این توده اکنون شهرستان‌های مرزی استان را تحت تاثیر قرار داده است، بگونه‌ای که در قصرشیرین و سرپل ذهاب عدد شاخص لحظه‌ای کیفیت هوا به ۵۰۰ رسیده که بیانگر وضعیت بحران است.

مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه با بیان اینکه گرد و غبار زودتر از آنچه که پیش‌بینی شده بود وارد جو استان شد، گفت: هم اکنون دید افقی در قصرشیرین به ۱۰۰ متر رسیده است.

به گزارش جماران به نقل از ایسنا، فیروز دولتشاهی در کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوا که امروز (۲۳ فروردین) برگزار شد با اشاره به اینکه پیش‌بینی شده بود از بعدازظهر امروز(سه شنبه) شاهد ورود گرد و غبار به جو استان باشیم، اظهار کرد: این توده زودتر از پیش‌بینی‌ها وارد جو استان شده و همین حالا شهرستان‌های مرزی از جمله قصرشیرین را درگیر کرده، بگونه‌ای که دید افقی در قصرشیرین ابتدا به ۵۰۰ متر و در حال حاضر به ۱۰۰ متر کاهش یافته است.

دولتشاهی ادامه داد: پیش بینی می شود این توده گرد و غبار تا بعدازظهر سایر نواحی استان را نیز درگیر کند.

مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه با بیان اینکه این توده گرد و غبار زودتر از توده قبلی از استان خارج می‌شود، افزود: گرد و غبار تا ظهر فردا در جو استان وجود دارد و به تدریج از بعدازظهر خارج خواهد شد.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی استان کرمانشاه نیز با بیان اینکه توده گرد و غباری که پیش‌بینی شده بود وارد جو استان شود دارای دو هسته است، تاکید کرد: هسته اول با سرعت زیاد به سمت ما حرکت کرد و اکنون نوار مرزی استان را تحت تاثیر قرار داده است.

علی محمد زورآوند گفت: این هسته احتمالا عمدتا نوار مرزی استان را درگیر کرده و نفوذ کمتری به سمت داخل استان خواهد داشت، اما احتمال تغییر جریانات را هم نباید نادیده گرفت.

وی گفت: هسته دوم اکنون بر روی مرز سوریه و عراق تشکیل شده و با سرعت کمتری در حال حرکت به سمت ما است و به احتمال زیاد تا غروب جو استان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گفته معاون هواشناسی استان کرمانشاه، اگرچه گرد و غبار ناشی از هسته دوم می‌تواند سایر نقاط استان را هم تحت تاثیر قرار دهد، اما غلظت آن در نقاط مرکزی استان کمتر از نواحی مرزی است.

 فرحناز اقبالی معاون محیط انسانی محیط زیست استان کرمانشاه نیز با اشاره به ورود توده گرد و غبار جدید به جو استان، گفت: هم اکنون شهرهای مرزی از جمله قصرشیرین و سرپل ذهاب در شرایط بحران قرار دارند.

اقبالی افزود: این توده اکنون شهرستان‌های مرزی استان را تحت تاثیر قرار داده است، بگونه‌ای که در قصرشیرین و سرپل ذهاب عدد شاخص لحظه‌ای کیفیت هوا به ۵۰۰ رسیده که بیانگر وضعیت بحران است.

وی ادامه داد: هم اکنون غلظت ذرات گرد و غبار در قصرشیرین به ۲۵۰۰ میکروگرم بر مترمکعب هوا رسیده که ۱۶ برابر حد استاندارد است.

معاون محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه به تدریج غلظت غبار در سایر نقاط استان نیز در حال افزایش است، پیش‌بینی کرد اکثر نواحی استان امروز و فردا با گرد و غبار درگیر باشند.

اقبالی اشاره‌ای هم به تعداد روزهای غبارآلود کرمانشاه از ابتدای سال تا کنون داشت و افزود: در سال جاری هوای کرمانشاه ۹ روز غیراستاندارد بوده است.

وی با بیان اینکه اکنون گرد و غبار به دغدغه اصلی مردم تبدیل شده، عنوان کرد: تماس‌های مردمی زیادی با سامانه ۱۵۴۰ محیط زیست در این خصوص داریم که نشان می‌دهد مردم نیازمند اطلاع رسانی دقیق‌تر درباره ریزگردها هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.