شهرستان مرزی قصرشیرین در نقطه صفر مرزی و غربی ترین شهر ایران اسلامی با آب و هوای گرمسیری که زودتر از سایر مناطق کشورمان رخت بهاری برتن می کند و آب و هوای گرم آن باعث شده تا همه ساله در فروردین شاهد حضور مردم از سراسر کشور باشد اما امسال وضعیت به واسطه ویروس کرونا تغییر کرد و قصرشیرین یک ماهی بود که خلوت بود و مردم نیز با جرای محدودیت ها در خانه های خود ماندند.

با پایان یافتن برخی محدودیت ها و شروع به کار برخی اصناف بازهم طی ۲ روز گذشته شاهد حجم زیاد ترددها در سطح شهر و بوستان های شهر هستیم و دلیل تغییر رفتار مردم در این بین معلوم نیست چون کرونا همان کرونا و همان ویروس بی رحمی است که شمار زیادی را گرفتار و برخی از خانواده ها را عزادار کرده است.

مردم باید خود موازین بهداشتی را رعایت کرده و از ترددهای غیرضروری در سطح شهر پرهیز کنند و حضور جمعی مردم در بوستان ها و بازار و خیابان ها و محلات توجیهی ندارد و تنها کمک به سرایت و شیوع ویروس کرونا است و مردم باید بدانند که قرار نیست که حتما منع آمد و شد و گذاشتن محدودیت ها ما را وادار به خانه نشینی کند.

اکنون کادر درمان و پزشکی به عنوان خط مقدم و دولت و همچنین نهادهای نظامی و گروه های مردمی که برای شکست کرونا تلاش می کنند مردم نیز باید با حضور در منزل به عنوان امن ترین نقطه تلاش ها را بی نتیجه نگذارند.

سیر نزولی بیماری ویروسی کرونا در یک استان و یا یک شهر دلیل نمی شود که کرونا تمام شده و ما راحت بدون هیچ گونه وسایل حفاظتی همچون دستکش و ماسک در سطح خیابان ها و معابر حاضر شویم و میدان را برای جولان دادن ویروس کرونا خالی کنیم از این رو نیاز است بدانیم تا زمان قطع کامل زنجیره انتقال کرونا این ویروس در کیمن خود و خانواده هایمان است.

روزهای یکشنبه و دوشنبه قصرشیرین به حدی مردم راحت در خیابان ها و معابر و بازار تردد کردند که انگار اصلا کرونایی وجود ندارد و دلیل دست کم گرفتن این بیماری ویروسی از سوی مرزنشینان قصرشیرینی نگرانی را از بابت شیوع بالای آن ایجاد می کند.

اگر کسی به فکر دیگران نیست و سلامت دیگر افراد برایش مهم نیست کمترین کاری که می تواند بکند ارزش نهادن برای سلامت خود و خانواده اش است چون در جایی که ویروس در کیمن سلامت افراد است، ورزش کردن در پارک چه توجیهی دارد.

مردم در منازل خود بمانند 

فرماندار قصرشیرین گفت: بحران کرونا هنوز تمام نشده و تنها راه قطع زنجیره انتقال این بیماری ویروسی در منزل ماندن است زیرا تنها مکان امن برای مردم خانه هایشان است که از شر سرایت این ویروس در امان بمانند.

مرادعلی تاتار روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: بازگشایی اصناف و فعالیت واحدهای کم خطر به منظور کمک به معیشت مردم است و مردم تنها در مواقعی که نیاز ضروری دارند در خیابان ها حضور پیداکنند و از تجمع های گروهی و خانوادگی در مغازه ها و بوستان ها خودداری کنند.

وی، با بیان اینکه تمام تلاش خود را برای حفظ سلامت مردم به کار گرفته ایم، گفت: مردم خود بهترین حافظان سلامت هستند چون با در خانه ماندن بزرگترین کمک را به قطع زنجیره انتقال کرونا می کنند.

او اظهار داشت: اقدام های ارزشمندی برای مقابله با بیماری کرونا در قصرشیرین انجام شده و بعد از گسترش و شیوع بیماری کرونا در کشور بلافاصله ستاد شهرستان تشکیل و به سرعت دستورالعمل های ابلاغی و اقدام های پیشگیرانه توسط این ستاد به ادارات و نهادهای دیگر ابلاغ و  اجرا شد.

نماینده عالی دولت در قصرشیرین گفت: برگزاری جلسات آموزشی در سطح شهر و روستا ها در خصوص کرونا ویروس توسط شبکه بهداشت و درمان  و ضدعفونی و گندزدایی پارک ها، محلات و کلیه معابر سطح شهر توسط شهرداری با کمک سپاه ناحیه مقاومت، هنگ مرزی و دیگر دستگاه ها و در روستاها توسط دهیاری ها و نیروهای بسیج، همکاری ادارات با شبکه بهداشت و درمان و رعایت موازین بهداشتی در زندان از مهم ترین اقدامات پیشگیرانه مقابله با بیماری ویروسی کرونا در قصرشیرین است.

تاتار ادامه داد: تدابیر لازم نیز لحاظ شده تا در صورت مشاهده فرد مبتلا به کرونا در شهرستان و فوت بیمار، شهرداری نسبت به اختصاص یک دستگاه آمبولانس برای حمل جسد اقدام لازم و همکاری لازم را  با بازرسان بهداشت محیط جهت آموزش نحوه حمل و ضدعفونی کردن آمبولانس اقدام لازم را  به عمل آورند.

وی گفت: جمع آوری و پلمب قلیان سراهای سطح شهر، تعطیلی آرایشگاه های  زنانه و مردانه، تشدید کنترل و نظارت های بهداشتی و برگزاری گشت های مشترک بازرسی، ضدعفونی و گندزدایی محوطه ها و سرویس های بهداشتی و کامیون های صادراتی در ۲ مرز رسمی پرویزخان و خسروی،  کنترل مسافران،  رانندگان، تجار و پیله وران ایرانی و عراقی توسط پایگاه های مراقبت مرزی شبکه بهداشت و درمان،  نصب و توزیع صدها عدد بنر و بروشور در مرزها، سطح شهر و روستا و خانه های بهداشت،  توزیع ماسک به صورت رایگان برای افراد کم بضاعت توسط نهادهای حمایتی از دیگر اقدام های انجام شده است.

وی، همچنین از ارایه آموزش های لازم به نیروهای نظامی و یگان های مستقردرسطح شهرستان،  نصب بنرهای آموزشی توسط ادارات، توزیع مواد ضدعفونی کننده در یگان های نظامی، مرزها و زندان،  تعطیلی بازارچه سنتی شاه عباسی با توجه به تجمیع و تردد جمعیت در این بازارچه و رصد روزانه اکیپ های بازرسی از جایگاه های عرضه سوخت شهرستان خبرداد.

تاتار گفت: همچنین با گسترش و شیوع بیماری و اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی کلیه مبادی ورودی شهرستان برای افراد و مسافران غیر بومی ممنوع شد و تمام تفرج گاه های شهرستان، هتل ها و اماکن اقامتی بسته شد و براساس مصوبات ستاد مدیریت بیماری کرونا، تمام مبادی ورودی شهرستان در راستای اجرای طرح محدودیت‌های ترافیکی و ممنوعیت تردد خودروهای غیربومی توسط راهور، بسیج، سپاه، ارتش و دیگر مسوولان کنترل شد و علاوه بر جلوگیری از سفرهای بین شهری خودروهای دارای پلاک و سرنشین غیربومی (مسافر) نیز به خارج از شهرستان هدایت شدند.

فرماندار قصرشیرین اضافه کرد: در ادامه اجرای طرح پایش سلامت در ورودی‌های شهرستان هم با همکاری نیروهای مرکز بهداشت، هلال احمر، نیروهای نظامی و انتظامی و بسیج، غربالگری و تب سنجی  سرنشینان خودروها در ورودی‌های شهرستان انجام  و رصد و بازرسی از کلیه اصناف و اماکنی که ملزم به تعطیلی بودند، از سوی اعضای ستاد شهرستانی مقابله با ویروس کرونا و تمام اتحادیه‌ها صورت گرفت و با متخلفان برخورد شد.

وی اضافه کرد: گشت‌های مشترک با همکاری مرکز بهداشت، دامپزشکی و اتاق اصناف به منظور نظارت بر توزیع مرغ و گوشت در فروشگاه‌های بزرگ مواد غذایی و نیز واحدهای صنفی خرده فروشی در سطح شهرستان انجام شد و  براساس مصوبات ستاد مدیریت بیماری کرونا، فروشگاه‌های بزرگ مواد غذایی و واحدهای صنفی خرده فروشی در صورتی مجاز به ارایه خدمات بودند که تمام توصیه های بهداشتی را رعایت کنند.

او ادامه داد: همچنین با توجه به مشاهده ۲ مورد مثبت در شهرستان به ابتلای این بیماری تمام تدابیر لازم توسط شبکه بهداشت و درمان شهرستان در خصوص خانواده های افراد مبتلا به بیماری و کنترل روزانه آن ها انجام می شود. و تاکنون ستاد شهرستانی مبارزه با ویروس کرونا و یک جلسه کمیته بهداشت محیط برگزار و مصوبات آن پیگیری و تمام اقدام های  ایمنی و مقابله ای توسط دستگاه های مختلف در حال اجرا است و به صورت روزانه توسط ادارات ذیربط کنترل می شود.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار تن جمعیت و ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که در امتداد این مرزها ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان فعال است.  
کیانوش جهانپور رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت روز یکشنبه اعلام کرد: تاکنون ۷۱ هزار و ۶۸۶ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و بافوت ۱۱۷ نفر در ۲۴  ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به چهار هزار و ۴۷۴ نفر رسیده است.  

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.