رضا حواس بیگی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همه دارایی‌ها، بدهی‌ها، سهام و تشکیلات شعب منطقه غرب تعاونی اعتباری دامداران و کشاورزان کرمانشاه به صورت رسمی تحویل موسسه کاسپین شده و از نظر قانونی کاسپین پاسخگوی سپرده گذاران این تعاونی است.
به گفته او 'دیگر موسسه ای با عنوان دامداران و کشاورزان وجود خارجی ندارد.'
حواس بیگی عنوان کرد که 'البته در منطقه غرب کشور تجمع و اعتراضی نسبت به تعاونی دامداران و کشاورزان وجود نداشته است.'
او در باره آمار سپرده گذاران و میزان سپرده‌های آنها نزد تعاونی دامداران و کشاورزان کرمانشاه هم گفت: این موضوع جز اطلاعات بانکی است و انتشار آن لزومی ندارد.
به اعتقاد حواس بیگی 'اینکه کاسپین به صورت رسمی تعاونی دامداران و کشاورزان را تحویل گرفته است نشان ‌دهنده وضعیت مناسب این تعاونی نسبت به سایر تعاونی های زیرمجموعه بوده در غیر این صورت حاضر به تحویل گرفتن آن نبود.'
تا اواخر سال 94 دامداران و کشاورزان کرمانشاه و هفت تعاونی فرشتگان، الزهرای مشهد، بدر توس مشهد، پیوند، حسنات اصفهان، امید جلین گرگان و عام کشاورزان مازندران با عنوان 'آرمان ایرانیان' فعالیت می کردند.
به دنبال ایجاد شائبه های مالی و قانونی در باره فعالیت این تعاونی ها، با نظارت بانک مرکزی و تصمیم سهامداران هر هشت تعاونی منحل شدند و قرار شد همه آنها در قالب موسسه مجوزدار کاسپین ادغام شوند.
مجوز فعالیت کاسپین مشروط به این بود که بتواند حساب و دارایی‌ همه تعاونی‌ ها را منتقل و با ساماندهی آنها به تعهداتش در قبال سپرده‌ گذاران عمل کند.

** آخرین وضعیت کاسپین
مشکل اصلی و اعتراض ها زمانی آغاز شد که تعاونی ‌های زیرمجموعه کاسپین به ویژه فرشتگان با کمبود نقدینگی و کسری مواجه شدند.
ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی 22 اسفند در گفت و گو با روزنامه اعتماد در باره موسسه اعتباری کاسپین گفت: باید به خاطر داشت با تغییر تابلوی موسسه و صدور دفترچه به نام موسسه کاسپین نمی‌توان گفت که این تعاونی‌ها در موسسه کاسپین ادغام شدند.
به اعتقاد او 'اتفاقی که باید بیفتد این است که هیات‌های تسویه تعاونی‌های منحله به واگذاری دارایی‌ها و سپرده‌ها به موسسه کاسپین اقدام کنند که اکنون همه تعاونی‌ها هنوز به این کار مبادرت نکرده‌اند.'
سیف ابراز امیدواری کرد که پس از انتقال دارایی‌ها و سپرده‌ها نزد تعاونی‌های منحل شده به موسسه کاسپین، موضوع حل شود.
گفته می شود که اکنون حدود 2 میلیون و 200 هزار سپرده ‌گذار 160 هزار میلیارد ریال سپرده نزد موسسه کاسپین دارند که در انتظار تعیین تکلیف آن هستند.
7444/8066/ 6075* خبرنگار:عبدالله الماسی ** انتشار دهنده: علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.