به گزارش ایرنا، کارخانه تولید قارچ دکمه ای کشت سبز اورامان در روستای قلعه جی از توابع بخش مرکزی شهرستان سروآباد با حضور استاندار کردستان، معاون تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی و مسئولان استانی و شهرستانی افتتاح شد.

** کردستان در تولید قارچ رتبه دهم کشوری را به خود اختصاص داده است
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان در این مراسم با تبریک هفته دولت اظهار کرد: استان کردستان در سال 95 با تولید 2 هزار و 517 تن قارچ رتبه 14 کشور را به خود اختصاص داده بود که امسال با افتتاح 2 واحد تولیدی دیگر در شهرستان های سروآباد و بانه و تولید سالانه چهار هزار و 117 تن قارچ، اکنون رتبه 10 کشوری را در اختیار دارد.
کریم ذوالفقاری ادامه داد: در استان کردستان تا قبل از افتتاح 2 واحد تولیدی قارچ شهرستان های سروآباد و بانه، 57 واحد تولیدی قارچ خوراکی شامل 11 واحد صنعتی و 46 واحد خانگی فعال و برای 207 نفر ایجاد اشتغالزایی کرده بودند.
وی اضافه کرد: کارخانه تولید قارچ دکمه ای روستای قلعه جی از توابع بخش مرکزی شهرستان سروآباد با تولید سالانه یک هزار و 200 تن قارچ، معادل یک درصد تولید قارچ کشور را دارد که این میزان تولید برابر با تولید قارچ در کشور آذربایجان است.
وی افزود: موقعیت و مکان یابی کارخانه تولید قارچ روستای قلعه جی شهرستان سروآباد بسیار مناسب است و توانایی و ظرفیت صادرات قارچ خوراکی به کشورهای همسایه و هم مرز از جمله عراق و سوریه را دارد.
ذالفقاری به طرح های قابل افتتاح بخش جهاد کشاورزی در هفته دولت اشاره کرد و یادآور شد: امسال در هفته دولت 395 پروژه با اعتباری بیش از 540 میلیارد ریال در استان کردستان افتتاح می شود که برای 270 نفر به صورت مستقیم و برای 700 نفر به صورت غیر مستقیم اشتغالزایی می کنند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان اضافه کرد: همچنین امسال در هفته جهاد کشاورزی چندین طرح بزرگ با اعتباری بیش از 800 میلیارد ریال در این استان افتتاح شد که باعث ایجاد اشتغال و امنیت غذایی پایدار خواهد شدو** افتتاح 78** بهره برداری از 78 طرح شهرستان سروآباد در هفته دولت
فرماندار سروآباد نیز در این مراسم با تبریک فرا رسیدن هفته دولت اظهار کرد: در هفته دولت امسال 78 طرح با 310 میلیارد ریال اعتبار در بخش های عمران، کشاورزی، باغداری، بنیاد مسکن، کمیته امداد، برق رسانی، خدماتی، رفاهی، راه و شهرسازی و تولیدی افتتاح می شود.
علی مفاخری افزود: شهرستان سروآباد دارای ظرفیت ها و پتانسیل های بسیار خوبی در بخش های مختلف نظیر کشاورزی و گردشگری است که با توجه بیشتر به این 2 بخش می توانیم شاهد ایجاد اشتغالزایی و درآمد پایدار در این شهرستان باشیم.
وی ادامه داد: مردم سروآباد مردمانی مرزدار، غیور و انقلابی هستند که در انتخابات امسال با رای 72 درصدی خود به دولت دکتر روحانی به برنامه های دولت تدبیر و امید رای اعتماد دادند.
به گفته مفاخری، امسال شاهد آغاز بکار فاز دوم مجتمع پرورش ماهیان سردآبی روستای دیوزناو با اعتبار 250 میلیارد ریالی و توسعه باغات دیم در روستای دهکانان به مساحت 700 هکتار با 100 میلیارد ریال اعتبار خواهیم بود که این 2 طرح باعث اشتغالزایی و تولید بیشتر در بخش باغبانی و شیلات می شوند.

** پیشرفت 50 درصدی فاز دوم و سوم کارخانه تولید قارچ و کمپوست کشت سبز اورامان
سرمایه گذار بخش خصوصی کارخانه تولید قارچ و کمپوست شهرستان سروآباد نیز در ادامه با تبریک هفته دولت گفت: عملیات اجرایی شرکت تولیدی قارچ و کمپوست کشت سبز اورامان در سال 92 آغاز و با حمایت های مسئولان استانی و بانک های عامل در سال 95 به پایان رسید.
نصیری ادامه داد: این کارخانه در زمینی به مساحت هفت هکتار در سه فاز تولید قارچ و کمپوست احداث شده که فاز اول آن تکمیل و فاز دوم و سوم آن که تولید کمپوست است 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی اضافه کرد: در صورت حمایت مسئولان استانی و شهرستانی و تامین اعتبار لازم از سوی بانک های عامل فاز دوم و سوم تولید کمپوست این کارخانه تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.
نصیری با بیان اینکه فاز اول این کارخانه برای 50 نفر به صورت مستقیم و برای 400 نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی کرده است، افزود: با افتتاح فاز دوم و سوم برای 40 نفر به صورت مستقیم و برای 300 نفر به صورت غیر مستقیم اشتغال ایجاد خواهد شد.
این سرمایه گذار بخش خصوصی گفت: از مساحت هفت هکتاری این کارخانه پنج هزار و 300 متر مربع آن مربوط به فاز تولید قارچ دکمه ای و یک هزار و 700 متر مربع آن مربوط به فاز دوم و سوم تولید کمپوست است.
وی ادامه داد: در حال حاضر فاز اول و فاز دوم کارخانه تولید قارچ کشت سبز اورامان در کشور موجود است و ما مفتخریم که تجهیزات فاز سوم تولید کمپوست را برای اولین بار از کشور هلند وارد کشور و صنعت آن را ایرانی کرده ایم.
نصیری تاکید کرد: تفاوت فاز سوم با فاز اول و فاز دوم در کاهش زمان دوره تولید قارچ و کمپوست است به این معنی که در فاز سوم دوره رشد قارچ از 30 روز به 15 روز کاهش یافته و کیفیت تولید نیز افزایش خواهد یافت.
به گفته وی، هدف اصلی کارخانه تولید قارچ و کمپوست اورامان سبز تامین قارچ و کمپوست استان کردستان و صادرات به کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله عراق، سوریه و دبی است.
وی اظهار کرد: این واحد تولیدی با سطح زیر کشت 11 هزار و هفتصد متر مربع در هر دوره و سطح زیر کشت 70 هزار و 200 متر مربع در سال می تواند یک هزار و 200 تن قارچ ارگانیک دکمه ای تولید و روانه بازار مصرف کند.
به گزارش ایرنا، شرکت قارچ کشت سبز اورامان بزرگترین کارخانه تولید قارچ و کمپوست استان کردستان است که روز شنبه با حضور استاندار کردستان، معاون تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی، مسئولان استانی و شهرستانی در روستای قلعه جی از توابع شهرستان سروآباد به بهره برداری رسید.
این کارخانه با ظرفیت تولید سالانه یک هزار و 200 تن قارچ دکمه ای یک درصد از تولید قارچ کشور را به خود اختصاص داده است که در سال 92 عملیات اجرایی آن اغاز و در سال 95 به پایان رسید.
این واحد تولیدی با سطح زیر کشت 11 هزار و 700 مترمربع در هر دوره به صورت مستقیم برای 50 نفر و به صورت غیر مستقیم برای 400 نفر ایجاد اشتغالزایی می کند.
شهرستان سروآباد با 2 بخش مرکزی و هورامان و جمعیتی افزون بر 52 هزار نفر در فاصله 90 کیلومتری از سنندج مرکز استان کردستان واقع شده و 24 کیلومتر مرز مشتک با کشور عراق دارد.
خبرنگار: فرزاد آداک ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7354/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.