به گزارش ایرنا، هم اکنون 622 واحد صنعتی و کشاورزی استان برای دریافت تسهیلات سرمایه در گردش و ثابت از محل اعتبارات رونق تولید در سامانه بهین یاب ثبت نام کرده اند که به گفته اعضای کارگروه رفع موانع تولید استان این واحدها نیازمند سه هزار و 110 میلیارد ریال تسهیلات هستند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان روز یکشنبه در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید کردستان گفت: 2 هزار میلیارد ریال از سه هزار و 110 میلیارد ریال تسهیلات درخواست شده مربوط به واحدهای تولیدی صنعتی و یک هزار و 110 میلیارد ریال نیز مربوط بخش کشاورزی است.
حسین فیروزی گفت: اعضای کارگروه به ویژه بانک های عامل باید برای جذب این میزان تسهیلات تمامی تلاش خود را بکار بگیرند تا بتوان با تزریق این میزان مشکلات واحدها را مرتفع و آنان را در تثبیت اشتغال و ایجاد فرصت های شغلی جدید کمک کرد.
به گفته وی، دولت برای حمایت همه جانبه از واحدهای مشکل دار سهمیه ای برای استان ها قرار نداده و استانی در استفاده از تسهیلات رونق تولید موفق است که بتواند سهم بیشتری در این مورد جذب کند.
معاون استاندار کردستان ادامه داد: هم اکنون 110 میلیارد ریال از درخواست های بخش کشاورزی و بخش صنعت پرداخت شده که با توجه به میزان درخواستی ها، مقدار پرداختی، کمی پایین تر از حد انتظار است.
فیروزی با بیان اینکه بانک های عامل باید در پرداخت تسهیلات مورد نیاز واحدها برای نوسازی و بازسازی واحدهای صنعتی و کشاورزی برنامه ای منسجم داشته باشند، افزود: نوآوری در تولید و خدمات مهمترین نیاز برای موفقیت در رقابت اقتصادی است.
به گفته وی، 182 واحد از 622 واحد ثبت نامی کردستان در سامانه بهین یاب درخواست نوسازی و بازسازی دارند.

** حمایت از واحدهای کوچک و متوسط پشتیبانی از چرخه تولید کشور است
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کردستان با اشاره به اینکه در سال جاری 2 هزار و 670 میلیارد ریال تسهیلات اعتباری به واحدهای صنفی فعال در عرصه تولید و خدمات استان تخصیص یافته است، افزود: با توجه به سهم اشتغال کردستان در بخش خدمات جذب این میزان برای تثبیت اشتغال ضروری است.
به گفته فیروزی، هم اکنون 52 درصد از اشتغال کردستان در بخش خدمات است و حمایت از این سهم نیازمند تزریق اعتبار مورد نیاز برای توسعه فعالیت ها آنها است.

** 810 میلیارد ریال تهسیلات مورد نیاز واحدهای تولیدی کردستان به بانک ها معرفی شده است
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان نیز در این جلسه با بیان اینکه هم اکنون 810 میلیارد ریال از تسهیلات درخواستی واحدهای تولیدی استان به بانک های عامل معرفی شده است، افزود: 527 میلیارد ریال از این میزان در بخش صنعت و 324 میلیارد ریال نیز در بخش کشاورزی است.
محمد دره وزمی افزود: تاکنون 164 واحد صنعتی در سامانه بهین یاب ثبت نام کرده اند که از این تعداد 87 مورد در کمیته های کارشناسی تصویب و 12 مورد نیز با 112 میلیارد ریال به بانک ها معرفی و برای هفت واحد به میزان 66 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.
به گفته وی، از 458 واحد کشاورزی ثبت نام شده نیز 227 مورد تصویب که 167 مورد از تصویب شده ها با 324 میلیارد ریال اعتبار به بانک ها معرفی و 9 فرقه از این تعداد به میزان 50 میلیارد ریال پرداخت شده است.

** معادن مورد بی توجهی بانک ها در پرداخت تسهیلات قرار گرفته اند
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با بیان اینکه در برنامه رونق تولید سال جاری معادن نیز می توانند از تسهیلات استفاده کنند، گفت: بانک های عامل در این خصوص توجهی به برنامه نداشته و درخواست های معادن در بانک ها رد می شود.
به گفته دره وزمی، تاکنون 80 مورد درخواست ها معادن در بانک ها رد شده و لازم است با توجه به اهمیت آن ها در اقتصاد و ارزش افزوده بانک ها در بررسی خواسته ها معادن تجدید نظر کنند.

** 24 هزار واحد صنفی کردستان واجد شرایط تسهیلات هستند
وی افزود: در سال جاری 24 هزار واحد صنفی کردستان می توانند از 2 هزار و 670 میلیارد ریال تسهیلات اعتباری مصوب دولت استفاده کنند.
به گفته وی، این واحدها شامل بیش از 11 هزار واحد تولیدی و 13 هزار واحد خدماتی است که با توجه به اینکه بیش از 85 درصد از این واحدها فعالیت های اقتصادی خود را در بانک ها متمرکز کرده اند می توانند با مراجعه مستقیم به بانک ها از تسهیلات بهره مند شوند.
مدیرشعب بانک کشاورزی کردستان نیز در این جلسه از پرداخت 220 میلیارد ریال تسهیلات برای توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در استان خبر داد و افزود: امسال سه هزار و 400 میلیارد ریال بهای گندم کاران کردستانی پرداخت شده است.
اسعد فهیمی با بیان اینکه در سال زراعی جاری 519 هزار تن گندم در استان به ارزش 6 هزار و 794 میلیارد ریال خریداری شده است، یادآور شد: هم اکنون حدود 50 درصد از این مبلغ یعنی سه هزار و 300 میلیارد ریال به گندمکاران پرداخت نشده است.
در این نشست علاوه بر بررسی مشکلات چند واحد تولیدی، نمایندگان بانک های عامل استان از مساعدت ویژه نسبت به پرداخت تسهیلات واحدهای صنفی خبر دادند.
همچنین در جلسه امروز کارگروه رفع موانع تولید استان کردستان پرداخت 150 میلیارد ریال تسهیلات مورد نیاز شرکت سیمان کردستان برای بازسازی و نوسازی دستگاه های مورد نیاز آن نیز به تصویب رسید.
خبرنگار: حسن حسین زاده ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
3034/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.