مدیرجهاد کشاورزی گیلانغرب روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت: از مجموع زمین های کشاورزی و باغی گیلانغرب، 30 هزار هکتار به صورت دیم، 10 هزار هکتار آبی و 963 هکتار نیز سطح باغ های مثمر است.
سعید حیدرپور، عمده ترین محصولات زراعی گیلانغرب را شامل گندم ، جو ، ذرت ، نخود ، برنج و بخشی هم به صورت سبزی و صیفی ذکر کرد و اظهارداشت: سالیانه 90 هزار تن محصولات زراعی، دامی و باغی در این شهرستان تولید و روانه بازارهای مصرف می شود.
وی احداث سه سد بزرگ با ظرفیت 90 میلیون متر مکعب آب و 2 سد دیگر که در دست احداث می باشد را از جمله مزیت های نسبی شهرستان گیلانغرب اعلام کرد و افزود: با بهره برداری از سدهای در دست احداث، هفت هزار و 500 هکتار دیگر از اراضی دیم به آبی تبدیل خواهد شد.
مدیر جهاد کشاورزی گیلانغرب ادامه داد: این شهرستان به لحاظ داشتن آب و هوای مناسب گرمسیری، معتدل و سردسیری، از جمله مناطق مستعد برای تولید انواع محصولات کشاورزی است.
وی اضافه کرد: امسال 23 هزار و 400 هکتار از اراضی شهرستان زیرکشت گندم، چهار هزار هکتار زیرکشت نخود بهاره و پاییزه و سه هزار هکتار زیرکشت جو قرار دارد که پیش بینی می شود 55 هزار تن گندم تولید و بیش از 42 هزار تن آن از کشاورزان خریداری شود.
وی با بیان اینکه در بخش مکانیزاسیون، 923 دستگاه تراکتور در شهرستان عملیات کشت و کار را انجام می دهند، گفت: در سال 95 تعداد 56 دستگاه تراکتور و 450 دستگاه ادوات دنباله بند با صرف 29 میلیارد ریال اعتبار خریداری شده است.
مدیرجهاد کشاورزی گیلانغرب ادامه داد: در بخش دامپروری باتوجه به شرایط آب و هوایی مطلوب و وجود پوشش طبیعی و گیاهی ، صنعت دامپروری و پرورش دام در این شهرستان رونق یافته است.
حیدرپور، وجود 230 هزار راس دام سبک، 12 هزار راس دام سنگین، 64 واحد مرغداری صنعتی و سنتی با ظرفیت 612 هزار قطعه در هر دوره ، یک واحد تخم گذار با ظرفیت تولید 350 تن در سال، پنج هزار و 820 کلنی زنبور عسل با تولید سالیانه 54 تن عسل را از نتایج اقدام های خوب در راستای تحقق توسعه بخش کشاورزی شهرستان گیلانغرب ذکر کرد.
وی وجود سه واحد پرورش ماهیان سردآبی، یک واحد گرم آبی و یک واحد پرورش خاویار با ظرفیت 30 تن گوشت پرواری و 50 کیلو گرم خاویار و همچنین طرح پرورش ماهی در قفس سد زاگرس با ظرفیت 30 تن را از قابلیت های خوب بخش آبزی پروری در گیلانغرب ذکر کرد.
وی اظهارداشت: در بخش باغبانی هم 963 هکتار باغات مثمر در این شهرستان وجود دارد که عمده ترین آن ها انگور با 369هکتار، پسته با 34 هکتار و زیتون با 127 هکتار است و 12 مورد گلخانه خانگی و یک مورد گلخانه گیاهان دارویی نیز فعال است.
وی با اشاره به این که در سال 95 برای 310 تن از افراد جویای کاری در بخش کشاورزی شهرستان شغل ایجاد شده است، گفت: برای ایجاد این فرصت های شغلی در زمینه های دامپروری، تجهیزات، زراعی و باغی 110 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.
وی افزود: در بخش آب و خاک تاکنون شبکه داخل مزارع در سطح سه هزار و 750 هکتار از اراضی پایین دست سد سراب با صرف 500 میلیارد ریال اعتبار تجهیز شده و تکمیل طرح برای 760 هکتار دیگر در حوزه سد زاگرس در دست اقدام است.
این مقام مسئول با بیان اینکه در گیلانغرب 174 حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق با پوشش 700 هکتار اراضی در بخش کشاورزی فعال است، گفت: 50 هکتار از باغ های پائین دست سد مخزنی با صرف 6 میلیارد ریال اعتبار به سامانه آبیاری قطره ای تجهیز شده اند.
گیلانغرب در غرب کرمانشاه بیش از 72 هزار تن جمعیت دارد.
7079/7398/3012/8066 خبرنگار:سلطانمراد شهبازپور** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.