رییس انجمن داروسازان استان کرمانشاه روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد:‌ به دلیل عمل نکردن بیمه ها در پرداخت به موقع بدهی خود، داروخانه ها تحت فشار هستند.
دکتر شهرام افضلی با بیان اینکه 'تقریبا تمام مردم بیمه هستند و دیگر نسخه آزاد اندکی وجود دارد'، افزود: اکنون پرداختی بیماران به داروخانه ها بین 10 تا 30 درصد است؛ در این شرایط حداکثر درآمد نقدی داروخانه کمتر از 30 درصد ارزش داروهای فروخته شده است و بیش از 70 درصد دیگر به مطالبه از بیمه ها تبدیل می شود.
آنچنان که او عنوان کرد، پنج تا شش ماه است که داروخانه ها بیش از 70 درصد فروش خود را از بیمه ها طلبکارند و جز بیمه نیروهای مسلح سایر بیمه ها حتی طلب مرداد ماه را هم تسویه نکرده اند.
بیشترین طلب داروخانه ها از بیمه های سلامت و تامین اجتماعی است که از تیر ماه تاکنون بدهی خود را تسویه نکرده اند.
طبق قانون سازمان های بیمه گر باید 60 درصد مطالبات مراکز درمانی و داروخانه ها را در 15 روز و بقیه را در مدت 2 ماه پرداخت کنند و در صورت تاخیر باید جریمه آن هم پرداخت شود؛ قانونی که مجالی برای اجرا نیافته است.
افضلی در عین حال معتقد است که 'بیمه ها هم دچار مشکلات اقتصادی متعددی هستند و اگر نقدینگی داشته باشند در جهت افزایش رضایتمندی طرف های قرارداد از جمله داروخانه ها حرکت می کنند.'
** بازدهی اقتصادی داروخانه ها زیر سوال است
کاوه سالارمند، دبیر انجمن داروسازان استان کرمانشاه هم در این باره در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: با اجرای طرح بیمه سلامت حدود 11 میلیون نفر به بیمه شده ها اضافه شد اما اعتبار مورد نیاز آن تامین نشد و مشکل اصلی از اینجا آب می خورد.
سازمان تامین اجتماعی هم، اکنون 'حدود 900 هزار میلیارد ریال' از دولت طلب دارد که آن را به عنوان یکی از دلایل عمل نکردن به تعهداتش اعلام کرده است.
سالارمند افزود: زمانی که داروخانه ها برای خرید دارو چک صادر می کنند، موظف به پاس کردن آن هستند و طبیعی است زمانی که نقدینگی لازم وجود نداشته باشد، امکان عمل به تعهدات وجود ندارد.
این وضعیت سبب شده که شرکت های دارویی هم حاضر به قبول چک های بلندمدت برای فروش دارو نشوند.
به باور سالارمند 'با تاخیر سازمان های بیمه گر در تسویه بدهی خود، داروخانه ها برای عمل به تعهدات خود به شرکت های دارویی، مجبورند وام های بانکی با سودهای بالا بگیرند.'
او معتقد است: با این شرایط بازدهی اقتصادی داروخانه ها زیرسوال است آنها در عمل در حال ضرر هستند.'
دبیر انجمن داروسازان استان کرمانشاه اظهار کرد: میانگین سود داروهای داخلی بین 17 تا 20 درصد و سود داروهای خارجی بین 12 تا 15 درصد است که میانگین آنها چیزی حدود 15 درصد خواهد شد که اگر آن هم با 6 تا هفت ماه تاخیر دریافت شود، دیگر نمی توان اسم آن را سود گذاشت.'
او گفت که داروسازان انتظار دارند، داروخانه ها در اولویت پرداخت مطالبات بیمه ای باشند و در سال آینده تسویه طلب آنها بروز شود.
محمد حسین عمارتی بخشایش، مشاور مالی و مالیاتی انجمن داروسازان ایران 12 دی ماه در باره 'بیکاری و تعدیل نیرو در داروخانه‌ها، به فروش گذاشتن داروخانه‌ها و کاهش سطح خدمت رسانی دارویی' هشدار داده و گفته است: داروخانه‌ها هم اکنون در مرحله ورشکستگی قرار گرفته‌اند.
بیش از 11 هزار داروخانه خصوصی و 200 داروخانه دولتی در کشور وجود دارد که گردش مالی داروی کشور به بیش از 120 هزار میلیارد ریال می رسد.
** احتمال قطع زنجیره دارویی
عمل نکردن شرکت های بیمه به تعهدات خود، وضعیت ارایه خدمات دارویی بیمارستان ها را هم به خطر انداخته است.
رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو اول دی ماه هشدار داد که با ادامه این وضعیت احتمال دارد زنجیره تامین دارو در کشور قطع شود.
به گفته او، سازمان های بیمه گر و دولت باید کمک کنند تا بیمارستان ها زودتر بتوانند بدهی خود را با شرکت های دارویی و تجهیزات پزشکی تسویه کنند زیرا بدهی های سنگین، شرکت های دارویی را به نقطه شکننده رسانده است.
محمد آقاجانی، معاون درمان وزارت بهداشت هم پنجم دی اعلام کرد که مطالبات وزارت بهداشت از سازمان های بیمه‌گر 'بیش از 120 هزار میلیارد ریال' است.
مجلس شوری اسلامی اوایل شهریور ماه '80 هزار میلیارد ریال' اعتبار برای رفع مشکل بیمه سلامت و کادر درمانی بیمارستان‌ها در نظر گرفته اما هنوز اجرای این مصوبه در هاله ای از ابهام است.
آقاجانی ابراز امیدواری کرده که 'بیش از این، خدمت رسانی بیمارستان ها دچار بحران نشوند.'
7444/3033خبرنگار:عبدالله الماسی ** انتشار دهنده:فرزاد نویدی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.