به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از اداره کل استاندارد استان کرمانشاه، محمودرضا نیازی اظهار داشت: در راستای صیانت از حقوق مصرف کنندگان، جلوگیری از عرضه کالاهای غیر استاندارد و فاقد کیفیت، این اداره کل از تمامی محصولات عرضه شده در بازار مصرف استان به صورت دوره‌ای بازرسی و از کالاهای مشمول استاندارد جهت آزمایش، نمونه برداری می‌کند.

وی افزود: در سال ۹۸ اداره کل استاندارد در مجموع ۹۲۹۴ بازرسی از واحدهای صنفی و فروشگاه‌های عرضه محصولات انجام داده است که با توجه به برنامه ابلاغی این اداره کل یعنی ۷۰۰۰ بازرسی ۱۳۳ درصد تحقق را به همراه داشته است.

مدیرکل استاندارد استان کرمانشاه ادامه داد: همچنین تعداد ۲۷۰ مورد کالا نیز به صورت راندومی نمونه برداری و جهت ارزیابی انطباق در آزمایشگاه‌های تخصصی و با هزینه داخلی مورد آزمون قرار می‌گیرد، مثلاً در برخی از فرآورده‌های غذایی آزمون‌هایی همچون فیزیک و شیمیایی، میکروبیولوژی، آزمون بسته بندی، فلزات سنگین، آزمون بافت شناسی و… انجام می‌گیرد.

این مسئول گفت: در میان بازرسی‌های انجام شده تعداد ۳۲۱۷ کالای فاقد علامت استاندارد، فاقد کد ۱۰ رقمی منحصر به فرد و یا فاقد نشانه گذاری مشاهده شد که به فروشندگان اخطار داده می‌شود و تعهد جمع آوری از آنها اخذ می‌شود.

نیازی تصریح کرد: همه واحدهای تولید کننده محصولات مشمول مقررات استاندارد اجباری، ملزم به درج کد ۱۰ رقمی منحصر به فرد در ذیل نشان استاندارد روی بسته بندی کالا هستند تا مصرف کنندگان بتوانند هنگام خرید کالا با ارسال آن به سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۵۱۷ از اصالت کالا مطمئن شوند.

وی بیان داشت: استاندارد در زمینه سلامت و ایمنی مردم کوتاهی نخواهد کرد و در صورت مشاهده هر گونه عدم انطباق نمونه‌های آزمون شده، با واحد تولید کننده کالا در سطح کشور برخورد قضائی خواهد شد.

مدیرکل استاندارد استان کرمانشاه تصریح کرد: این طرح در راستای تأمین ایمنی و سلامت جامعه، اعتماد سازی و توجه عموم به علامت استاندارد ایران و جلوگیری از خرید و عرضه کالای بدون علامت استاندارد و با کیفیت پایین اجرا می‌شود.

این مسئول افزود: از شهروندان در خواست داریم در جهت اجرای این طرح مهم حتماً به هنگام خرید، به علامت استاندارد و کد ده رقمی در زیر نشان استاندارد دقت کنند و برای اطمینان از صحت و اصالت محصول، کد درج شده را به سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۵۱۷ سازمان ملی استاندارد ایران ارسال کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.