به گزارش ایرنا، دکتر کامبیز حسن زاده روز شنبه در حاشیه آیین افتتاحیه نمایشگاه توانمندی های صنایع غذایی در دانشگاه علوم پزشکی کردستان، هدف از برپایی این نمایشگاه را معرفی محصولات غذایی سالم به آحاد جامعه اعلام کرد.
وی با اشاره به اینکه سبک زندگی و رژیم غذایی ناسالم افراد نقش تعیین کننده ای در ابتلای به بیماری ها دارد، افزود: علل بسیاری از بیماری ها با نوع رژیم غذایی مردم مرتبط است.
دکتر حسن زاده با اشاره به اینکه سرانه مصرف شکر، نمک روغن در میان مردم کشور ما بسیار بیش از میانگین جهانی است، اظهار کرد: میزان مصرف قند 66 گرم، میزان مصرف نمک 12 گرم و میزان مصرف چربی سه برابر استاندارد جهانی است.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان یادآور شد: سرانه مصرف شکر هر ایرانی، بیش از 30 کیلوگرم است یعنی این مقدار 6 برابر میانگین مصرف هر فرد در جهان است.
وی با اشاره به اینکه سرانه مصرف نوشابه های غیر الکلی در ایران 42 لیتر و در جهان 10 لیتر است، گفت: این در حالی است که مصرف این مواد تنها بدلیل داشتن انرژی، بدون تامین مواد مغذی ضروری و سبب افزایش وزن و سوء تغذیه در افراد می شود.
به گفته وی، میزان استاندارد مصرف نمک چهار تا پنج گرم در روز است در حالیکه میزان مصرف نمک در ایران 12 گرم در روز است که سه برابر بیشتر از استاندارد جهانی است.
وی سرانه مصرف لبنیات در کشورهای اروپایی را حدود ٣٠٠ لیتر و سرانه مصرف آن در بین مردم دنیا را 180 لیتر اعلام کرد و افزود: مصرف این ماده غذایی با ارزش در ایران کمتر از ٨٠ تا ٩٠ لیتر در سال است.
دکتر حسن زاده ادامه داد: رعایت سبک زندگی سالم، داشتن یک رژیم غذایی سالم، کنترل وزن و فعالیت بدنی منظم، کاهش مصرف نمک، شکر و چربی می تواند سلامتی افراد را تضمین کند.
وی اضافه کرد: چاقی و افزایش وزن و اختلال چربی ها بیماری فشارخون بالا از عوامل خطر در بروز بیماری ها است که با نحوه تغذیه فرد مرتبط است.
وی تغییر فرهنگ غذایی و اصلاح الگوی تغذیه مردم را نیازمند فرهنگ سازی و افزایش آگاهی جامعه نسبت به تغذیه دانست.
نمایشگاه توانمندی های صنایع غذایی استان کردستان در 16 غرفه با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی، معاون غذا و دارو و کارکنان این دانشگاه افتتاح شد.
این نمایشگاه از 29 مهر تا دوم آبان در سنندج دایر است.
خبرنگار: شیوا اردلان منش ** انتشار: مجید سلیمانی
7352/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.