به گزارش ایرنا کشاورزی از دیرباز در دیارگروس از ظرفیتهای زیادی برخوردار بوده و تاکنون نیز ثابت شده کمتر عرصه ی اقتصادی توانسته است این مهم را در اولویت دوم قراردهد.
2محصول گندم و انگور از ظرفیتهای بی نظیر و فعال کشاورزی در دیار کهن و تاریخی گروس بوده که بعنوان برند پیشرفت و اشتغالازیی بالا در این منطقه از سابقه درخشان و زیادی برخوردار است اما تاکنون در حد انتظار و رشدی هم سطح دیگر عرصه های اقتصادی کشور و کردستان نداشته اند.
شهرستان بیجار با توجه به گستردگی زیادی جغرافیایی و پراکندگی مناطق محل سکونت مردم آن، از ظرفیتهای مختلف دیگر نواحی در بخش کشاورزی بهره های زیادی گرفته است و یا استانها و شهرستانهای همجوار خود را از نعمتهای الهی داشته خود بهره مندسازد.
یکی از این ظرفیتهای برگرفته از استان همدان و همچنین ارسال به استانهای زنجان، آذربایجان غربی و شهرستانهای همجوار قروه، دیواندره و تکاب محصول مهم و اشتغالزای انگور است.
انگور بخاطر تنوع محصول، تعدد بهره برداری و صنایع تبدیلی از آن با استقبال خوب از سوی باغداران برخوردار بوده و اگر خشکسالی سالهای اخیر نبود، بسیاری از زمین های آبی منطقه گروس زیر کاشت تاکستان رفته بود.
رئیس جهادکشاورزی بیجار گفت: انگور از انواع محصولات باغی است که اگر کارخانه های صنایع تبدیلی به کمک باغدار بیاید، می تواند، اشتغالزایی و درآمدزایی با کمترین افت و ضرر داشته باشد.
محمد عباسی به ضرورت تبلیغ و اطلاع رسانی در کنار راه اندازی ظرفیتهای صنایع تبدیلی تاکید و افزود: به همان مقدار و میزانی که نیاز به راه اندازی صنایع تبدیلی در مورد انگور داریم به تبلیغ و آگاهی بخشی نیاز داریم.
وی به برگزاری جشنواره انگور را یکی از راههای کم هزینه و مناسب در وضعیت فعلی برشمرد و اضافه کرد: تا کنون سه جشنواره انگور با مرکزیت شهر یاسوکند و محوریت انگور این منطقه که در حد خود بی نظیر و در بعضی انواع آن بخصوص نوع یاقوتی و سیاه آن کم نظیر است برگزار شده و بزودی چهارمین جشنواره انگور بیجاردر شهر یاسوکند برگزار می شود.
وی بابیان اینکه حضور و بازدید از این جشنواره برای استانهای از کمترین هزینه و مسافت برخورداراست اظهار امیداوری کرد: از استانهای زنجان، آذربایجان غربی و همدان بازدید کنندگان حضوری فعال داشته باشند.
عباسی هدف از برگزاری این جشنواره را اصلاح، احیا و به سازی باغات انگور، مدیریت و بهره وری عوامل تولید، اشنایی بیشتر مردم با انواع مرغوب انگور این شهرستان و بررسی و اتخاذ راهکارهای مقابله با بحران کم آبی و روشهای بهینه سازی مصرف آب در باغات بیان کرد.
به نظر مدیر جهاد کشاورزی بیکاری در دیارگروس به یک معضل منطقه ای تبدیل شده است و بعلت نبود و یا فعالیت کم صنایع دیگر، مهاجرت تنها راه پیش روی مردم قرارگرفته و لذا با محوریت برنامه های حمایتی اقتصاد مقاومتی می توان با راه اندازی واحدهای کوچک تبدیلی و اقزایش سطح زیر کشت و توسعه باغات فعلی به ماندگاری مردم و درآمد زایی آنان کمک کرد.
عباسی گفت: این شهرستان دارای حدود 2 هزار 900 هکتارباغ با انواع محصولات باغی است که انگور در مقایسه با سایر آنها از وسیع ترین سطح زیرکشت در حدود یک هزار و 300 هکتار به میزان 75 درصد به خود اختصاص داده و به طور میانگین حدود 11تن انگور در هکتار برداشت می شود.
وی اضافه کرد: ظرفیت زیادی برای افزایش و توسعه این سطح وجود دارد که کم آبی، امکان و فضای مناسب نگهداری و نبود بازار فروش موجب شده است رغبت زیادی برای سرمایه گذار و حتی کشاورز مالک باغ مشاهده نشود.
وجود افزون بر20 گونه انگور از جمله عسگری، فخری، یاقوتی، سیاه و کشمشی سفید و قرمز در دیارگروس و بخصوص مناطق حسن آباد، پیرتاج، خسروآباد و مرکزی موجب شده است تنوع خوبی برای تامین نیاز بازار و تولید در صنایع تبدیلی ایجاد شود.
شهرستان بیجار با جمعیت 150هزار نفری در شرق استان کردستان واقع شده است از سطح گسترده جغرافیایی و کوهستانی، کوهپایه ای، دشتهای وسیع و 2 رودخانه قابل توجه برای امور کشاورزی، دامداری و باغداری برخوداراست.
خبرنگار: سید باقر سبحانی/**انتشاردهنده: عبدالله رحمانی
7350/ 3020
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.