به گزارش ایرنا، منصور مرادی روز شنبه در حاشیه بهره برداری از شرکت قارچ کشت اورامان سبز شهرستان سروآباد با حضور استاندار کردستان، معاون تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی و جمعی از مسئولان استانی، افزود: به دلیل نبود صنایع تبدیلی در استان کردستان بسیاری از محصولات ارگانیک کشاورزی و باغی به صورت خام فروشی عرضه می شود و درآمد و سود کمی عاید تولید کنندگان می کند.
وی ادامه داد: ظرفیت و پتانسیل بسیار خوبی در بخش کشاورزی و باغی استان کردستان وجود دارد که توجه بیشتر به این 2 بخش می تواند باعث توسعه استان شده و درآمد پایدار و اشتغالزایی خوبی همراه داشته باشد.
نماینده مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: محصول انگور سیاه شهرستان سروآباد در کشور یک برند برتر است که به صورت کاملا ارگانیک در باغات دیم کشت و تولید می شود ولی بدلیل نبود سردخانه و صنایع تبدیلی به صورت تازه خوری و خام فروشی عرضه می شود.
مرادی یادآور شد: هزینه بالای حمل یکی دیگر از مشکلات مهم کشاورزان و تولید کنندگان محصولات باغی در استان کردستان است که باعث شده ارزش افزوده کمی نصیب آنها شود و همین امر انگیزه آنها را برای تولید بیشتر کم کرده است.
وی به تخصیص آب از محل سدهای استان نیز اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات دیگر کشاورزان و باغداران استان بویژه در شهرستان های مریوان و سروآباد، کمبود آب کشاورزی است که این مهم با تخصیص آب از محل سدهای استان قابل بر طرف شدن است.
به گفته وی، در صورت تخصیص آب از محل سدها شاهد مهاجرت معکوس در روستاهای شهرستان سروآباد و مریوان خواهیم بود و تولیدات کشاورزی و باغی نیز افزایش خواهد یافت که نتیجه آن درآمد پایدار و ایجاد اشتغالزایی برای روستاییان است.
مرادی تاکید کرد: در چند سال گذشته شاهد کاهش پنج هزار نفری جمعیت روستاهای شهرستان سروآباد بودیم که بیشتر به حاشیه شهرها مهاجرت کرده اند حال آنکه در صورت تخصیص آب از محل سدها می توانیم زمینه کار و تولید را در روستاها ایجاد و روستاییان را به مهاجرت معکوس و ماندگاری در روستاها تشویق کنیم.
نماینده مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی به افتتاح کارخانه تولید قارچ و کمپوست روستای قلعه جی شهرستان سروآباد نیز اشاره کرد و گفت: با افتتاح این کارخانه شاهد افزایش تولید قارچ در استان کردستان، اشتغالزایی در منطقه و افزایش صادرات این محصول به سایر استان های کشور و حتی خارج از کشور خواهیم بود.
به گزارش ایرنا، شرکت قارچ کشت سبز اورامان بزرگترین کارخانه تولید قارچ و کمپوست استان کردستان است که روز شنبه با حضور مسئولان استانی، کشوری و شهرستانی در روستای قلعه جی افتتاح شد.
این کارخانه با ظرفیت تولید سالانه هزار و 200 تن قارچ دکمه ای یک درصد از تولید قارچ کشور را به خود اختصاص داده است که در سال 92 عملیات اجرایی آن اغاز و در سال 95 به پایان رسید.
این واحد تولیدی با سطح زیر کشت 11 هزار و 700 مترمربع در هر دوره به صورت مستقیم برای 50 نفر و به صورت غیر مستقیم برای 400 نفر ایجاد اشتغالزایی کرده است.
شهرستان سروآباد با 2 بخش مرکزی و هورامان و جمعیتی افزون بر 52 هزار نفر در فاصله 90 کیلومتری از سنندج مرکز استان کردستان واقع شده و 24 کیلومتر مرز با کشور عراق دارد.
خبرنگار: فرزاد آداک ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7354/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.