حمید گلالی پور روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این اثر تاریخی از بناهای قدیمی این شهرستان است که در روستایی به همین نام در 30 کیلومتری سقز قرار گرفته و از محل اعتبارات ملی برای مرمت آن یک میلیارد و 150 میلیون ریال هزینه می شود.
وی با بیان اینکه بخشی از ساخت این حمام تاریخی و با ارزش در سال های گذشته تخریب و دچار آسیب شده بود، اظهار کرد: این اثر توسط استاد یدالله بی نیاز مرمت خواهد شد.
گلالی پور ادامه داد: روستای قلندر این شهرستان به واسطه وجود بناهای تاریخی و آثار طبیعی گردشگری، ظرفیتی مهم برای توسعه گردشگری از جمله بوم گردی و رونق اقتصادی روستا است.
وی یادآور شد در این روستا، عمارت تاریخی فاتح فیض اله بیگی مربوط به دوران قاجار که در فهرست آثار ملی هم ثبت شده است، نیز وجود دارد که قرار گرفتن این 2 اثر در نزدیکی سد شهید کاظمی، فرصتی مناسب برای استفاده گردشگران و رونق اشتغال و کسب و کار مردم روستا است.
وی با بیان اینکه از محل اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای استان کردستان سه میلیارد ریال اعتبار برای مرمت عمارت تاریخی فاتح فیض اله بیگی پیش بینی شده است، اضافه کرد: مرمت این اثر هم به محض تخصیص بودجه آغاز خواهد شد.
به گزارش ایرنا، حمام تاریخی و عمارت توسط خاندان فیض اله بیگی از طوایف مشهور منطقه در اواخر دوره قاجاریه از مصالح سنگ آجر و ملات ساروج، ساخته شده است.
عمارت دارای عرصه ای به مساحت 2 هزار مترمربع و حیاط بزرگ با آبنما و فضاهای جنبی است که در یک طبقه قرار گرفته و بنا دارای ایوان بلند با 10 ستون چوبی در نمای اصلی ساخته شده و از جمله تزئینات این بنا می توان به تزئینات چوبی و درب و نرده ها اشاره کرد.
شهرستان سقز با داشتن 350 اثر تاریخی، طبیعی و معنوی و آثار شهیری چون تپه باستانی زیویه و مسجد 2مناره، همواره مورد توجه گردشگران بوده است.
بناهای مسجدهای شیخ مظهر در شهر، مسجدهای روستاهای تمبربگ، ترجان و خانه اربابی قلندر و حمام تاریخی آن روستا و همچنین روستای مذهبی مولان آباد با قرآن ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور، آماده پذیرایی از گردشگران بوده است.
سقز در 190 کیلومتری شمال غربی سنندج واقع شده است.
خبرنگار: ابراهیم محمدحسینی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7249/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.