به گزارش خبرنگار ایرنا، خلیل فعله گری روز چهارشنبه در نشست شورای کشاورزی قروه در فرمانداری این شهرستان از پیش بینی برداشت 120 تا 125 هزار تُن گندم در سال جاری از کشاورزان قروه خبر داد و افزود: پیش بینی می شود در سال جاری 105 تا 110 هزار تُن گندم از کشاورزان خریداری شود.
به گفته وی پیش بینی می شود در سال جاری 82 هزار هکتار گندم آبی و دیم در این شهرستان کشت شود و با توجه به کاهش بارندگی و سرمای شدید برداشت گندم نسبت به سال گذشته حدود 50 هزار تُن کاهش داشته باشد.
این مسئول گفت: در سال جاری 40 اکیپ ناظر بخش خصوصی و دولتی از کارشناسان مجرب در امر مبارزه با سن در مزارع این شهرستان مشغول فعالیت هستند و 2 اکیپ معاون فنی نیز قرار است بر کار کمباین ها نظارت و از فعالیت ریزش زیاد و نامتعارف کمباین ها جلوگیری کنند.
فعله گری با اشاره به مبارزه سن و علف هرز گفت: در سال جاری در مرحله اول 17 هزار هکتار مبارزه با سن و 32 هزار هکتار مبارزه با علف هرز انجام شد و در مرحله دوم 17 هزار هکتار علیه پوره سن مبارزه شده است.
وی افزود: در سطح شهرستان گندم برگشتی وجود نداشت و در خصوص پول گندم های خریداری شده، از دولت درخواست شده که پرداخت ها به موقع باشد تا دست دلالان کوتاه شود و امسال به نسبت سال گذشته حضور دلالان کمتر شده است.
فعله گری از کشت 670 هکتار محصول کلزا در سال گذشته خبر داد و گفت: باتوجه به شرایط جوی این محصول در 140 تا 150 هکتار برداشت و 350 تُن خریداری شد.
وی با بیان اینکه زمان کشت کلزا در شهریور ماه است افزود: بعد از برداشت گندم باید مکان یابی و تامین بذر با هماهنگی کشاورزان انجام شود.
رئیس جهاد کشاورزی شهرستان قروه گفت: کشت کلزا زراعتی است که در تناوب با گندم آبی کشت می شود و برای پایداری گندم ، جلوگیری از بروز بیماری های گندم و در صرفه جویی مصرف آب موثر است.
به گفته وی از لحاظ سیاست های نظام، کشور ایران وارد کننده روغن کلزا در کشور است بنابراین نیاز است در خصوص کشت کلزا بیشتر کار شود چرا که علاوه بر تحقق بخشیدن به ساسیت های کشور، باعث کاهش در مصرف آب نیز می شود.
فعله گری گفت: از پنج هزار هکتار حجم ابلاغی برای کشت کلزا در استان کردستان، هزار و 200 هکتار در شهرستان قروه کشت می شود و قیمت خرید کلزا دو هزار و 783 تومان است.
وی اضافه کرد: بیمه کلزاکاران یکی از دلایل سرخوردگی کشاورزان است که وضعیت آن هنوز نامشخص می باشد.
این مسئول یکی از مطالبات همیشگی کشاورزان را اصلاح و تغییر سیستم های آبی تحت فشار دانست.
7345/6108
**خبرنگار: سارا صالحی/**انتشار دهنده: امید بهمنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.