به گزارش ایرنا، یکی از دغدغه های مهم زندانیان و خانواده های آنان، نبود اشتغال و درآمد برای این افراد پس از پایان دوره محکومیت و آزادی است.
زندانیانی هستند که پس از گذراندن دوره محکومیت، بدلیل عدم موفقیت در یافتن شغل و کسب درآمد، بار دیگر به بزه روی آورده، دستگیر و روانه زندان شده اند؛ پس فراهم کردن و ایجاد زمینه برای اشتغال زندانیان آزاد شده، ضروری است.
بدون تردید اگر مسئولان، برنامه ای با هدف حمایت از زندانیان و ایجاد اشتغال پایدار برای آنان نداشته باشند، خطر آسیب پذیری، ارتکاب مجدد جرم و بازگشت مجدد ایشان به زندان بسیار زیاد است.
اداره کل زندان های استان کردستان در این راستا ضمن ارائه آموزش های مهارتی و حرفه آموزی به زندانیان، زمینه ایجاد شغل و درآمد را برای آنان پس از آزادی، با پرداخت تسهیلات کم بهره فراهم کرده است.
مدیرکل زندان های کردستان می گوید: در حدود یکسال گذشته بیش از 13 میلیارد ریال وام اشتغالزایی به 63 مددجوی آزاد شده و واجد شرایط زندان های این استان پرداخت شده است.
اسحاق ابراهیمی افزود: پس از تشکیل پرونده، بررسی شرایط مددجو و میزان سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی کسب و کار، وام بدون بهره تا سقف 200 میلیون ریال به آنان پرداخت می شود.
وی تعداد زندانیان آزاد شده را از سال گذشته تاکنون که با دریافت تسهیلات، موفق به ایجاد شغل شده اند، 63 نفر اعلام کرد و گفت: چنانچه مسئولان و دست اندرکاران هر کدام به سهم خود گامی هر چند کوچک در مسیر اشتغال جوانان بردارند، شاهد کاهش چمشگیر بسیاری از آسیب ها و ناهنجاری ها در جامعه خواهیم بود؛ کما اینکه زندان های کردستان با برنامه ریزی دقیق توانسته سهم خود را در جهت توسعه اشتغال مددجویان ایفا کند.
ابراهیمی ارائه آموزش های مهارتی به زندانیان را ضروری دانست و افزود: نداشتن مهارت زندانیان پس از پایان دوره محکومیت، زمینه را برای وقوع جرم در آنان ایجاد می کند.
مدیرکل زندان های کردستان مهارت آموزی زندانیان را یکی از مهمترین برنامه های مسئولان زندان های استان در جهت باز سازگاری اجتماعی آنان دانست و اضافه کرد: مددجویان به محض ورود به زندان توسط مددکاران، روانشناسان و کارشناسان حوزه اشتغال مورد مشاوره قرار می گیرند.
ابراهیمی ادامه داد: چنانچه مسئولان زندان های استان، بیکاری را در وقوع جرم، موثر بدانند پس از استعدادیابی، فرد مددجو را در حرفه مورد نظر مشغول به آموزش می کنند.
وی از آموزش بیش از 40 رشته فنی و حرفه ای به مددجویان زندان های استان خبر داد و گفت: با همکاری اداره کل فنی و حرفه ای استان، این تعداد رشته به مددجویان مراکز اصلاحی و تربیتی آموزش داده می شود.
به گفته ابراهیمی، پس از کسب مهارت و شرکت در آزمون های مربوطه، به زندانیان گواهینامه معتبر مهارت از سوی اداره کل فنی و حرفه ای بدون اشاره به زندانی بودن فرد اعطا می شود.
عضو شورای قضایی استان، معضل اشتغال را یکی از دلایل مهم وقوع جرم در جامعه دانست و یادآور شد: یکی از مهمترین عوامل ورود افراد به زندان، بیکاری و عدم اشتغال است.
وی از وجود رابطه مستقیم میان بیکاری و نرخ بازگشت مجدد افراد به زندان خبر داد و تاکید کرد: بیش از 70 درصد محکومان، بیکار و فاقد شغل و مهارت خاصی هستند.
ابراهیمی حمایت از زندانیان آزاد شده و واجد شرایط را یکی از اهداف زندان های این استان در راستای سیاست های زندانبانی اسلامی اعلام کرد و افزود: برای ایجاد اشتغال آن دسته از مددجویانی که با شرکت در کلاس های حرفه آموزی موفق به دریافت گواهینامه فنی و حرفه ای شده باشند با همکاری صندوق کارآفرینی امید و از طریق اداره خدمات اجتماعی و مراقبت بعد از خروج زندان های استان، وام های بدون بهره پرداخت می شود.
به گزارش ایرنا، به ازای هر 100 هزار نفر از جمعیت کردستان 187 زندانی وجود دارد که 98 درصد از زندانیان استان را آقایان و 2 درصد را بانوان تشکیل می دهند.
میانگین آمار زندانیان کردستان نسبت به میانگین کشوری آن که 275 نفر به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت است، در سطح پایین تری قرار دارد.
هم اکنون در استان کردستان، 6 زندان،2 بازداشتگاه، یک کانون اصلاح و تربیت و یک اردوگاه حرفه آموزی وجود دارد.
خبرنگار: وریا کرمی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7355/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.