به گزارش ایرنا، زهرا احمدی پور، روز دوشنبه در جلسه شورای اداری استان کردستان در سنندج با بیان اینکه برای تحقق توسعه گردشگری طرح روستاهای گردشگری یا طرح ضربتی اشتغال در استان شروع شده تا بتوان با استفاده از ظرفیت کردشگری با کمترین هزینه به توسعه اقتصادی در این مناطق دست یافت.
به گفته وی، در این راستا توجه به استان های مرزی از اولویت برخوردار بوده به طوری که مرحله اول این طرح بیشتر در روستاهای مناطق مرزی کشور از جمله استان های کردستان، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان و ایلام اجرا می شود.
وی افزود: برای اجرای طرح ضربتی اشتغال با استفاده از توان گردشگری روستایی اجرای این طرح در500 روستا تا پایان برنامه ششم توسعه در کشور شناسایی شده که امسال در مرحله اول این طرح 78 روستا انتخاب شده است.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه این در این طرح ایجاد اشتغال برای جوانان روستایی با استفاده از فرهنگ و توانایی های تخصصی هر روستا مورد هدف واقع شده است افزود: لازمه موفقیت این طرح فعال شدن خوشه های کسب و کار در روستاها توسط خود مردم با حمایت های مسئولان است.
برای برندسازی توانمندی های گردشگری روستایی از سوی مسئولان (میراث) ارایه می شود، گفت: ایجاد مقاصد گردشگری به روستاهای مورد هدف نیز از دیگر برنامه های این سازمان است تا در کنار توسعه صنعت توریسم بازار عرضه محصولات و صنایع دستی این مناطق نیز فعال شود.
وی با اشاره به اینکه نقش مردم در توسعه تمامی زمینه ها لازمه موفقیت است، اظهار کرد: مردم باید در کنار استقبال از آموزش های لازم با نظارت دستگاه های اجرای امکاناتی را در روستاها و مناطق مورد هدف خود ایجاد کنند تا بتوانند مدت اقامت گردشگران را به بیش از 2 یا سه روز برساند.
وی مهاجرت از روستاها را یکی از چالش های کشور عنوان کرد و افزود: می‌توان با استفاده از ظرفیت‌های سه حوزه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و احیای هنرهای سنتی، جمعیت روستاها را پایدار کرد.

** پرونده ثبت جهانی منظر طبیعی و فرهنگی اورامان سال 2018 به یونسکو ارسال می شود
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه پرونده ثبت جهانی منظر تاریخی و فرهنگی اورامان در سال 2018 به سازمان جهانی یونسکو ارسال می شود افزود: انتظار ما از مسئولان جمع آوری دقیق اطلاعات و ارایه برنامه های بی نقص برای این طرح است.
احمدی پور افزود: ارسال پرونده ثبت جهانی اورامان به یونسکو در سال 2018 نیاز به اجماع بین مدیران استانی دارد و همچنین می توان با همکاری بین استان هایی که منطقه تاریخی و فرهنگی اورمان را در دل خودجای داده اند به ارزش این منطقه افزود.
وی گفت: ثبت‌های جهانی برای تبدیل شدن یک ویژگی استان به مزیتی برای توسعه پیگیری می شوند و لازم است تمامی مسئولان با مشارکت مردم پیوست گردشگری را در این خصوص نیز لحاظ کنند.
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از کارگاه های صنایع دستی روستای گردشگری نوره سنندج بازدید کرد.
زهرا احمدی پور رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سفر یک روزه خود از روستای گردشگری نوره، آثار باستانی و میراث فرهنگی سنندج بازدید کرد و علاوه بر حضور در شورای اداری استان با جمعی از سرمایه گذاران حوزه گردشگری برای تبادل نظر و ارایه راهکارهای توسعه صنعت گردشگری کردستان دیدار کرد.
استان کردستان دارای یک هزار و 519 اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان های طبیعی است و هم اکنون 828 مورد از این تعداد شامل 763 اثر تاریخی، هشت مورد میراث طبیعی، 49 مورد میراث معنوی و هشت مورد میراث منقول است.
3034/6108
**خبرنگار: حسن حسین زاده/**انتشاردهنده: امید بهمنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.