دکتر عطاء شاکریان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه افزایش نشاط اجتماعی جامعه سبب وفاق، همبستگی، تعلقات و تعاملات اجتماعی بیشتر و افزایش سلامت روانی و اجتماعی افراد می شود افزود: به موازات آن آسیب های اجتماعی کاهش می یابد و انگیزه کار و فعالیت بیشتر خواهد شد، در چنین فضایی جامعه مسیر پیشرفت و ترقی را طی خواهد کرد.
وی اظهار کرد: نشاط اجتماعی یکی از شاخصه های توسعه یافتگی جوامع محسوب می شود و نقش مهمی در رشد سلامت اجتماعی دارد.
وی ادامه داد: در جامعه ای با نشاط، تولید بهتر، اشتغال بیشتر و اقتصاد سالم تر خواهد بود و انسان های آن جامعه افرادی با نشاط، کارا، مولد، مبتکر و سازنده هستند.
وی ادامه داد: این اعمال مثبت به سلامت فیزیکی و روانی آحاد جامعه کمک شایانی می کند و بدون شک در چنین محیطی ضریب امنیت اجتماعی و فردی به سهولت بدست می آید.
رئیس مرکز مشاوره دانشگاه آزاد سنندج افزود: افزایش اشتغال، کاهش بیکاری، تقویت امنیت شغلی، برداشتن موانع ازدواج و تامین مسکن از شاخص های تامین سلامت اجتماعی است.
وی اظهار کرد: سیاست های دولت در بخش های مختلف تاثیر مستقیمی بر زندگی آحاد جامعه دارد و این سیاست ها می تواند نقش بسزایی در ایجاد نشاط اجتماعی داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه شادی و نشاط نقش مهمی در تامین سلامت فرد و جامعه دارد گفت: نشاط اجتماعی یک وضعیت روانی مثبت توام با رضایتمندی از جریان تعریف زندگی، خشنودی و رضایتمندی اجتماعی و روانی است.
وی افزود: شادی مثبت همواره با خرسندی، خوش بینی، امید و اعتماد همراه است، اما شادی منفی ناشی از محرک های کاذب مانند داروهای محرک و رونگردان الکل، مواد مخدر، موسیقی بسیار تند، تمسخر دیگران و مانند آن بدست می آید که در نهایت منجر به اندوه و افسردگی می شود.
وی با اشاره به اینکه نشاط اجتماعی چگونگی داوری فرد درباره نحوه گذر زندگی است، گفت: این داوری متاثر از ادراکات شخصی فرد، تجربه، احساسات و ادراکات مثبت است که بر نگرش، قضاوت و تصمیم های وی اثر می گذارد.
وی اظهار کرد: شادی فعالیت فرد را برمی انگیزاند، بر آگاهی او می افزاید و خلاقیت های فرد را تقویت می کند، در واقع نشاط اجتماعی تاثیر مستقیمی روی خلق و خوی افراد می گذارد و حس نوعدوستی را در جامعه گسترش می دهد و روابط اجتماعی را تسهیل می کند.
استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج احساس رضایتمندی از حوزه های مختلف زندگی شغلی و خانوادگی را از ویژگی های سلامت روانی افراد عنوان کرد و افزود: بالا بردن سطح شادی در جامعه منجر به کاهش افکار منفی و خشونت و استرس افراد خواهد شد.
شاکریان ادامه داذ: متغییرهای شادکامی، امید به آینده، احساس امنیت، خشنودی و رضایتمندی اجتماعی یکی از علل توسعه جوامع محسوب می شود.
وی با اشاره به اینکه اوقات فراغت و تفریحات سالم می تواند از گرایش افراد جامعه به سمت و سوی انحرافات و آسیب های اجتماعی پیشگیری کند اظهار کرد: توسعه تفریحات و سرگرمی های سالم در جامعه منجر به کاهش آسیب های اجتماعی و پویایی اجتماعی می شود.
شاکریان نقش نهادهای فرهنگی نهادهای آموزش و پرورش، دانشگاه ها، متولیان امور ورزشی و تربیت بدنی مراکز هنری صدا و سیما را در ایجاد نشاط اجتماعی در جامعه مهم ارزیابی کرد و گفت: رسانه ها بویژه صدا و سیما با پخش برنامه های شاد و مفرح بویژه طنز اجتماعی و معرفی واقعیت های زندگی مردم تاثیرگذاری بیشتری دارد.
وی ادامه داد: صدا و سیما نقش مهمی در ایجاد وفاق ملی، همبستگی دینی، ترویج آداب و سنن و فرهنگ بومی- محلی مربوط به مناطق مختلف کشور و افزایش نشاط اجتماعی در جامعه دارد.
وی با اشاره به اینکه موسیقی، رسانه ها و ورزش ابزاری برای توسعه نشاط اجتماعی در جامعه هستند، گفت: نهادینه کردن ورزش های دسته جمعی می تواند به افزایش نشاط اجتماعی در جامعه کمک کند.
7352/6108
**خبرنگار: شیوا اردلان منش/** انتشار دهنده: امید بهمنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.