به گزارش خبرنگار ایرنا، شهرستان قصرشیرین با اقلیمی گرم و آب و هوایی مناسب در فصل زمستان به ویژه در ماه های اسفند و فروردین، هدف سفر بسیاری از گردشگران و مسافرانی است که از مناطق دور و نزدیک به این نقطه می آیند تا با شیرینی طبیعت دلچسب بهار، سرسبزی باغ ها و نخلستان ها و جوشش و خروش رودخانه الوند، لحظاتی هرچند کوتاه را در آرامش سپری کنند.
قصرشیرین، این دیار نخل های سرافراز شاهراه اقتصادی ایران به عراق، 186 کیلومتر مرز با عراق دارد که در امتداد این مرزها 2 مرز رسمی و فعال خسروی و پرویزخان فعال است که این مرزها مکانی برای انجام مبادلات تجاری و همچنین تردد مسافران و زایران به اقلیم کردستان عراق و همچنین مناطق عربی این کشور هستند.
بهار زودهنگام و سرسبزی طبیعت بکر قصرشیرین به واسطه اقلیم گرم آن از ماه بهمن آغاز می شود و دوستداران طبیعت در سفرهای چند روزه، این منطقه را برای اقامت خود انتخاب می کنند تا اندکی را در دامان طبیعت بهاری این منطقه مهمان باشند.
اگر این روزها به قصرشیرین سری بزنید چهره آرایی و پوشش سبز طبیعت قصرشیرین و خروش رودخانه الوند برای شما خودنمایی می کند و قدرت خالق هستی را نظاره گر خواهی بود، زیرا اینجا بهار زودتر رخت خود را بر دامان طبیعت گسترده است و طبیعت اینجا زودتر از سایر مناطق نو می شود.
قصرشیرین دارای مجموعه آثار تاریخی بسیار زیادی است که نمونه این آثار را می توان عمارت خسرو، چهارقاپو، کانال ساسانی، کاروانسرای شاه عباسی، بان قلعه و نهر شاه گدار را نام برد که هر یک از آن ها گنجینه های گرانبهای تاریخ و فرهنگ کهن این شهرستان مرزی هستند که دوستداران تاریخ این سرزمین کهن را راهی این دیار می کنند.
عمارت چهارقاپو یا چهارقاپی به معنی چهار در و آتشکده های زمان ساسانی در شهر مرزی قصرشیرین قرار دارد که دارای آتشکده ای است که دالان طواف دارد که بخش هایی از آن به واسطه جنگ تحمیلی از بین رفته ولی بخش هایی از آن هنوز برای بازدید تاریخ دوستان برپاست.
بیشتر باستان شناسان این بنا را آتشکده ای از زمان خسرو پرویز پادشاه ساسانی می دانند ولی برخی نیز آن را کاخی از همان دوران و متعلق به پادشاهان ساسانی دانسته اند.
در حاشیه شمالی شهر کنونی قصرشیرین در نزدیکی آتشکده چهارقاپی، ویرانه های قصر خسرو پرویز هنوز دیده می شود که امروزه به صورت تلی از خاک در آمده و این بنا بر روی سکویی بلند به ارتفاع هشت متر ایجاد شده است.
کاخ خسرو پرویز به گفته مورخان یکی از عجایب جهان است که در سال 628 میلادی توسط هراکلیوس ویران شد.
قصرشیرین دروازه اقتصادی ایران به عراق و محل عبور راه ابریشم قدیم، اکنون دارای بازارچه های مرزی و مرزهای رسمی پرویزخان و خسروی است که سالیانه بیش از 2میلیارد دلار انواع کالا از این شهرستان به عراق صادر می شود.
این شهرستان با وجود کارکرد اقتصادی برای کشور، فرصت های شغلی بسیاری در شهرستان ایجاد کرده و هم اکنون قریب به هفت هزار تن در قالب کارگر، پیله ور، تاجر و راننده در بازارچه ها و مرزهای آن مشغول فعالیتند.
مرز رسمی پرویزخان همچنین روزانه پذیرای شمار زیادی از گردشگرانی است که با استفاده از خودروهای شخصی و با گذرنامه موقت بین المللی از این مرز وارد اقلیم کردستان عراق می شوند.
وجود بازارچه سنتی در کاروان سرای شاه عباسی قصرشیرین نیز مکانی برای عرضه انواع کالاهای خارجی وارداتی (کوله بری) است که در بیشتر ایام سال به خصوص تعطیلات آخر هفته پذیرای گردشگران زیادی از شهرهای دور و نزدیک است و شلوغی و ازدحام مسافران از این نقطه در برخی روزها به گونه ای است که خودروهایی که هدف بازدید آن ها این کاروانسرا و بازارچه سنتی است دارای شماره پلاک هایی از سراسر کشور هستند.
قصرشیرین قدمگاه رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس، محور گردشگری جنگ و محلی برای کاروان های راهیان نور است و کاروان های راهیان نور با ورود به این شهرستان مرزی از معراج شهدا، نمایشگاه جلوه های ایثار، رزمگاه شهدا، مسجد مهدیه، نقطه صفر مرزی خسروی، روادگاه امام حسن مجتبی (ع)، بوستان بسیج و بیمارستان مخروبه به عنوان آثار باقی مانده از هشت سال دفاع مقدس بازدید می کنند.
نمایشگاه جلوه های ایثار در پنج کیلومتری ورودی به شهر قصرشیرین نیز بیشترین گردشگران جنگ را به خود اختصاص داده که این مکان محلی برای نمایش عکس های شهدا و همچنین آشنایی با ادوات جنگی است که برخی محصولات فرهنگی نیز برای بازدیدکنندگان با قیمت مناسب در این مکان عرضه می شود.
همچنین بوستان شاهد (سیب) قصرشیرین نیز امسال مفتخر به تدفین پیکرهای مطهر سه شهید گمنام شد که این مکان نیز برای زایران شهدای گمنام آماده است و مسافران می توانند در این نقطه لحظاتی را با این همیشگان زنده خلوت کنند.
قصرشیرین دارای هتل ها و اماکن اقامتی بسیار خوب با سرمایه گذاری کلان است به گونه ای که هم اکنون 11 هتل و سه مهمانپذیر با 322 اتاق و یک هزار و 116 تخت در این شهر وجود دارد که برای پذیرایی و اسکان مهمانان و مسافران نوروزی خدمات مطلوب اقامتی با قیمت مناسب ارائه می کنند.
هتل ها و اماکن اقامتی این شهرستان از درجه یک تا سه متغیر است و ضمن داشتن امکانات مطلوب پذیرایی و اسکان، با قیمت های مناسب آمادگی لازم برای سرویس دهی به مهمانان و مسافران نوروزی را دارند.
همچنین در ایام تعطیلات نوروزی از ظرفیت 111 کلاس درس مدارس و همچنین خانه معلم فرهنگیان و ظرفیت مهمانسراهای ادارات نیز برای اقامت مسافران استفاده می شود ضمن اینکه بوستان ها و بلوارهای شهرستان برای پذیرایی از مسافران و گردشگران نوروزی زیبا سازی شده اند.
برپایی سیاه چادرهای عشایر برای عرضه صنایع دستی، نان، شیرینی و دوغ محلی و همچنین ساماندهی و بهسازی مبلمان شهری از دیگر اقدام های انجام شده در این منطقه برای استقبال از مسافران و گردشگران نوروزی است.
امسال قرار است که بزرگترین سفره هفت سین جهان با 2 هزار متر مربع مساحت در روبروی بوستان بسیج قصرشیرین گسترده شود، سفره ای که تواضع، فروتنی، دست و دلبازی و مهمان نوازی قصرشیرینی ها را معرفی می کند.
مردمان این منطقه از هر طایفه و با داشتن هر مرام و مسلکی، مهمان نوازی و میهن دوستی خود را در دوران دفاع مقدس ثابت کرده اند و از دیرباز برای پذیرایی از زائران اباعبدالله الحسین (ع) و مسافران دستی بر آتش داشته اند.
فرماندار قصرشیرین نیز با اشاره به آمادگی شهرستان برای پذیرایی از مسافران و مهمانان نوروزی گفت: مکان های اقامتی قصرشیرین نیز با ظرفیت 14 هتل و مهمانپذیر برای ایام نوروز، پذیرای مهمانان و مسافران نوروزی است و گردشگران می توانند از این اماکن نیز استفاده کنند.
فرامرز اکبری در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: زیباسازی فضای مبلمان شهری، تنظیف و مناسب سازی سرویس های بهداشتی و بوستان ها و میادین سطح شهر و ترمیم جدول های خیابان ها و معبرها از جمله طرح های در دست اقدام شهرداری قصرشیرین است تا بسترهای میزبانی از مسافران و مهمانان نوروزی در این شهرستان مرزی فراهم شود.
وی اظهارداشت: کمیته های مختلفی در ستاد تسهیلات نوروزی تشکیل شده و اقدام هایی نیز صورت گرفته تا مهمانسراها و مراکز خوب اقامتی در این شهرستان با قیمت های مناسب آماده پذیرایی از مسافران و گردشگران نوروزی باشند.
وی افزود: اداره صنعت، معدن و تجارت کار نظارت بر بازار و اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری نیز کار نظارت بر مکان های اقامتی و گردشگری را بر عهده دارند ضمن اینکه شبکه بهداشت و درمان نیز باید برای تجهیز بیمارستان و همچنین واحدهای اورژانس و داروخانه ها اقدام کند.
وی با بیان این که پیش بینی می شود امسال شمار گردشگران نوروزی در این شهرستان مرزی افزایش چشمگیری داشته باشد، اظهارکرد: همچنین یادمان ها و مناطق عملیاتی نیز برای حضور راهیان نور و گردشگران جنگ آماده سازی می شوند.
قصرشیرین اینک منتظر ورود مسافران و گردشگران داخلی و خارجی است تا کام خود را با شیرینی نوروز در طبیعت شیرین این شهرستان، شیرین کنند و خاطره ای ماندگار در ذهن هایشان برای همیشه به یادگار بگذارند.
7079/3012/8066 خبرنگار:نازنین باباخانی ** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.