دلکش الیاسی روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: با انجام این اقدام به موقع، 36 کودک دارای اختلال شنوایی در استان که نیازمند سمعک و کاشت حلزون بودند، شناسایی شدند.
به گفته وی، در شهر کرمانشاه پنج مرکز کار شنوایی سنجی نوزادان را انجام می دهند و در هر کدام از شهرستان های استان نیز یک مرکز به ارائه خدمات در این زمینه می پردازند.
الیاسی همچنین از اجرای طرح غربال گری شنوایی کودکان پیش دبستانی در استان کرمانشاه در آینده نزدیک خبر داد.
و اظهار کرد: شناسایی اختلالات شنوایی قبل از سه ماهگی و شروع مداخلات طبی و توانبخشی قبل از 6 ماهگی به منظور پیشگیری از عوارض ناشی از ناشنوایی مانند اختلالات گفتاری، ارتباطی، شناختی، اجتماعی و اقتصادی صورت می گیرد.
وی با بیان اینکه برنامه شنوایی سنجی در سه سطح غربالگری، تشخیص و مداخله بهنگام است، گفت: اقدام های لازم در سطوح مختلف باید به ترتیب در زمان های پیش از یک سالگی، سه ماهگی و 6 ماهگی انجام شود.
کارشناس مسئول دفتر پیشگیری از معلولیت های اداره کل بهزیستی کرمانشاه یادآور شد: نوزادان در بدو تولد در واحدهای غربال گری شنوایی که عمدتا در زایشگاه ها مستقر بوده تحت آزمون (TEOAE) قرار می گیرند و در صورت مشکوک بودن و یاداشتن فاکتورهای خطر به سطح های بعدی ارجاع داده می شوند.
استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت دارای 31 شهر و بیش از 2 هزار و 620 روستا است.
8066/7460 خبرنگار:زهر کریم زاده ** انتشاردهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.