به گزارش ایرنا، علیرضا آشناگر روز دوشننبه در ششمین جلسه کمسیون اصلی برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر قاچاق کالا و ارز کردستان افزود: هم اکنون پنج معبر رسمی در کردستان وجود دارد که کولبران با مجوزهای خود می توانند بدون هیچ مشکلی از این معابر امرار معاش کنند.
وی با بیان اینکه به جز این معابر بقیه مناطق به صورت غیر مجاز بوده و برخی تاجران برای کسب سود بیشتر از احساس نیاز و فقر ساکنان مناطق مرزی سوء استفاده می کرده و اقدام به قاچاق کالاهای ممنوعه می کنند اضافه کرد: سایر مناطق به عنوان منطقه ممنوعه و خطوط قرمز مرزی شناخته می شود و محافظان مرز برای پاسخ گویی به مطالبه مردم برای حفظ امنیت موظف به برخورد با متردد کنندگان غیرمجاز هستند.
به گفته وی، همچنین نهادهای قضایی و امنیتی هم اکنون درحال پیگیری اتفاقات 2 هفته قبل بانه هستند تا حقوق تمامی افراد ذینفع در این ارتباط رعایت شود.
سرپرست استانداری کردستان ادامه داد: دولت جمهوری اسلامی با تصویب طرح ساماندهی معیشت ساکنان مرزی به دنبال تسهیل رفع مشکلات این افراد در عمق 20 کیلومتری مرزها است.
به گفته آشناگر در این طرح تمامی پنج معبر مرزی استان شامل 2 مورد در بانه، 2 مورد در شهرستان مرویان و یک مورد نیز در شهرستان سروآباد به تصویب رسیده است افزود: طبق این طرح مقرر شده معابر مرزی بانه و مریوان در هر شهرستان تبدیل به یک بازاچه مرزی شده تا واردات و صادرات کالاها از سوی کولبران دارای مجوز با سهولت انجام شود.
وی اضافه کرد: افزایش افراد تحت پوشش این طرح از عمق 15 کیلومتری به 20 کیلومتری مرزها از دیگر محاسن طرح جدید مصوب هیات دولت بوده که علاوه بر آن در معابر مورد تائید امکان ترانزیت کالا نیز از سوی کولبران وجود دارد.
وی گفت: همچنین کولبرانی که در این طرح دارای مجوز هستند می توانند در واردات کالا تا پنج میلیون ریال از تخفیف گمرکی برخوارد شوند.
وی افزود: هم اکنون حدود 15 تا 16 هزار سرپرست خانواده در مناطق مرزی کردستان دفترچه کولبری دریافت کرده اند که حدود 50 هزار نفر جمعیت از آن امرار معاش می کنند.
بر اساس سرشماری سال 95، استان کردستان با جمعیتی بیش از یک میلیون و 603 هزار نفر، دارای 10 شهرستان، 29 شهر، 31 بخش، 86 دهستان و یک هزار و 697 روستای دارای سکنه است.
کردستان از استان های مرزی کشور است که 227 کیلومتر مرز مشترک با شمال عراق دارد، در امتداد این مرز، سه بازارچه و یک مرز رسمی ایجاد شده است.
خبرنگار: حسن حسین زاده ** انتشار دهنده: امید بهمنی
3034/6108
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.