مدیرکل انتقال خون استان کردستان از راه اندازی سامانه نوبت دهی اینترنتی اهدای خون در کردستان خبر داد .

به گزارش ایلنا، محمد سعید کریمیان با اعلام این خبر گفت: استفاده ابزاری و سودمند از بستر اینترنت در عصر حاضر اجتناب ناپذیر است و سیستم های بهداشتی و درمانی نیز سعی دارند سامانه های اینترنتی را به منظور آسان سازی ارائه ی خدمات به مراجعین ارائه کنند.

وی با بیان اینکه از این پس اهداکنندگان می‌توانند علاوه بر مراجعه حضوری با استفاده از سامانه اینترنتی نوبت‌دهی اهدای خون‌حضور خود را از پیش اعلام نمایند،افزود: سامانه نوبت‌دهی به آدرس nobatdehi.ibto.ir در اختیار اهداکنندگان قرار دارد و ایشان می توانند با انتخاب استان، شهرستان و مرکز اهدای خون ساعت مراجعه خود را اعلام نمایند.

کریمیان هدف اصلی راه اندازی این سامانه را مدیریت بهینه اهداکنندگان خون و جلوگیری از اتلاف وقت خواند و گفت : انتقال خون در تلاش است تا ادبیات اهدای خون آگاهانه و به دور از هرگونه هیجان و ازدحام را نهادینه و فرهنگ سازی کند و برای این منظور مدیریت حضور اهداکنندگان و رضایت مندی هرچه بیشتر آنها در دستور کار است.

وی به بحث تامین ذخایر خون استان اشاره و تاکید کرد :روند اهدای خون می بایست نموداری خطی با افت و خیزی ناچیز باشد تا بتوان ذخایر کافی خون را در تمامی سال حفظ کرد و از طرفی می بایست حضور اهداکنندگان مدیریت شود تا بتوان از خون اهدایی ایشان بیشترین بهره را برای درمان و نجات بیماران گرفت.

او به ازدحام اهداکنندگان در مناسبت هایی نظیر تاسوعا و عاشورای حسینی یا شب های قدر اشاره کرد و گفت : بر اساس باورهای مذهبی بسیاری از اهداکنندگان گرامی از اهدای خون در این ایام استقبال می کنند و سازمان انتقال خون در تلاش است تا با ترویج اهدای خون انسان دوستانه و توزیع اهداکنندگان در کلیه روزهای سال و همچنین استفاده از سامانه نوبت دهی دریافت خون بیش از حد نیاز را ساماندهی کند.

کریمیان ضمن اشاره به اینکه عمر فرآورده های پلاکتی تنها 5 روز است خاطرنشان ساخت: سامانه نوبت‌دهی گامی در جهت رفع مشکل تامین فرآورده های خون با طول عمر کم است .

وی در خصوص نحوه استفاده داوطلبین اهدای خون از سامانه توضیح داد: داوطلبین اهدای خون پس از ورود به سامانه می بایست ابتدا شرایط عمومی اهدای خون را مطالعه نمایند و سپس بر روی رزرو نوبت اهدای خون کلیک نموده و پس از انتخاب استان، شهر و پایگاه اهدای خون می توانند تاریخ های موجود جهت رزرو نوبت را مشاهده کرده و ساعت حضور را نیز انتخاب کنند.

وی ادامه داد: نام و نام خانوادگی، شماره تماس و کدملی اطلاعاتی است که در این مرحله از اهداکنندگان اخذ می شود و پس از آن تاییدیه نوبت اخذ شده با پیام کوتاه برای ایشان ارسال خواهد شد و مراحل به پایان می رسد.

مدیرکل انتقال خون کردستان گفت: این سامانه خدمتی نوین است و اهداکنندگان توجه داشته باشند که اجباری در استفاده از آن ندارند و انتقال‌خون در هر حال طبق شیفت‌های کاری اعلام‌شده میزبان همه داوطلبین خواهد بود.

وی در پایان در خصوص اولویت جذب گروه های اهداکنندگان نیز اظهار داشت: اهداکنندگانی که به صورت اینترنتی ثبت نام کرده اند دارای اولویت پذیرش در زمان اعلام شده خواهند بود و در صورتی که انتقال خون به گروه خونی خاصی با هدف نجات جان بیماری نیاز اورژانسی داشته باشد فراخوان هایی که از طرف انتقال خون اعلان شده است دارای اولویت است.

بر اساس این گزارش، علاقه مندان به اهدای خون می توانند نوبت های اهدای خون را به صورت ماهانه و از آغاز آبان ماه رزو کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.