امیدواری حامیان هر یک ازجریان های حاضر در صحنه انتخابات قابل کتمان نیست و هر کدام از آنان به پیروزی نامزد موردنظرشان امیدوارند اما این را با اما و اگرهایی همراه می کنند.
این فضای ابهام آلود در سخنان فعالان سیاسی استان کرمانشاه هم دیده می شود اما تصویری که آنان از آرایش سیاسی میدان انتخابات ارائه می کنند، تفاوت های زیادی با هم دارد.
خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز کرمانشاه در این زمینه به سراغ 'مهدی نوروزی'،‌ دبیر حزب کارگزاران سازندگی استان کرمانشاه و' بهروز همتی'، دبیر جبهه مردمی نیروهای انقلاب(جمنا) استان کرمانشاه و استاندار اسبق خراسان شمالی رفته است.

** روحانی یک ویرانه را تحویل گرفت
دبیر حزب کارگزاران سازندگی استان کرمانشاه تاکید دارد که هدف اصلی او و همفکرانش، پیروزی حجت الاسلام حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم است زیرا اعتقاد دارد 'روحانی و تیمش وقتی دولت دهم را تحویل گرفت، ویرانه ای بود که بسیاری از ساختارهای اقتصادی و اجتماعی آن از بین رفته بود اما دولت یازدهم توانست این ویرانی ها را دوباره شکل دهد و بخشی از آنها را احیا کند.'
به باور نوروزی در سیاست خارجی هم اگرچه انتقادهایی وجود دارد اما 'دولت یازدهم توانست یک بحران جهانی و جنگ احتمالی علیه ایران را با تدبیر حل کند که حمله موشکی اخیر آمریکا به سوریه گواه این واقعیت است.'
او مهار تورم، فروش دوباره نفت، رشد 2 درصدی اقتصاد بدون اتکا به فرآورده های نفتی و آرامش بازار کسب و کار را از کارهای بزرگ دولت روحانی در زمینه اقتصاد برشمرد و گفت: دولت یازدهم با وجود محدودیت های بین المللی و خرابی ساختارها و تجمیع مشکلات اقتصادی مانده از دوران گذشته کارنامه موفقی داشته است.'
نوروزی تاکید دارد که اکنون مانند دولت گذشته نیست که قیمت اجناس و اقلام صبح به صبح عوض شود و باعث اضطراب و دلهره در مردم، محیط کسب و فعالان و تولیدکنندگان شود.
دبیر حزب کارگزاران سازندگی استان کرمانشاه بر این باور است که در این دولت شفاف سازی جای دروغگویی را گرفته است و روحانی در زمینه فرهنگی نیز کارنامه موفقی از خود بر جا گذاشته و در همه شاخه های فرهنگی فضا برای کار باز است.

** علت حضور چند نامزد اصلاح طلب در صحنه انتخابات
نوروزی در باره علت حضور چند نامزد اصلاح طلب در کنار روحانی گفت: این کاندیداها بیشتر حالت پوششی دارند و در جهت دفاع، تبیین و گزارش عملکرد موفقیت های دولت یازدهم وارد کارزار انتخاباتی شده اند که در نهایت به نفع آقای روحانی کنار خواهند کشید.
او افزود: جریان اصولگرا و دیگر طیف ها برای برد در انتخابات دست به تخریب و انتقاد شدید از دولت یازدهم خواهند زد زیرا دولت گذشته دستاوردی نداشته که بخواهد از آن دفاع کنند، بنابراین تمرکزشان را بر تخریب و حمله گستاخانه خواهند گذاشت.
این فعال اصلاح طلب ادامه داد که جبهه اصولگرا هم متشکل از سه چهار نامزد که به احتمال فراوان رئیسی کاندیدای اصلی آنها باشد به همراه میرسلیم، برای کسب رای به انتقاد از آقای روحانی می پردازند.
** روحانی نامزد همه جریان های اصلاح طلب و میانه رو است
دبیر حزب کارگزاران سازندگی استان کرمانشاه گفت که به اعتقاد من رای روحانی دو سه میلیون بیشتر می شود چون آقای روحانی کاندیدای واحد همه جریان های اصلاح طلب و میانه رو است اما در اردوگاه اصولگرایان این اتحاد و انسجام وجود ندارد.
او معتقد است نمایندگان طیف های اصولگرا هم تا آخر انتخابات حاضر باشند، آرای آنها تقسیم می شود و در نهایت هیچ یک شانسی نخواهند داشت اما در صورت اجماع نامزدهای اصولگرا روی آقای رئیسی، در بهترین حالت انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد و در آنجا کار برای آقای روحانی سخت می شود؛ البته عالم سیاست عالم احتمالات است و نمی شود به طور قطعی آن را پیش بینی کرد.
نوروزی در عین حال موضوع متفاوتی را هم بیان و تاکید کرد: شرایط منطقه و جهان به سمت نامعلومی پیش می رود و به طور قطع حاکمیت و نظام راضی نخواهد شد در چنین شرایطی سکان کشور به دست کسی که تجربه اجرایی ندارد یا ماجراجوست بیفتد زیرا کشور به رییس جمهوری نیاز دارد که با عقلانیت، تدبیر، سعه صدر و تعامل با جهان مسائل پیش ببرد.
نوروزی همچنین معتقد است که شعار افزایش یارانه دیگر جواب نمی دهد و 'هرچند ممکن است بخشی از مردم جذب آن شوند اما بیشتر مردم متوجه شده اند که پرداخت این 45 هزار تومان هم چه مشکلاتی برای دولت و کشور ایجاد کرده و می دانند شعار افزایش آن یک بلوف و دروغ برای جمع آوری رای است.'
** جمنا به یک نامزد واحد می رسد
نظرات بهروز همتی، دبیر جبهه مردمی نیروهای انقلاب (جمنا) استان کرمانشاه اما کاملا متفاوت از باورهای نوروزی است.
جمنا ، حجت الاسلام ابراهیم رییسی، محمدباقر قالیباف، علیرضا زاکانی و حاجی بابایی را به عنوان چهار نامزد خود راهی رقابت انتخاباتی کرده اما قصد دارد در نهایت یک نفر را به عنوان نامزد نهایی خود برگزیند.
همتی در تحلیل آرایش سیاسی انتخابات ریاست جمهوری گفت: آقای روحانی و دولتش نتوانسته، اهداف خود را محقق کنند به گونه ای که برخی هوادارانش به این نتیجه رسیده اند که با چند کاندیدا وارد انتخابات شوند.
این فعال سیاسی در باره چرایی حضور چند نامزد اصولگرا در صحنه انتخابات ریاست جمهوری و تحلیل این وضعیت هم توضیح داد: جریان اصولگرا با چند کاندیدا آمده اند و این فضای انتخابات را پیچیده و سخت کرده است؛ هر چند چنین وضعیتی طبیعت کار انتخاباتی است اما به نظرم نیروهای انقلاب (جمنا) در نهایت روی کاندیداتوری یک نفر به توافق می رسند و یکی را برمی گزینند.
او معتقد است که 'اقبال به رییسی از دیگر کاندیداهای اصولگرا بیشتر است و به طور قطع قالیباف در نهایت به سود او کنار خواهد کشید و حضور شهردار تهران فقط به خاطر پیشبرد مناظره هاست چون وی دارای اطلاعات لازم و کافی از مسائل است.'
** نامزدی همزمان رییس جمهوری و معاون اولش بی‌سابقه است
این فعال سیاسی اصولگرا، نامزدی همزمان رییس جمهوری و معاون اولش در انتخابات را یک اتفاق بی سابقه دانست و گفت: حضور چهره هایی مانند محمد هاشمی رفسنجانی برادر مرحوم آقای رفسنجانی که پشتیبان اصلی آقای روحانی در انتخابات 92 بود، مصطفی کواکبیان و دیگر چهره های مشهور اصلاح طلب نشان از عدم اطمینان به رییس جمهور شدن مجدد آقای روحانی است.'
دبیر جبهه مردمی نیروهای انقلاب (جمنا) استان کرمانشاه افزود: رکود سنگین، تعطیلی کارخانه ها و تولید کننده ها، ‌بیکاری وسیع، واردات بی رویه، رهاشدن اقتصاد و حقوق های نجومی مدیران سبب نارضایتی مردم شده است.
** برنده قابل پیش بینی نیست
به باور دبیر جبهه مردمی نیروهای انقلاب استان کرمانشاه رییس دولت قبل و یارانش را نمی توان جزو اصولگرایان قلمداد کرد زیرا 'نه وی خودش را اصولگرا می داند و نه اصولگراها او را می پذیرند زیرا رییس جمهوری سابق از همان ابتدای دولت دهم راه خودش را از اصولگرایان جدا کرد و گفت به جریان اصولگرا هیچ بدهی ندارد.'
همتی در عین حال گفت: اصلا نمی شود پیش بینی کرد چه کسی برنده انتخابات خواهد شد زیرا اوضاع بسیار پیچیده است.
8066/7444 خبرنگار:عبدالله الماسی **انتشار دهنده: علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.