سمیرا مرادپور: طی سالهای اخیر روند فزونی حضور بانوان در عرصه های مختلف با سیر صعودی چند برابری همراه بوده است و به همین دلیل است که بار دیگر این قشر به دنبال نقش آفرینی بیشتری در عرصه های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی سیاسی هستند.
در سالهای نه چندان دور، داستان پیشی گرفتن بانوان از آقایان در ورود به مراکز آموزش عالی و دانشگاه ها به عنوان یکی از اتفاقات مهم یاد می شد ، اما امروز افتخارآفرینی های این قشر مهم در دیگر عرصه های ورزشی و حتی سیاسی به یکی از مباحث مهم و اصلی در کشور تبدیل شده است.
شاید اگر چند سال قبل دلخوشی بانوان ورزشکار در جمهوری اسلامی ایران این بود که آنها فرصت ورزش کردن و حضور در مسابقات داخلی را دارند، ولی سال گذشته و کسب مدال برنز کیمیا علیزاده و درخشش دیگر بانوان ورزشکار کشورمان در مسابقات جهانی و پاراالمپیک این انتظارات را بالا برده و این روزها همه در انتظار حضور موفق تر این قشر در این عرصه مهم بین المللی هستند.
حضور بانوان مدیر در جامعه نیز از دیگر تحولات مهم و اساسی در کشور ما به شمار می رود، شاید وقتی که برای اولین بار قرار بود یک بانوی ایران در کابینه دولت حضور پیدا کند عده ای این خبر را با تردد دنبال می کردند ولی امروز حتی آقایان نیز پیشگان شده اند تا در دولت دوازدهم حسن روحانی این قشر نقش مهمتری را در حوزه مدیریتی در کابینه داشته باشد.
در کنار فراهم شدن فضا برای حضور بانوان در عرصه های مختلف جامعه، نباید این نکته را فراموش کرد که این قشر مدیران اصلی و حیاتی جامعه در حوزه تربیت نیز به شمار می روند به گونه ای که به دلیل مشغله های زیاد پدران، این مادران هستند که وظیفه و رسالت تربیت نسل های آینده جامعه را به دوش می کشند.
آری باید گفت که هر چه زمان می گذرد بر نقش و تاثیر بانوان برای حضور موفق تر در اجتماع افزوده می شود و بدون شک این روند فزونی نه تنها فروکش نخواهد کرد که پیشرفت های بشری در حوزه های مختلف و همچنین تغییر و تحولات در جامعه موید این نکته است که باید در سالهای آینده نه تنها در کشورمان که در سایر ممالک جهان نیز باید منتظر حضور بیشتر بانوان در جامعه بود.
شاید باید به این نکته هم اشاره کرد که هر چند افزایش مشارکت اجتماعی زنان منتقدانی هم دارد ولی نباید از نظر دور نگه داشت حضور بیشتر بانوان در عرصه های مختلف جامعه باعث می شود تا زمینه برای بهره برداری از ظرفیت ها، استعدادها و توانمندی های این قشر در جامعه به شکل بهتری فراهم شود.

 

48

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 717086
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.