زبان از سخن گفتن٬ و واژه ها از بیان در برابر عظمت مردی که در راه مبارزه با استبداد داخلی و استعمار خارجی و استقرار نظام مردم سالار دینی وتلاش برای تثبیت آن در مقابل جهانخواران٬ یک لحظه امام و پیشوای خود را تنها نگذاشت و با عبور از بحران های بسیار پیچیده و خطرناک؛ به یکی از نادرترین شخصیت های مورد وثوق حضرت امام خمینی (ره) و یار صدیق مقام معظم رهبری از بدو مبارزات دوران ستم شاهی تا هنگام وفاتش در غروب 19 دی ماه شده بود، قاصر است.
آیت الله هاشمی رفسنجانی در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی٬ بعد از پیروز انقلاب و در دوران دفاع مقدس خدمات بسیار ارزنده و ماندگاری به اسلام و ایران ارائه نمودند که می توان این خدمات و فداکاری های وی را در استقرار و تثبیت نظام جمهوری اسلامی بی بدیل و یا کم نظیر دانست. تعابیری همچون« هاشمی زنده است چون نهضت زنده است» از سوی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران٬ و «هیچ کس برای من هاشمی نمی شود» بعد از پایان ریاست جمهوری ایشان از سوی مقام معظم رهبری ، نشان دهنده شخصیت و منش بزرگ این راد مرد جاودانه تاریخ انقلاب اسلامی ایران است.
هوش بالا، ذکاوت سیاسی و قدرت تحلیگری و از طرفی اعتمادی که امام خمینی به این مبارز انقلابی داشت از همان بدو انقلاب وی را در زمره معدود افراد نزدیک به بنیانگذار جمهوری اسلامی قرار داده بود و به سرعت در تمام تصمیم گیری های کلان نظام و انقلاب حضور فعال و نقش آفرین داشت.
نخستین قانون انتخابات پس از انقلاب با مشارکت او تدوین شد .وی از جمله اعضای مؤسس حزب جمهوری اسلامی در سال اول پس از انقلاب بود.
با پیروزی انقلاب اسلامی و بروز برخی ناامنی های داخلی که از سوی دشمنان نظام برای به زانو درآوردن آن طراحی شده بود، ترور فیزیکی و شخصیتی نزدیکان امام و انقلاب در دستور کار گروهک های ضد انقلاب قرار گرفت و تلاش آنها بر این بود تا با ترور فیزیکی وشخصیتی یاران نزدیک بنیانگذار انقلاب ؛ جمهوری اسلامی را با شکست مواجه نمایند.
ایستادگی یاران امام و از جمله آیت الله هاشمی باعث شد تا این شعار برای مدتها بر سرزبانها قرار گیرد که: 'درود بر سه یاور خمینی؛ هاشمی و دو سید حسینی'.مراد از دو سید حسینی ؛ مقام معظم رهبری وشهید مظلوم دکتر بهشتی بود.
هنوز یادمان نرفته است که تحلیلگران و رسانه های ضد انقلاب و معاندان انقلاب اسلامی در شرایطی که کشور درگیر جنگی تمام عیار و نابرابر بود؛ تلاش می نمودند تا از طریق رسانه های دیداری ، شنیداری و نوشتاریِ وابسته به خود بقای انقلاب را به زمان حیات معمار انقلاب تقلیل دهند و چنین وانمود می کردند که عمر انقلاب برابر با حیات معمار آن است.
اما آنها در محاسبات خود وجود بزرگ مرد و شاگرد دیرین امام را که می توانست در فراق رهبر و مرادش، کشتی انقلاب را از بحران های احتمالی عبور دهد، لحاظ نکرده بودند.
بعد از فوت بنیانگذار جمهوری اسلامی در جلسه خبرگان رهبری، این آیت الله هاشمی رفسنجانی بود که با شهامت و شجاعت تمام و به نقل از امام راحل بر لیاقت وشایستگی مقام معظم رهبری صحه بگذارد و معظم له را قانع به پذیرش این مسئولیت خطیر نماید و با این انتخاب شایسته توطئه ها و ترفند های دشمنان را نقش برآب نماید.
نحوه خاتمه جنگ تحمیلی هشت ساله بسیار سخت بود.درجلسه ای با حضور مسئولان عالی کشور درمحضر امام امت(ره)؛ این آیت الله هاشمی رفسنجانی است که به امام عرضه می دارد: اجازه فرمایید تا من مسئولیت اعلام آتش بس را برعهده بگیرم تا آسیبی متوجه شما نگردد و در آینده نیز در دادگاه نظامی محاکمه شوم.
خطبه های جمعه آیت الله هاشمی در دوران جنگ تحمیلی هشت ساله ، علاوه بر آنکه روحیه بخش رزمندگان میدانهای نبرد بود؛ همواره مورد رصد و تحلیل تحلیلگران رسانه های شرق و غرب عالم بود و بسیاری از محاسبات تحلیلگران در خصوص روند جنگ و....، براساس خطبه های جمعه وی مورد واکاوی قرار می گرفت و آنها نیز به قدرت و تاثیر گذاری او در معادلات کشور و اعتمادی که امام در آن شرایط به او داشت، پی برده بودند.
هاشمی کسی بود که در شرایط آن روز ها و سال های اولیه انقلاب تا پایان عمر شریف اش در حساس ترین برهه ها مسئولیت های مهمی اعم از انتخابی و انتصابی به وی محول شد و در تمام مسئولیت ها سر افراز بیرون آمد.
امین امام (ره) نه تنها از سوی ضد انقلاب خارج نشین همواره آماج توهین ها وتخریب ها قرار داشت؛ متاسفانه در داخل نیز هدف تندترین اهانت ها و سخیف ترین کلمات وعبارات قرار گرفت اما با همه فراز و فرودها و سختی ها ؛ این راد مرد بزرگ دست از حمایت انقلاب؛ همراهی با مردم؛ دفاع از خط نورانی امام و اطاعت از رهبر معظم انقلاب بر نداشت.
عناوینی همچون مبارز نستوه؛ مجتهد روشن ضمیر؛ امیر کبیر زمان؛ فرمانده دلاور جنگ؛ امین امام ره)؛ یاور صدیق مقام معظم رهبری؛ خادم ومورد وثوق مردم؛ سیاستمدار برجسته؛ و......شایسته و سزاوار آن روحانی والا مقام است.
او در سیاست ورزی و وطن دوستی وعشق به اعتلای ایران عزیز' امیرکبیر زمان' ما است.آیت الله هاشمی در عین محبوبیت مردمی وجایگاه رسمی مدیریتی ؛' بهشتی مظلوم ' دوران بود.
آنچه که هاشمی را بزرگ و به شخصیتی کاریزما در داخل کشور و در خارج از مرزهای ایران بدل نمود و این روزها بسیاری از مخالفان سیاسی اش به آن اذعان دارند، صبر و استقامت در برابر ناملایمات و دوراندیشی و اینکه نظام و انقلاب و مردم را بر خود ترجیح می داد.
آیت الله هاشمی با سیره و روش عملی و نظری خویش به یک گفتمان تبدیل گردید و اگر چه اکنون در میان ما نیست، اما راه ، منش و گفتمان عقلانی واعتدالی ایشان در جامعه ساری و جاری است .تشییع میلیونی یار دیرین امام؛ انقلاب و رهبری معظم بیانگر احترام واکرام آحاد مردم با تفکرات مختلف سیاسی نسبت به زحمات و خدمات و گفتمان این روحانی وسیاستمدار کشورمان است.
سیل خروشان زنان ومردان عزادار و به ویژه جوانان عزیز در تشییع پیکر این مبارز خستگی ناپذیر؛ نشان داد که مردمان این سرزمین برای نسل اول انقلابیون وهمچنین خدمتگزاران به این ملک وملت و روحانیت ارزش خاص قائل هستند و باران تهمت ها و اکاذیب نمی توانند چهره تابناک مردان بزرگ وخدمتگزاران راستین را نزد اذهان عمومی خدشه دار نماید.
آری پس از 27 سال بعد از ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران ؛ این جمله تاریخی حضرت امام خمینی(ره) که فرموده اند: مردان تاریخ تا آخر زنده هستند. بدخواهان باید بدانند هاشمی زنده است چون نهضت زنده است'؛ توسط مردم ایران در عرصه عمل به منصه ظهور رسید.
----------------------------------------------------------------------
مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری کرمانشاه

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.