حال تاکید کرد که در حالت کلی حضور احزاب در انتخابات شوراها از جنبه آگاهی بخشی به مردم مفید است و اگر احزاب بتوانند براساس رویکرد شایسته سالاری فعالیت کنند این موضوع باعث جلب اعتماد مردم به آنها می شود.
شهاب تجری حقوقدان و استاد دانشگاه نیز به ایرنا گفت: متاسفانه در کشور ما فرهنگ تحزب به دلیل ضعف از ناحیه حاکمیت و نیز خود احزاب به خوبی جا نیفتاده است و این ضعف در انتخابات شوراها بیشتر خودش را نشان می دهد چرا که فرهنگ عامه مردم مبتنی بر روابط خویشاوندی و قبیله ای است.
وی افزود: در نظام های سیاسی مدرن، احزاب در انتخابات شوراها نقش دارند اما این به معنا سیاسی شدن کارکرد شوراها نیست، هرچند مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خودشان یک نکته سیاسی است اما شوراها سرنوشت ما در امور غیر سیاسی مانند مسائل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و خدمات عمومی مشخص می کنند.
دبیرکل جامعه دانشجویان و دانش آموختگان کرمانشاهی هم اعلام کرد: شورای اصلاح طلبان استان، ستاد انتخابات شوراها را به طور کامل از ستاد انتخابات ریاست جمهوری جدا کرده اند.
حمیدرضا صمدی تاکید کرد که اولویت اول انتخاب افراد در لیست اصلاح طلبان تخصص آنهاست اما ترجیح داده می شود افرادی انتخاب شوند که لااقل با تفکر اصلاح طلبی مشکلی نداشته باشند.

** تخصص گرایی
شاید اصلی ترین سوال در موضوع انتخابات شوراها این است که چه افرادی با چه تخصصی به شوراها ورود پیدا کنند، علی اصغرهمتی رییس سازمان نظام مهندسی کرمانشاه به ایرنا می گوید: شوراها به لحاظ ماهیت و وظایفشان نیازمند حضور افرادی با تخصص های مختلف از شهرسازی گرفته تا مسائل اجتماعی هستند چرا که به عنوان مثال باید بتوانند بی خانمان ها را سر و سامان بدهند و این موضوع نیازمند دانش اجتماعی است.
او تاکید می کند که شوراها همچنین می توانند مشاوران متخصصی در حوزه ساخت و ساز شهری داشته باشند چرا که وظایف ذاتی اعضای شورا جنبه مدیریتی و اشراف بر قوانین دارد.
رشیدی نیز در این خصوص می گوید: اگر اختیارات نمایندگان شوراها را مطالعه کنیم متوجه می شویم که در مواردی حساسیت کار آنها حتی از نمایندگی مجلس نیز بیشتر است به همین دلیل لازم است افراد متخصصی به این موضوع ورود کنند ضمن اینکه شوراها فقط محدود به تخصص شهرسازی و معماری نیست بلکه تخصص های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی نیاز است.
به گفته تجری، شوراها طیف وسیعی از متخصصان حوزه های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی نیاز دارد و حتی در صورت تحقق مدیریت جامع شهری شوراهای ما نیازمند متخصصان حوزه بیمه هستند.
او تاکید می کند: در صورت نهادینه شدن تحزب در جامعه لازم نیست افراد نگران تخصص منتخبان خود باشند چرا خود حزب در راستای برنامه هایش افراد را تعیین می کند به علاوه اینکه با فعال شدن کمیسیون های تخصصی شوراها می توان از افراد متخصص نیز بهره گرفت.
صمدی نیز در این باره گفت: در تمام دنیا مدیریت شهری مهمترین موضوع کشور است لذا مردم متخصص ترین افراد را برای این حوزه انتخاب می کنند در کشور ما نیز انتخابات شوراها به منظور مدیریت شهری مهمتر از نمایندگی مجلس است چرا که مدیریت شهری یک حوزه بسیار تخصصی و حساس است لذا مردم باید به مرحله ای از آگاهی برسند که بدانند چه افرادی را برای چه حوزه ای می خواهند انتخاب کنند.

**قوم گرایی
یکی از ویژگی های بارز کشور ما حضور اقوام و مذاهب مختلف در کنار یکدیگر است و این تکثر زیبایی خاصی به کشور ما داده است اما در عین حال موضوعی به نام قوم گرایی وجود دارد که ممکن است ایجاد آسیب کند و نباید از آن غافل شد.
به باور رشیدی تعصب انسان نسبت به اقوام و موطن خود چیز بدی نیست کما اینکه خداوند در قرآن نیز آن را تایید کرده است اما این موضوع زمانی که پای مصلحت عمومی جامعه در میان باشد آسیب رسان است و اگر به انتخاب های خودمان در گذشته نگاه کنیم می بینیم که از این ناحیه چقدر آسیب دیده ایم.
او بر نقش احزاب و رسانه ها در آگهی بخشی به جامعه در خصوص آسیب های قوم گرایی بخصوص به هنگام انتخابات و رقم زدن مصلحت عمومی جامعه تاکید می کند.
به گفته تجری، قوم گرایی مبتنی بر هویت طلبی است و این موضوع حتی در حوزه اندیشه نیز منفی است چرا که وقتی بر قوم گرایی تاکید بشود تفکر و تعقل کنار گذاشته می شود و دیگر تحلیلی برای مقایسه شایستگی های افراد انجام نمی شود.
او می گوید: دیدگاه قوم گرایانه برای تغییر قدرت و حکومت ها یک دیدگاه سنتی و قدیمی است در حالی که امروز به شیوه مدرن دموکراسی حکومت ها تغییر می کنند و این شیوه مبتنی بر تحزب، برنامه و تفکر است.
تجری تاکید می کند که این 2 شیوه سنتی و مدرن به طور کامل با هم در تضادند و قوم گرایی برای دموکراسی به طور کامل مضر است.
او چاره کار را در این می داند که در درازمدت از سیستم قوم گرایی فاصله بگیریم و به سمت انتخابات دموکراتیک برویم چرا که افراد در دل سیستم دموکراتیک برنامه محور تربیت می شوند اما قوم گرایی افرادی را تربیت می کند که خود رای هستند.
به گفته تجری، فرهنگ سازی تنها راه برون رفت از این وضعیت است و اینجاست که ضعف احزاب در آموزش افراد برای گسترش فرهنگ تحزب در جامعه خودش را نشان می دهد.
به باور او، وقتی پای تصمیم گیری به میان می آید خود فردی که در شورای مرکزی حزب است براساس تفکر قوم گرایی عمل می کند.
تجری به وجود 25 حزب در استان کرمانشاه اشاره کرد و پرسید: تاکنون کدام یک از اینها لااقل برای کادر خودشان برنامه آموزشی داشته اند.
او افزود: ما با تعدد احزاب و عدم کارایی آنها مواجه هستیم در حالی که می توانیم مانند سیستم سیاسی آمریکا و انگلیس 2 حزب بزرگ داشته باشیم که به صورت منظم کارکرد داشته باشند و به ساختار سیاسی ما نظم بدهند.
به باور تجری با وجود اینکه قوم گرایی اصلی ترین ضعف انتخابات ما به خصوص در انتخابات شوراهاست، بارقه های امیدی در انتخابات چند سال اخیر ایجاد شده و مردم شهرهای بزرگ به سمت انتخاب افراد از دل لیست های انتخاباتی احزاب روی آورده اند.
صمدی نیز تاکید می کند: اگر در انتخاب افراد نگاه قومی و ارتباط فردی ملاک باشد به طور قطع شایسته ترین افراد نمی توانند انتخاب شوند و افراد توانمند کنار گذاشته می شوند.
او در عین حال می گوید: با توجه به واقعیت جامعه احزاب باید بتوانند با استفاده از همین ویژگی افراد شایسته و توانمندی را در معرض انتخاب و رای مردم قرار دهند که دارای پایگاه اجتماعی باشند.
صمدی افزود: سعی ما این است که در تعیین لیست انتخاباتی افراد متخصص اما فاقد پایگاه رای قبیله ای را در کنار افرادی قرار بدهیم که دارای رای قبیله ای هستند.
7457/8066 خبرنگار:جواد الماسی** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.