به گزارش ایرنا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی فرزاد حسنی، در بازدید رئیس سازمان برنامه وبودجه کردستان و فرماندار سنندج از طرح پایاب سد آزاد سنندج افزود: سامانه سد آزاد از پروژه ‌های مرزی کردستان است که با مساحت چهار هزار و 300 هکتار و با اعتبار 800 میلیارد ریال توسط چهار پیمانکار در دست اجرا است.
به گفته وی،قرارداد اجرایی آبگیر شماره هفت مربوط به روستاهای ماموخ علیا و سفلی، چرند و بخشی از گزان در اردیبهشت سال جاری منعقد و کار آغاز شده است.
وی خاطرنشان کرد، الگوی کشت کل اراضی باغی این مجتمع مشخص شده، که با برآورد های اولیه در این مجتمع برای یک هزار و 720 نفر به صورت مستقیم و سه هزار و 440 نفر غیر مستقیم ایجاد شغل می کند.

** پرورش گاو سمینتال برای افزایش میزان تولید گوشت کردستان در حال انجام است
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز در بازدید از گاوداری پرورش گاو سمینتال سیاسران اظهار کرد: پرورش گاو سمینتال با راندمان بالا در تولید گوشت قرمز و شیر یکی از طرح های مهم بخش کشاورزی استان است.
خالد جعفری با بیان اینکه طرح توسعه نژاد سمینتال با تخصیص اعتبارات دولتی در راستای افزایش تولید گوشت قرمز انجام شده است افزود: با رکورد گیری شیر گاو سمینتال و انجام آزمایش های لازم نسبت به تشخیص میزان چربی و پروتین کیفیت شیر مشخص می شود.
باتوجه به تولید مازاد شیر، با ایجاد مشوق های صادراتی سعی بر آن است که شیر تولیدی استان به سمت صادرات محورشدن حرکت کند.
به گفته وی، ایجاد اشتغال پایدار، تولید گوشت قرمز باکیفیت از مزیت های طرح اصلاح نژاد گاو سمینتال در استان است و اصلاح نژاد سمینتال توسط جهاد کشاورزی به صورت رایگان انجام می شود.
وی ادامه داد: پلاک کوبی و ثبت مشخصات و مراقبت های دامپزشکی، بهسازی محوطه های نگهداری دام از دیگر اقدامات انجام شده توسط جهاد کشاورزی استان است.
جعفری در بازدید مسئولان استانی و شهرستانی از طرح زنبورداری محمودی روستای امروله، عسل کردستان را به عنوان یک برند معرفی کرد و افزود: اشتیاق زنبورداران کردستانی به حضور در دوره های آموزشی تولید ژل رویال و پرورش ملکه عامل مهم در افزایش تولید عسل در کردستان هستند.
وی یادآور شد: تخصیص اعتبارات برای پرداخت تسهیلات به زنبورداران کردستانی تاثیر مهمی در افزایش تولید عسل دارد.
کردستان با بیش از یک میلیون و 300 هزار راس واحد دامی سالانه بیش از بر 26 هزار تُن گوشت قرمز تولید می کند.
کردستان به دلیل داشتن بیش از یک میلیون و 110 هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد، یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی به شمار می رود و 110 هزار هکتار از اراضی به صورت آبی کشت می شود.
باغات کردستان نیز از اراضی آبی سهم 40 هزار هکتار دارند که سالانه بیش از 320 هزار تن انواع محصولات باغی در آنها تولید می شود.
میزان کل برداشت محصولات باغی و زراعی کردستان سالانه حدود 2 میلیون تن است.
3034/6108
** خبرنگار: حسن حسین زاده/ ** انتشار دهنده: امید بهمنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.