محمد غفوری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بیشترین مقدار سمپاشی مزارع مربوط به مزارع گندم و مبارزه با آفت سن با حدود 180 هزار هکتار است.
وی افزود: مبارزه با آفت سن در مزارع کشاورزی استان کردستان در 2 نوبت انجام شد که در نوبت اول هنگام حرکت سن های مادر از مناطق کوهپایه ای به مزارع و در فروردین ماه صورت گرفت.
غفوری تاکید کرد: در مرحله نخست بیش از 95 هزار هکتار اراضی کشاورزی سمپاشی شد و نوبت دوم مبارزه با پوره سن نیز اردیبهشت و اوایل خرداد ماه امسال انجام شد.
به گفته وی، در فصل مبارزه 260 نفر از کارشناسان این سازمان مشغول بازدید و سرکشی از مزارع بودند و در صورت مشاهده سن پوره در مزارع، کشاورزان را برای مبارزه با این آفت راهنمایی می کردند.
وی اضافه کرد: در مزارع گندم مبارزه با آفت سن از اهمیت ویژه ای برخوردار است و گندم های آفت زده قابلیت مصرف و کشت را ندارند.
** مبارزه با آفت ملخ و موش صحرایی
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه مبارزه با آفت ملخ در بیش از 6 هزار هکتار از مزارع استان انجام شد، افزود: در این مبارزه برای هر 2 هکتار، یک لیتر سم رایگان در اختیار کشاورزان قرار گرفت.
وی اضافه کرد: این مبارزه بیشتر در اراضی شهرستان های سروآباد، سنندج، مریوان و بانه انجام شد ولی بیشترین مقدار آن در مزارع کشاورزی شهرستان سروآباد بود.
غفوری با بیان اینکه برای انجام این عملیات سمپاشی در مجموع بیش از یک میلیارد ریال هزینه شده است، یادآور شد: امسال نیز 10 هزار هکتار از مزارع استان علیه آفت موش صحرایی سمپاشی شد.
**مصرف سالانه 500 تُن انواع سموم در کردستان
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کردستان تاکید کرد: سالیانه در مجموع بیش از 500 تُن انواع سموم در 2 بخش باغ و زراعی استان برای عملیات سمپاشی مصرف می شود.
غفوری گفت: در استان کردستان در مجموع 100 فروشگاه فروش سم فعالیت می کنند که از این تعداد 86 واحد توسط بخش خصوصی و بقیه توسط تعاون روستایی اداره می شود.
وی اظهار کرد: در تمام فروشگاه های بخش خصوص کارشناس گیاه پزشکی حضور دارد و هر گونه خرید و فروش سموم نیز در سامانه ثبت می شود.
وی از کشاورزان خواست در خصوص مصرف سموم از کارشناسان این مراکز مشاوره بگیرند.
استان کردستان به دلیل داشتن بیش از یک میلیون و 110 هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی به ویژه گندم در غرب کشور به شمار می رود و جایگاه سوم کشوری در تولید این محصول را به خود اختصاص داده است.
خبرنگار: عبدالله رحمانی ** انتشار: مجید سلیمانی
3020/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.