معاون دفتر ایکاردا در ایران گفت: استان کردستان در اجرای پروژه ایکاردا موفق عمل کرده است.

به گزارش ایلنا، سید عطا رضایی در چهارمین جلسه مشورتی ایکاردا  که در سنندج تشکیل شد با تاکید بر اینکه در سطح کشور استان کردستان در اجرای پروژه ایکاردا موفق عمل کرده است، گفت: وجود پلات فرم‌ها و مزارع نمایشی این پروژه در کردستان نشان از دقت نظر کارشناسان در اجرای این پروژه است.

وی افزود: ایجاد پایگاه‌های نوآورانه، مزارع نمایشی ترویجی، انتظار می رود تا پایان برنامه ایکاردا نتایج این پروژه در سطح ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی دیم استان نمایان شود.

رضایی با اشاره به اینکه حضور فیزیکی کشاورزان کردستانی در مزارع ایکاردا موجب انتقال مستقیم  دستاوردهای این پروژه به ایشان خواهد شد، اظهار داشت: اگر بخواهیم دانش و یافته های تخصصی را به کشاورزان منتقل کنیم سال‌ها طول می‌کشد و امکان اطلاع رسانی آن کم است اما حضور کشاورزان و مشاهده مزارع از نزدیک به طور مستقیم آنها را در جریان این دستاورد قرار می دهد.

وی تاکید کرد: تسهیل در ایجاد ساز و کارهای لازم از جمله مراحل تهیه بذر و تنظیم کارنده ها ۷۰ درصد از دانشی که به کشاورزان منتقل شده است را اجرایی می کند.

وی یادآورشد: مرکز تحقیقات در راستای تولید و تکثیر بذر می تواند تاثیر مهمی در رفع دغدغه بذر داشته باشد تا استان کردستان دغدغه حمل و پرداخت هزینه های جانبی را نداشته باشد.

معاون دفتر ایکاردا درایران حضور کارشناسان را در زمان کاشت مهم ارزیابی کردو گفت: ایکاردا در تلاش است اعتبار تامین نیروی انسانی برای این پروژه را فراهم نماید زیرا حضور کارشناسان به ویژه در زمان کاشت به موقع لازم و ضروری است.

رضایی خاطرنشان کرد: حضور یک کارشناس برای هر ۳۰۰ هکتار لازم و ضروری است و کاشت به موقع ۸۰ تا ۹۰ درصد عملیات کشاورزی انجام می شود به گونه ای که نظارت بر این مرحله می تواند نتایج خوبی را به همراه داشته باشد.

وی تصریح کرد: در راستای انجام پروژه ایکاردا، ارزیابی های میدانی، آمار برداری، هماهنگی کارشناسان ایکاردا با کارشناسان استانی، سیاست گذاری های هدفمند، بررسی پیشنهادهای ارائه شده از سوی استان به وزارت خانه نتایج بسیار خوبی به همراه دارد.

به گفته این مسئول برای انجام پروژه ایکاردا، استان کردستان ۶۰ نفر ، کرمانشاه، آذربایجان غربی و لرستان به ترتیب ۵۰، ۲۲ و ۴۰ کارشناس نیز در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.