هومن قصری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بسیاری از این تجهیزات، بیماران را از مراجعه به مراکز درمانی خارج از استان بی نیاز کرده و مشکلات سفر که مداخله گر در روند درمان محسوب می شد را نیز کاهش داده است.
وی با بیان اینکه دستاورهای طرح تحول نظام سلامت در استان کردستان منجر به حفاظت مالی از مردم، ایجاد عدالت در دسترسی به خدمات سلامت و نیز ارتقای کیفیت خدمات شده است اضافه کرد: پس از گذشت سه سال از آغاز طرح تحول سلامت، کاهش سهم مردم از هزینه های درمان، بسیاری از دغدغه های بیماران و خانواده های ایشان را برطرف کرده است.
او با اشاره به اینکه طرح تحول سلامت توجه ویژه ای به زیر ساخت های استان داشته است گفت: سه بیمارستان کوثر سنندج و بیمارستان های سروآباد و دهگلان احداث و تجهیز شده است و بیمارستان های سقز و بانه نیز در آینده به بهره برداری می رسد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان به سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود: این سیاست ها بر همگانی ساختن بیمه و پوشش کامل نیازهای پایه درمان توسط بیمه ها برای آحاد جامعه تاکید دارد و امیدواریم با حمایت بیمه ها و همه دست اندرکاران بتوانیم قدم های موثر دیگری نیز در استان برداریم.
قصری با بیان اینکه تعداد تخت های مصوب دانشگاه استان در سال 92، هزار و 729 عدد بود و اکنون این میزان به 2 هزار و 968 رسیده است ادامه داد: این افزایش آمار نشان از آن دارد که بسیاری از استانداردهای کیفی، کمی ، منابع انسانی و فضای فیزیکی ارتقا یافته است.
او تعداد پزشکان را قبل از طرح تحول سلامت 448 نفر برشمرد و افزود: در حال حاضر 644 پزشک، شامل پزشکان عمومی، متخصص و فوق تخصص در استان در حال خدمت رسانی هستند که حدود 44 درصد افزایش نشان می دهد.
قصری بهبود وضعیت فوریت های پزشکی را چشمگیر دانست و گفت: در حال حاضر 51 پایگاه اورژانس شهری و جاده ای فعال و آماده خدمت رسانی هستند که 15 پایگاه از این تعداد در سه سال گذشته ایجاد شده است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان به تجهیز و بروزرسانی ناوگان حمل و نقل فوریت های پزشکی و بیمارستان های استان نیز اشاره و اظهار کرد: 145 دستگاه آمبولانس که بیشتر آنها خودروهای مدرن وارداتی و با تجهیزات بروز هستند بخشی از ناوگان حمل و نقل درمان را تشکیل داده است که این تعداد آمبولانس نسبت به 89 دستگاه سال 92، بیانگر افزایش 62 درصدی است.
قصری با بیان اینکه در سه سال اخیر تعداد مراکز MRI از چهار به 6 مرکز، مراکز پرتو نگاری از 39 به 45 مرکز و آزمایشگاه های تشخیص طبی از 45 به 53 آزمایشگاه افزایش یافته است اضافه کرد: افزایش این مراکز تشخیصی منجر به ارتقا پاسخگویی نظام سلامت شده و کار بسیاری از پزشکان را در تشخیص زودهنگام بیماری های مختلف، تسهیل و تسریع کرده است.
وی به 2 برابر شدن تعداد تخت های ICU پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت در کردستان اشاره کرد و گفت: این رقم از 43 به 92 تخت افزایش یافته و 18 تخت CCU نیز به 57 تخت قبلی افزوده شده است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان اضافه کرد: طرح تحول نظام سلامت به شکل محسوسی موجب کاهش پرداخت مستقیم هزینه های درمانی توسط مردم شده است.
قصری برنامه حفاظت مالی از بیماران صعب العلاج، خاص و نیازمند را یکی دیگر از بسته های ارزشمند حمایتی طرح تحول نظام سلامت در استان خواند و ادامه داد: در این برنامه 2 هزار و 246 بیمار خاص تحت پوشش معاونت درمان قرار گرفته اند و هزینه های بالای تشخیصی و درمانی بیماری آنها که مشمول بیمه نیستند طبق بسته خدمتی تعیین شده پرداخت می شود.
وی با بیان اینکه طرح تحول سلامت همچون بسیاری از طرح های دیگر به طور مرتب پایش شده و بررسی می شود اظهار کرد: معاونت درمان برای خدمت رسانی بهتر، پذیرای نظرات و پیشنهادات مردم استان به ویژه فعالان اجتماعی است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان اخیرا از طرف وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به پاس تلاش در راستای تحقق اهداف عرصه سلامت مورد تقدیر قرار گرفت.
طرح تحول نظام سلامت طرحی برای بهبود سیستم‌های سلامت ایران است که از ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ در دولت یازدهم و در بیمارستان‌های وزارت بهداشت آغاز به کار کرد.
این طرح با سه رویکرد حفاظت مالی از مردم، ایجاد عدالت در دسترسی به خدمات سلامت و نیز ارتقای کیفیت خدمات اجرا می‌شود.
7355/6108
**خبرنگار: وریا کرمی/**انتشار دهنده: امید بهمنی
** آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.