به گزارش خبرنگار ایرنا، بارش های مناسبی که از روزهای پایانی سال 95 آغاز شد و تا پایان تعطیلات نوروزی هم کم و بیش ادامه یافت، چهره تازه ای به استان کرمانشاه بخشید و طبیعت آن را زنده کرد.
در حالی که خشکسالی پائیز سال 95 و رسیدن بارش ها به کمترین میزان خود در حدود 40 سال اخیر همه را نگران کرده بود، آسمان بهاری کرمانشاه درهای سخاوت خود را به روی مردم گشود و با بارش های بسیار مناسب خود مقداری از نگرانی ها را در خصوص کم آبی تابستان پیش رو کاست.
بارش های 25 اسفند 95 تا 15 فروردین 96 به گونه ای بود که علاوه بر جبران کم بارشی فصل پائیز، میانگین بارش های شهرستان های مختلف استان را به میانگین بارش های بلندمدت نزدیک کرد و حتی در برخی شهرستان ها شاهد رشد بارش ها نسبت به دوره بلندمدت نیز بودیم.
افزایش آب در سدهای استان به گونه ای که سدهای سلیمانشاه و زاگرس در آستانه سرریز شدن قرار گرفته اند، اتفاق خوشحال کننده دیگری بود که در پی بارش های مناسب این 20 روز اتفاق افتاد.
هرچند بارش های سال زراعی جاری (96- 95) در هر 14 شهرستان استان کرمانشاه کمتر از بارش های سال زراعی (95- 94) از اول مهر تا 17 فروردین بوده است اما پیش بینی های اداره کل هواشناسی کرمانشاه نشان می دهد در ادامه فصل بهار و تا پایان اردیبهشت بازهم بارندگی های خوبی خواهیم داشت.
کیاست امیریان مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمانشاه و علی محمد زورآوند معاون اداره کل هواشناسی استان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به تشریح آخرین وضعیت آب های ذخیره شده در پشت سدها و میزان بارندگی در مناطق مختلف استان پرداختند.

** سدهای سلیمانشاه و زاگرس در آستانه سرریز
مدیرعامل شرکت آب منطقه ‌ای استان کرمانشاه با بیان اینکه بارش های مناسب ایام نوروز دو سد سلیمانشاه و زاگرس را در آستانه سرریز شدن قرار داده است، گفت: سد سلیمانشاه در شهرستان سنقر و کلیایی و سد زاگرس نیز در شهرستان گیلانغرب واقع شده است.
کیاست امیریان با بیان اینکه ظرفیت سدهای استان به 830 میلیون متر مکعب می رسد، افزود: هم اکنون 715 میلیون متر مکعب این ظرفیت پر شده که تقریبا معادل 85 درصد ظرفیت کل سدها می شود.
وی یادآوری کرد: مقداری از آب ذخیره شده در پشت سدهای استان مربوط به مدیریت مصرف آب در سال زراعی گذشته می باشد، چرا که پیش بینی های لازم در خصوص احتمال بارش باران در سال زراعی جاری صورت گرفت.
امیریان در ادامه از اندیشیده شدن تمهیدات لازم برای مقابله با بحران کم آبی احتمالی در فصل تابستان خبر داد و گفت: در بخش تنش آبی اعتباراتی برای آب رسانی به مناطقی در استان که با مشکل کم آبی مواجه هستند، در نظر گرفته شده که امیدواریم هرچه سریعتر تخصیص یابد.
مدیرعامل آب منطقه ای کرمانشاه گفت: شهرستان های سنقر و کلیایی، کنگاور و اسلام آبادغرب معمولا با تنش آبی مواجه هستند که امیدواریم با تخصیص به موقع اعتبارات در نظر گرفته شده بتوانیم آب مورد نیاز این مناطق در فصل گرمای سال آینده را تامین کنیم.
وی در پایان اظهار کرد: خوشبختانه برای کرمانشاه و بقیه شهرستان های استان نگرانی از بابت کمبود آب نخواهیم داشت.

** بارش 367 میلی متری باران طی سال زراعی جاری در استان کرمانشاه
معاون اداره کل هواشناسی استان کرمانشاه نیز در گفت و گو با ایرنا، اظهار کرد: در سال زراعی جاری یعنی از اول مهر 95 تا 17 فروردین 96 میانگین بارش های استان به 367 میلی متر رسیده و این مقدار بارش در مقایسه با مدت مشابه سال قبل در این زمان که 600 میلی متر بود حدود 39 درصد و در مقایسه با دوره بلند مدت نیزسه درصد کاهش نشان می دهد.
علی محمد زورآوند گفت: بارش های بسیار خوبی که در ایام نوروز 96 شاهد بودیم باعث شد تا میانگین بارش های سال زراعی جاری به میانگین بارش های دوره بلند مدت نزدیک و تقریبا برابر شود.
وی همچنین در خصوص بارندگی های شهر کرمانشاه نیز گفت: بارش در مرکز استان طی سال زراعی جاری به 323 میلی متر رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که شاهد بارشی به مقدار 488 و نیم میلی متر بودیم 34 درصد و نسبت به دوره بلند مدت نیز هشت درصد کاهش نشان می دهد.
زورآوند در ادامه از پاوه به عنوان پربارش ترین شهرستان استان در سال زراعی جاری یاد کرد و گفت: این شهرستان با 629 میلیمتر بارش در سال زراعی جاری بیش از تمام مناطق دیگر شاهد بارندگی بود هرچند در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 44 درصد کاهش داشته است اما نسبت به دوره بلند مدت بارندگی ها با رشد 6 درصدی مواجه شده است.
معاون اداره کل هواشناسی استان کرمانشاه از قصرشیرین نیز به عنوان کم بارش ترین شهرستان استان در سال زراعی 95-96 یاد کرد و گفت: در این سال شاهد بارشی به مقدار 184 میلیمتر از قصرشیرین بودیم که این مقدار بیانگر کاهش 60 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل و 50 درصدی نسبت به دوره بلند مدت است.
زورآوند گفت: همچنین قصرشیرین با کاهش 60 درصدی بارش ها در سال زراعی جاری نسبت به سال زراعی گذشته بیشترین کاهش بارش ها را نیز به خود اختصاص داده است.
وی یادآوری کرد: کنگاور نیز با تنها 19 درصد کاهش بارندگی نسبت به سال زراعی قبل به بارش های پارسال خود نزدیک بود، چرا که این شهرستان در سال زراعی گذشته شاهد بارشی به مقدار 443 میلی متر بود و امسال این میزان به 357 و نیم میلی متر رسید.
معاون اداره کل هواشناسی کرمانشاه همچنین از شهرستان های پاوه، دالاهو و جوانرود به ترتیب پرباران ترین شهرستان های استان و قصرشیرین، سرپل ذهاب و سنقروکلیایی نیز کم باران ترین شهرستان های استان در سال زراعی 96- 95 یاد کرد.
وی در پایان اظهار کرد: نقشه های پیش بینی بلندمدت نشان می دهد که بارش در فصل بهار نرمال و حتی ممکن است بیشتر از حد طبیعی نیز باشد که در این صورت می توان امیدوار بود تعداد شهرستان هایی که میانگین بارش های سال زراعی جاری آن ها بیشتر از میانگین بلندمدت باشد، افزایش یاید.
گزارش رویدادهای خبری به همراه گزارش تصویری آن ها و اخبار متنوع دیگر، هر روز بر روی سایت ایرنا استان کرمانشاه http://www.irna.ir/kermanshah و کانال تلگرام به آدرس irnakermanshah@ منتشر خواهد شد.
8066/7458 گزارش:مسعود اسماعیلی ** انتشاردهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.