به گزارش خبرنگار ایرنا، رئیس کنگره قارچ شناسی ایران در آیین افتتاحیه این کنگره اظهار کرد: این گردهمایی علمی فرصت مناسبی برای تبادل یافته ها و تجارب بوده و زمینه ایجاد همکاری‌های بیشتر محققان از دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشور را در تمامی جنبه‌های قارچ شناسی فراهم می آورد.
نبی شریف افزود: همچنین این رویداد، فرصت مناسبی برای بازدید و دیدار متخصصان و علاقمندان به علم قارچ شناسی از استان کردستان با طبیعتی جذاب و دارای قابلیت‌های بالای کشاورزی است.
وی در ادامه گفت: انجمن قارچ شناسی ایران در سال 89 دایر شده و با برگزاری این کنگره ها زمینه گردآوری اساتید، پژوهشگران، دانشجویان و دست اندرکاران قارچ شناسی کشور را با هم فراهم می کند.
دبیر علمی سومین کنگره قارچ شناسی ایران نیز در این آیین اظهار کرد: تا 31 خرداد ماه جاری 242 مقاله به دبیرخانه کنگره ارسال شد که پس از داوری توسط هیات داوران 190 مقاله پذیرفته شد که این میزان 79 درصد کل مقالات را شامل می شود.
جعفر عبدالله زاده افزود: از این تعداد مقاله پذیرفته شده 92 مورد در زمینه بیماری های قارچی گیاهان، 82 مقاله در زمینه تنوع زیستی، سیستماتیک و تنوع ژنتیکی، 11 مقاله در مورد قارچ های خوراکی، دارویی و صنعتی و پنج مقاله نیز در زمینه بیماری های قارچی، پزشکی و دامپزشکی بود.
به گفته وی 19 مورد از مقالات پذیرفته شده طی این سه روز به صورت سخنرانی و 164 مورد نیز بصورت پوستر ارائه می شوند.
وی برگزاری میزگرد صنعت قارچ های خوراکی و دارویی و برگزاری کارگاه های آموزشی آشنایی با تنوع زیستی گلسنگ های ایران و آشنایی با بازیدیومیست های ماکروسکوپی ایران را از برنامه های جنبی این کنگره عنوان کرد.
رئیس دانشگاه کردستان نیز در این آیین با بیان اینکه ایران در زمینه تولید قارچ در رتبه هشتم قرار دارد افزود: مصرف سرانه قارچ در کشور ما کمتر از نصف میانگین جهانی است و باید زمینه استفاده بیشتر از این گیاه خوراکی فراهم شود.
فردین اخلاقیان در ادامه به فرصت های موجود در کشور در زمینه های مختلف اشاره کرد و گفت: استفاده از این فرصت ها نیازمند کار کارشناسی است.
وی با بیان اینکه توان بالای کشور در زمینه علم و فناوری یکی از فرصت هایی است که باید در زمینه توسعه هر چه بیشتر کشور از آن بهره برد افزود: توسعه رشد علمی کشور نیاز به سرمایه گذاری دارد و این مهم باید مورد توجه قرار گیرد.
رئیس دانشگاه کردستان تاکید کرد: باید تلاش شود کشور ما نیز همانند کشورهای توسعه یافته دنیا در عرصه علم و فناوری سرمایه گذاری داشته باشد و بدون شک جامعه از دستاوردهای رشد علمی بهره مند خواهد شد.
کنگره‌های اول و دوم قارچ شناسی ایران به ترتیب در سال 92 و 94 در دانشگاه گیلان و پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، برگزار شد.
سومین کنگره قارچ شناسی ایران تا روز دوشنبه 6 شهریور در دانشگاه کردستان جریان دارد.
خبرنگار: افسانه گلباغی**انتشاردهنده: امید بهمنی
7348/6108
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.