تقریبا همه فعالان و صاحبنظران حوزه گردشگری کرمانشاه معتقدند که منابع متعدد و استعدادهای شگرف تاریخی و طبیعی استان توانایی جذب میلیون ها گردشگر در سال را دارد؛ اتفاق خوبی که البته با وضعیت فعلی فاصله زیادی دارد اما اگر عملی شود، می تواند نجات‌ بخش اقتصاد بیمار استان و دردهای مزمن آن باشد.
در استان کرمانشاه علاوه بر صدها جاذبه های طبیعی و بکر چشم‌ نواز، بیش از 2 هزار و 200 اثر تاریخی ملی وجود دارد که مجموعه طاق بستان، کتیبه بیستون و معبد آناهیتا از جمله آنها هستند.
کتیبه بیستون در شهرستان هرسین در فهرست آثار جهانی هم ثبت شده است.
علاوه بر این جذابیت ها، استان 2 میلیون نفری کرمانشاه دارای ادیان، فرهنگ ها، گویش ها، غذاها، لباس ها و آداب متخلف و متفاوتی است که در کنار آب و هوای چهار فصل آن یک مجموعه جالب و زیبا را به وجود آورده و به 'هندوستان ایران' مشهور شده است.
طبیعی است که توجه به این ظرفیت های مناسب می تواند یک رونق و اشتغالزایی بزرگ را به همراه داشته باشد و کرمانشاه را از صدر استان های بیکار پایین بکشد.
در همین راستا خبرنگار ایرنا به سراغ معاون استاندار و هشت فرماندار استان رفته و نظر آنان را در باره وضعیت فعلی گردشگری استان و شهرستان ها و راهکارهای شکوفایی ظرفیت ها و بهبود جایگاه آن جویا شده که چکیده آن در ادامه می آید.

** استان کرمانشاه
مجتبی نیک کردار، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه اعتقاد دارد که 'وضعیت گردشگری استان رو به توسعه است.'
او تاکید دارد که بهبود شرایط فعلی چهار پیش شرط دارد: 'افزایش امنیت، رشد زیرساخت های حمل و نقل و‌ اقامت، آموزش عمومی مردم و آموزش خصوصی دست‌اندرکاران صنعت گردشگری'.

** روانسر
حسین ویسمرادی، فرماندار شهرستان روانسر هم بر این باور است که وضع گردشگری این شهرستان 'مناسب' است اما برای ترقی این بخش راهی جز 'ایجاد جاذبه برای توریست با تاسیس مجتمع‌های فرهنگی و گردشگری در منطقه' نیست.

** ثلاث و باباجانی
به گفته علی اکبر اکبری، فرماندار شهرستان ثلاث و باباجانی 'با وجود منابع طبیعی متعدد،‌ این شهرستان بهره ای از گردشگری نبرده است'.
او معتقد است که راه برون رفت از وضعیت نامطلوب فعلی 'تکمیل طرح احداث پاساژ بزرگ چند منظوره و راه‌سازی مسیر کوزران به ثلاث' است.

** قصرشیرین
'قابل توجه است'؛ این توصیف فرامرز اکبری، فرماندار شهرستان قصرشیرین از وضعیت گردشگری این شهرستان است.
به گفته او راهکار توسعه این بخش ' توسعه آثار فرهنگی،‌ بهینه سازی کاخ خسرو و دیگر آثار گردشگری شهرستان' است.

** دالاهو
مرادعلی تاتار، فرماندار شهرستان دالاهو هم حال و روز گردشگری شهرستان را 'ضعیف' می داند و تاکید دارد که راه برون رفت از اوضاع کنونی 'احیای سراب کرند، ایجاد زیرساخت در ریجاب و دالاهو و تکمیل سدهای در دست احداث' است.

** سرپل ذهاب
جهانبخش حیدری، فرماندار شهرستان سرپل ذهاب اما بر این باور است که وضع گردشگری شهرستان 'مناسب' است.
به گفته اکبری با 'توجه میراث فرهنگی و گردشگری به سرمایه های گردشگری و برنامه ریزی برای توسعه این صنعت در فصل های معتدل سال' اوضاع بهتر هم می شود.

** سنقر
'به دلیل نداشتن راه های مواصلاتی مناسب چندان مورد توجه قرار نگرفته است'؛ جمله ای که یاور محمدی، فرماندار شهرستان سنقر و کلیایی در تشریح حال و روز گردشگری این شهرستان بیان کرد و گفت که برای توسعه آن باید 'مسابقات ورزشی ملی برگزار شود و ضمن توسعه سراب شهرستان، طرح های گردشگری محدود و مشرف به سد سلیمانشاه و جامیشان ایجاد کرد.'

** پاوه
پرویز ایده پور، فرماندار شهرستان پاوه هم از وضع گردشگری این شهرستان راضی است و آن را 'مناسب' می داند.
او 'توسعه زیرساخت‌های گردشگری و صنعت حمل و نقل' را هم برای بهبود بیشتر ضروری دانست.

** کنگاور
علیرضا ایزدی، فرماندار کنگاور تاکید دارد که گردشگری می تواند 'تضمین کننده توسعه پایدار' این شهرستان باشد اما اکنون شرایط آن 'مناسب و علمی نیست'.
'بهره گیری از تخصص و علم روز' راهکاری است که ایزدی به عنوان چاره بهبود گردشگری شهرستان بیان کرد.
8066/7444 خبرنگار: عبدالله الماسی ** انتشاردهنده: علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.