قرآن تاریخی نگل به دست شاخص ترین مرمت کار کشور ترمیم و باز سازی می شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، به روایت پیشینیان روستای نگل، قرآن کهن نگل یکی از قرآن هایی است که در صدر اسلام توسط خلیفه سوم مسلمانان برای چهار اقلیم مسلمان‌نشین جهان ارسال شده و کتابی است که از یک سو فارغ از اهالی روستا دوستدارانی در اقصی نقاط کشور دارد و اینکه به لحاظ قدمت و نوع خط و نیز زیبایی منحصر بفرد آن سبب شده در سال ۸۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت برسد.

 حال در بازدید روز پنجشنبه خبرنگاران استان کردستان از روند مرمت قرآن تاریخی روستای نگل که به همراه فرماندار شهرستان سنندج و مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگریی صنایع دستی کردستان صورت گرفت چگونگی مراحل و بازسازی صفحات قرآن مورد مشاهده و پرسش و پاسخ مسئولان با اهالی رسانه قرار گرفت. اما در این میان اظهارات یکی از متبحرترین اساتید حرفه ای مرمت نسخ خطی ایران برای دوستداران و علاقمندان به این قرآن می تواند مهم تلقی می‌شود که در پی می آید.

حمید ملکیان با بیان اینکه قبل از مرمت قرآن نگل در روستاهای خطه کردستان به بازسازی چند قرآن دیگر نیز همت گماشتیم، افزود: قرآن تاریخی نگل به رغم اینکه جزو کهن ترین قرآن های کشور به شمار می رود و از نظر زیبایی هنری و قدمت و نیز شهره بودن برای همگان جایگاهی رفیع دارد اما به جهت به ثبت رساندن آن در جهان مورد اهمال و کم کاری واقع شده است اینک اما با همت میراث فرهنگی و حصول اطمینان از اهالی روستا و هیات امنای مسجد توانستیم با مرمت و بازسازی در راستای مصونیت از فعل و انفعالات طبیعی(براثر گذر زمان) گامی را برداریم.

وی اظهار داشت: به یقین اگر امروز نسبت به مرمت و احیای این قرآن عملی شکل نمی گرفت تا چند سال آینده اثری از قرآن باقی نمی ماند  چراکه صفحات آن نیست و نابود و به پودر بدل می شد هرچند پیش از ما نیز بودند کسانیکه بسته به زمان وشرایط و امکانات به مرمت این قرآن پرداختند اما اقدام به موقع میراث فرهنگی مانع از بروز زود هنگام این رویداد شد.

این مرمتگرخبره فن شناسی و اصول باستان شناسی در کار را مهم ارزیابی می کند و می گوید: قبل از انجام هر عمل و اقدامی آزمایش و مطالعات اولیه برای بهتر شدن کار صورت گرفت و طبق بررسی ها مشخص شد که تغییراتی به مرور زمان در ترکیب جنس کاغذ خودنمایی می کند به طوریکه پیش از ساختار فعلی صفحات کتاب که(سلولوزی و اسیدی) است دارای ترکیبات )مازویی و آهنی) بود اینک اما سعی ما بر این است برای اسید زدایی از تکنولوژی روز (هیدرو اکسید کلسیم ) و نیز تکنولوژی نانو کار مرمت را پی بگیریم.

ملکیان با بیان اینکه تاکنون ۱۰۰ صفحه این کتاب مرمت و بازسازی شده است، گفت: ۱۰۲ صفحه مابقی با وجود الحاقاتی به آن هم طی فرایندی تکمیل خواهد شد اما از آنجا که زائران به این مکان مشرف می شوند امکان تسریع بخشی به کار را کند کرده اما از نظر سالم سازی و نظافت و شستشو و نهایتا اسید زدایی اقدام در خوری انجام شده است.

فرماندار سنندج هم در حاشیه این بازدید گفت: قرآن تاریخی نگل به لحاظ نوع خط و نگارش در سطح کشور قرآنی منحصر بفرد است و با خط کوفی پیراموز شهره است.

ابراهیم زارعی ضمن تاکید بر عدم دخل و تصرف در اصالت قرآن گفت: از آنجا که کتاب نیاز فوری به ترمیم و مرمت داشت نسبت به ترمیم آن اقدام شد و تا به این لحظه ۴۰ درصد کار به اتمام رسیده و مابقی هم در اوایل دی ماه تکمیل می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی وصنایع دستی و گردشگری کردستان نیز در این بازدید ابراز داشت: پس از متقاعد کردن اهالی روستا توانستیم کارگاه مرمت کاری را از تهران به مسجد منتقل کنیم هرچند کارگاه تهران به جهت تجهیز بودن به امکانات و وسایل در تسریع بخشی به اتمام این کار می تواست موثر واقع شود اما به گفته مرمتگر نیزبازسازی قرآن اوایل دی ماه تمام می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.