به گزارش خبرنگار ایرنا، سرپل ذهاب به گفته مورخان هشتمین شهر باستانی دنیا است که از مواهب الهی فراوانی از جمله رودخانه ها، سراب ها و چشمه سارهای متعدد در بخش گردشگری برخوردار است.
وجود رودخانه الوند (ئه لوه ن)، دله شیر (ده له شیر)، گلم کبود (گوله م که وه)، سراب ماراب (ماراو)، گلو دره، پیران، سرابگرم (سراو گرم)، قره بلاغ و قلعه شاهین چشم از جمله مواهب الهی بخش گردشگری سرپل ذهاب است که شرایطی را برای مسافران فراهم می کند تا در این شهرستان دمی بیاسایند.
آبشار پیران بلندترین آبشار ایران در نزدیکی روستای شالان و 9 کیلومتری سرپل ذهاب قرار دارد که ارتفاع آن حدود صد متر است و از فراز صخره ای بسیار بزرگ به پایین سرازیر می‌شود.
در نزدیکی آبشار پیران، ویرانه‌های قصر یزدگرد قرار دارد که قدمت آن به دوران ساسانی می‏‌رسد و از جمله جاذبه های این آبشار، فرود کوهنوردان از بالای صخره و ارتفاعات آبشار به پایین است به طوری که هر سال تعداد زیادی کوهنورد به این منطقه زیبا سفر می‌کنند.
سابقه سکونت در سرپل ذهاب به دوران نوسنگی برمی گردد و از مهم ترین آثار تاریخی این شهرستان می توان به کتیبه و سنگ نوشته 'آنوبانی نی' پادشاه لولوبی ها که بر سینه رشته کوه همیشه استوار زاگرس و دکان داوود نقش بسته، طاق گرا، زیج منیژه و ده ها اثر باستانی دیگر حک شده در کوه ها نام برد.
سرپل ذهاب در طول تاریخ کهن خود با اسامی مختلفی شناخته شده است، از جمله پاتیر (نام یکی از نیاکان زرتشت) که مربوط به دوران لولویی ها و مادها محسوب می شود و همچنین حلوان که شهر مهم ساسانی ها و پایتخت 156 ساله بنوعنازیان است که برخی این اسم را برگرفته از رودخانه الوند که از داخل این شهر می گذرد، می دانند.
آشوری ها از این شهر به نام کالمانو یاد کرده اند و در زمان ساسانیان این ناحیه استانی به نام خسروشاد فیروز بوده است.

** کتیبه سنگی آنوبانی نی با قدمت 4800 سال
قدمت شهر سرپل ذهاب براساس مطالعه آثار باستانی و کتیبه های موجود در آن از جمله کتیبه و سنگ نوشته آنوبانی نی پادشاه لولوبی ها به چهار هزار و 800 سال پیش بر می گردد.
کتیبه آنوبانی نی یکی از قدیمی ترین و به عبارتی اولین هنر معماری روی سنگ آسیا به شمار می رود که کتیبه بیستون کرمانشاه دو هزار سال بعد از این کتیبه حکاکی شده است و از خیلی جهات به نقش برجسته آنوبانی نی شباهت دارد و این گونه حدس زده می شود که کتیبه بیستون را با تقلید از این کتیبه خلق کرده اند.
قربانگاه، آتشدان، پله ها و صفه، مرد مادی در حال نیایش، برد عاشقان، کتیبه اشکانی، سنگ نبشته مردوک آپال آیدین، زیچ منیژه در ابتدای دشت قلعه شاهین، قلعه و حوض منیژه، قلعه شاهین، زیجگه سراب، نقاره کوب، برج هزار گریه، برج کل گاراه، قلعه مریم، تپه و آتشگاه سراب ذهاب، نهر و برج والاش، آتشکده کویک، آتشدان برد عاشقان، دروازه جبال، قلعه سرخ دیزه، قصر پاتاق، گور حمزه قاری، قریه مله دیز و نقش پادشان لولوبی از دیگر آثار تاریخی و باستانی موجود در شهرستان سرپل ذهاب است.
سرپل ذهاب با داشتن 32 اثر تاریخی مذهبی نیز از شهرستان هایی است که علاقه مندان به قدمت مذهبی را به خود فرا می خواند و از جمله این آثار در دوره اسلامی می توان به بقعه مبارک احمد ابن اسحاق (ره) از محدثان و صحابه امامان (ع)، وکیل خاص امام حسن عسگری (ع) و ملاقات کننده امام زمان (عج) و سفیر خاص آن امام همام (ع) در قم نام برد که بارگاه ایشان همواره مورد توجه ارادتمندان به خاندان عصمت و طهارت است.
سرپل ذهاب دارای مردمی با مذاهب مختلف اسلامی از جمله شیعه، سنی و اهل حق است که از گذشته تاکنون با مسالمت و آرامش در کنار یکدیگر زندگی می کنند و این را در هشت سال دفاع مقدس با تقدیم 803 شهید، 163 آزاده و 840 جانباز برای دفاع از انقلاب اسلامی به اثبات رسانده اند.
همچنین وجود یادمان های هشت سال دفاع مقدس نیز باعث شده در تمام ایام سال عاشقانی از سراسر کشور برای دیدن مناطق عملیاتی در غرب کشور به سرپل ذهاب سفر کنند.
یادمان های بازی دراز، شهید شیرودی، قراویز و پادگان ابوذر همگی حکایت از رازهای رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس و نجواهای شبانه آنان در دفاع از کیان مقدس اسلامی دارد که این مکان های مقدس برای پذیرایی از کاروان های راهیان نور تجهیز شده اند.
بوستان جنگلی، نشاط و دیگر بوستان های داخل شهر سرپل ذهاب مکان های مناسب و بسیار دیدنی و زیبایی هستند که در ایام پایانی سال همواره میهمانان و مسافران زیادی را در خود جای می دهد تا با برپایی چادر و اسکان موقت بتوانند از زیبایی ها و جاذبه های طبیعی و بکر این منطقه دیدن کنند.
معاون فرماندار سرپل ذهاب در این ارتباط گفت: این شهرستان آماده استقبال از مسافران نوروزی و کاروان‌های راهیان نور است و امکانات لازم برای اسکان و پذیرایی از گردشگران در فراهم است.
عزیزمراد کرمی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: علاوه بر تجهیز مراکز اقامتی شهرستان، 12 مدرسه برای اسکان مسافران در نظر گرفته شده و 15 باب منزل مسکونی کاهگلی نیز در ورودی شهر ساخته شده است.
وی گفت: با وجود آب و هوای بهاری سرپل‌ذهاب پیش‌بینی می‌کنیم امسال رشد چند درصدی حضور مسافران نوروزی را در شهرستان شاهد باشیم.
معاون فرماندار سرپل ذهاب، آبشار پیران، باغات سرسبز روستای پیران و کلاه‌مال، رودخانه الوند، سراب گرم، سد تنگ حمام و فضای اطراف آن را از جاذبه‌های گردشگری سرپل‌ذهاب عنوان کرد و افزود: همه جای سرپل‌ذهاب دیدنی است و فضای شهرستان سبز و بهاری شده‌ است.
وی تصریح کرد: ما در حوزه آثار باستانی نیز جاذبه‌های فراوانی از جمله آثار برجسته آنوبانی نی، طاق گرا، بقعه احمد بن اسحاق قمی (ره) را داریم که همواره مورد استقبال گردشگران است.
کرمی با بیان اینکه این شهرستان همواره در ایام سال میزبان کاروان‌های راهیان نور است، اظهار کرد: در ایام تعطیلات استقبال از یادمان‌های شهدا بیشتر می‌شود که از نمونه‌های آن می‌توان یادمان شهدای بازی دراز، یادمان شهید شیرودی، پادگان ابوذر را نام برد.
کرمی همچنین از بهسازی سرویس بهداشتی عمومی، پاکسازی مبادی ورودی و خروجی شهر، برپایی سفره هفت سین با به کارگیری هنرهای سنتی و بومی و سیاه چادر، رسیدگی به وضعیت روشنایی معابر، بوستان ها و فضاهای عمومی شهر توسط شهرداری این شهرستان خبر داد.
وی اظهار کرد: با آماده باش گروه های امداد و نجات، آتش نشانی، پایگاه های فوریت پزشکی و جمعیت هلال احمر، کار نظارت بر ناوگان حمل و نقل درون و برون شهری، اماکن اقامتی و پذیرایی، واحدهای صنفی، اتخاذ تمهیدات ترافیکی و تامین امنیت مسافران و گردشگران نوروزی نیز در ایام تعطیلات نوروزی در دستور کار است.
3012/3033خبرنگار:نازنین باباخانی ** انتشار دهنده:فرزاد نویدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.