اسدالله رزانی روز یکشنبه در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا از کرمانشاه به دلیل برخورداری از استعدادها و پتانسیل های برجسته اقتصادی، کشاورزی و گردشگری و برخورداری از اقلیم آب و هوایی چهار فصل، منابع آبی فراوان و خاک حاصلخیـز به عنوان یک استان ممتاز در کشور یاد کرد.
او با بیان اینکه موقعیت جغرافیایی و مبادلاتی کرمانشاه آنقدر ویژه است که رییس جمهوری در سـفر اخیرش کرمانشاه را دروازه غرب ایران نامید، گفت: بـه دلیل وجود این مزیت ها و استعدادهای کم نظیر بـا اطمینان می توان کرمانشاه را 'سرزمین فرصت های بزرگ سرمایه گذاری' نامید؛ فرصت هایی که هر کدام به تنهایی می توانند بسترساز توسعه شوند.
استاندار کرمانشاه در ادامه گفت: با این وجود کرمانشاه در 20 سال اخیر همیشه در رده های نخست بیکاری قـرار داشته و در بسیاری از شاخص ها از وضعیت مناسبی برخوردار نیست، وضعیت بیکاری کرمانشاه در این چند سال اخیر تقریبا همانگونه بوده کـه در دوران طلایی نفت 140 دلاری وجود داشته و این نشان می دهد منابع مالی به تنهایی توانایی حل مشکلات کرمانشاه را ندارند.
وی با طرح این سوال که گره کار کجاست، اظهار کرد که دولت تدبیر و امید دلیل تداوم این شرایط را فقدان یک برنامه توسعه برای کرمانشاه می داند و بر این مبنا در اولین گام بـه دنبال تدوین برنامه توسعه همه جانبه و متوازن براساس استعدادها، پتانسیل ها و ظرفیت های موجود بوده است.
استاندار کرمانشاه با بیان اینکه برنامه سند توسعه کوتاه مدت استان بـه تفکیک شهرستان ها تهیه و در حال تدوین است، گفت: براساس اولویت های هر شهرستان برنامه ریزی و تخصیـص منابع صورت می گیرد.
رازانی همچنین اضافه کرد که با وجود تنگناهای بودجه ای خوشبختانه در دوران تصدی امور اجرایی کشور توسط کارگزاران دولت تدبیر و امید، پروژه های بزرگی در راستای مزیت های مختلف کرمانشاه آغاز شده و در حال اجراست.
وی گفت: از مهم ترین این پروژه ها می توان به پروژه عظیم گرمسیری اشاره کرد که در قالب آن حدود 900 میلیون متر مکعب از آب رودخانه سیروان به دشت های مرزی استان های کرمانشاه و ایلام منتقل می شود.
به گفته او، در این طرح 50 هـزار هکتار از اراضی دیم شهرستان های سرپل ذهاب، گیلانغرب و قصرشیرین تبدیل به کشت آبی خواهد شد.
وی با بیان اینکه همچنین 100 میلیون متر مکعب آب نیز برای استقرار صنایع بزرگ اختصاص یافته است، گفت: بی گمان با تکمیل پـروژه بزرگ گرمسـیری تحولی در عرصه کشاورزی و صنعت منطقه ایجاد می شود.
وی افزود: با توجه به منابع آبی فراوان و خاک حاصل خیز استان، توسعه کشت گلخانه ای یکی از برنامه هاست کـه در یک طرح بلندمدت میزان 40 هکتار فعلی بـه هزار هکتار در حال افزایش است.
او به این نکته نیز اشاره کرد که کرمانشاه از قدیم الایام دارای یک موقعیت ممتاز تجاری و بازرگانی بوده و در مسیر شاهراه بین النهرین و مدیترانه (جاده ابریشـم) و بعدها در مسیر زوار عتبات عالیات قرار داشته است.
استاندار کرمانشاه در ادامه سخنان خود گفت: مرزهای رسمی پرویزخان و خسروی دارای موقعیتی کاملا ویـژه بوده و به 2 بخش اقلیم کُردی وعربی عـراق وصل می شوند کـه بیش از نیمی از صادرات 6 میلیارد دلاری به کشور عراق از طریق کرمانشاه انجام می شود.
رازانی افزود: در همین حـوزه مرز سومار به عنوان نزدیکترین مرز مبادلاتی به بغداد پس از هشت سال از صدور مجوز آن توسط دولت تدبیر و امید راه اندازی شد.
وی اظهار کرد که مجموعه این مزیت های ممتاز مبادلاتی موقعیت ویژه ای به استان بخشیده و در همین راستا پیشنهاد ارتقای منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین بــه منطقه آزاد تجاری ارائه شده کـه در سفر کاروان تدبیر و امید، دکتر روحانی وعـده داد دولت برای اجرایی شدن این طرح اقدام می کند و خوشبختانه در دولت تصویب شد.
نماینده عالی دولت در استان کرمانشاه یکی دیگر از اتفاقات مهم را تکمیل پـروژه راه آهن غرب - قطعه ملایر بـه کرمانشاه ذکر کرد و گفت کـه ایـن پـروژه بعـد از 15 سال در دولت تدبیر و امید بـه بهره برداری می رسد و در ادامه بـه مرز خسروی امتـداد یافته و به عنوان تنها قطعه باقی مانده از راه آهن غرب بـه شرق آسیا، به بندر لاذقیه و دریای مدیترانه متصل می شود.
رازانی گفت که همچنین بـرای اولین بـار پیشنهاد ایجاد کریدور ریلی شـمال غرب بـه جنوب غرب- کـه با عبور از کرمانشاه، مرز بازرگان را بـه بندر امام خمینی متصل می کند که به وزیر راه و شهرسازی ارائه شد کـه مورد استقبال او نیز قرار گرفت.
استاندار کرمانشاه ادامه داد که پروژه قطار شهری کرمانشاه هم بـه عنوان مهم ترین طرح عمران شهری غرب کشور بـه طول 13 کیلومتر که شمالی ترین نقطه را به جنوبی ترین نقطه شهر متصل می کند کـه در سـفر رییس جمهور اجرای بخش تونلی آن آغاز شد.
به گفته او، افزون بر اینها در سال های اخیر گردشگری کرمانشـاه بـه دلیل جاذبه هـای کم نظیر تاریخی، طبیعی و اقلیمی فراوان از رونق خوبی برخوردار شده و ظرفیت هتل های 4 و 5 ستاره در طول سال تکمیل است و هتل کاروانسرای شاه عباسی بیستون نیز تا 6 مـاه بعـد رزرو توریست های خارجی است.
او به عرصه گردشگری استان نیز اشاره کرد و گفت: بیستون و طـاق بستان 2 اثر ممتاز تاریخی با فاصله 25 کیلومتری محسـوب می شـوند کـه رییـس جمهـور نیـز از مجموعـه طـاق بستان بـه عنوان یک اثر برجسـته دوران ساسـانی بازدید کرد.
وی گفت که ایـن دو در مسیر جاده تاریخی ابریشم و راه کربلا واقع شده و تبدیل به یک کُریدور گردشگری با عنوان ایران باستان می شود کـه از یک پتانسیل فوق العاده گردشگری برخوردار است.
استاندار کرمانشاه یی دیگر از کارهای ماندگار دولت تدبیـر و امید را بازسازی نفت شهر دانست و گفت که در طول سال های جنگ این شهر به طـور کامل تخریب شد.
وی گریزی به حوزه اقتصادی استان نیز شد و افزود: همچنین در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید مشکلات نزدیک به 200 واحد صنعتی و کشاورزی تاکنون بررسی شده که حاصل کار احیای 64 واحد تولیدی و 15 واحد کشاورزی است.
استاندار کرمانشاه در ادامه اعلام کرد که همچنین بـا اعلام موافقت وزارت نفت در زمینه صدور مجوز پتروشـیمی چهارم، کرمانشاه پس از بوشهر و خوزستان تبدیل بـه سومین قطب پتروشیمی کشور می شود که یک جایگاه ممتاز اقتصادی برای استان محسوب مـی شود.
رازانی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید مصمم به توسعه کرمانشاه و ایجاد رونق اقتصـادی در این دیار است، تصریح کرد که اجـرای این مجموعـه پروژه ها و سرمایه گذاری هـا در آینده نزدیک عرصه اقتصاد و اشـتغال کرمانشاه را متحول خواهد کرد.
استان کرمانشاه با 371 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق یکی از استان های مرزی غربی کشور است.
این استان حدود 2 میلیون جمعیت دارد که در 14 شهرستان ساکن هستند.
8066/3303 خبرنگار:فرزاد نویدی ** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.