به گزارش ایرنا در ادامه این گزارش به قلم تیمور مرادی کارشناس گردشگری آمده است: توسعه صنعت گردشگری و توجه به این مقوله توسعه بخش‌های دیگر را در سطح استان در پی خواهد داشت.
توسعه صنعت گردشگری یعنی توسعه بخش‌های دیگر فرهنگی، اقتصادی و... استان، مفهوم این بحث این است که چنانچه اعتبارات حوزه راه‌ها باهدف جذب گردشگر در راه‌های استان هزینه شود، گامی فراتر از صرف ساخت راه، در توسعه راه‌ها برداشته ‌شده است.
در حقیقت داشتن تفکر توسعه گردشگری در توسعه استان افزایش بهره‌ وری را در سطح کلان در استان به ارمغان خواهد آورد. درک این موضوع نیاز به داشتن ذهنیت مثبت به این رویکرد است.
برای روشن ‌تر شدن قضیه مثالی ساده شاید کار را آسان ‌تر کند. ما برای رفع نیازها و آسایش خانواده اقدام به خرید اثاثیه منزل می‌نماییم. حال اگر این خرید را با این دیدگاه انجام دهیم که جدای از رفع نیاز خود باید در فکر فراهم آوردن امکانات رفاهی برای مهمان نیز باشیم به ‌طور یقین سلایق مهمان را نیز در نظر گرفته و مجبور خواهیم بود حتی به قیمت ریسک درآمدی وسایل لوکس‌ تر و بهتر تهیه کنیم و همین قضیه خود محرکی مثبت در زمینه تلاش بیشتر ما خواهد بود.
حال این موضوع ساده را در صنعت گردشگری اگر بررسی کنیم خواهیم دید مهمان که همان گردشگر است زمانی که به شهر و یا استان ما سفر می‌ کند برای استفاده از امکانات، پول پرداخت می‌کند و طیف وسیع انواع گردشگر با سلایق و خواسته‌های متفاوت وارد استان می‌شوند و این ما هستیم که به‌عنوان میزبان باید برای آنها امکانات در سطوح مختلف مهیا سازیم.
از آنجائی که گردشگر برای استفاده از امکانات برای رفاه حال خود هزینه پرداخت می ‌کند، چنانچه مقصد دیگری را با امکانات بهتر بیابد مسیر خود را به سمت آن مقصد تغییر خواهد داد.
با یک نگاه گذرا به نیازمندی‌ها و خواسته‌های گردشگران به این نتیجه خواهیم رسید که از آنجائی که گردشگر درواقع همان انسان است همان نیازها، علایق و سلیقه‌هایی که خود ما داریم، قطعاً گردشگران نیز دارند و البته بیشتر از ما، چراکه این نیازها باعث شده اقدام به مسافرت کند؛
البته گردشگران برای تأمین نیازهای خود می‌بایست هزینه کنند. بررسی نیازها و سلایق گردشگران به حدی گسترده شده که امروزه بخشی از آن را 'صنعت اوقات فراغت' می ‌نامند.
اهداف نهایی از آوردن این موضوع این است که نشان دهیم صنعت گردشگری با توجه به فرابخشی بودن و وابستگی به توسعه زیرساخت‌ها و امکانات مناسب، نیازمند تلاش گسترده در آبادانی و توسعه است.
بی‌ شک چالش‌های موجود در امر گردشگری کردستان جدای از چالش‌های موجود در سطح کشور نیست اما نیازی که کردستان به توسعه دارد بیش از سایر مناطق کشور است و این موضوع می‌بایست به دغدغه اصلی مسئولین کشوری و استان تبدیل شود، در این میان صنعت گردشگری به‌عنوان یکی از محرک‌های قوی پیشرفت اقتصادی می‌تواند راحت‌ تر و آسان‌ تر در کردستان به ثمر بنشیند.
تجزیه ‌و تحلیل وضعیت موجود کردستان به لحاظ اقتصادی و گردشگری راهکارهایی را برای توسعه صنعت گردشگری روشن می‌سازد که به شرح ذیل در این گزارش آورده می‌شود. نکته مهم در بررسی اجمالی این راهکارها نبود اعتبارات کافی برای اجرایی کردن آن‌هاست.
- تبدیل‌شدن توسعه صنعت گردشگری کردستان به هدف اصلی همه مسئولین استانی بدون استثناء
- توسعه امکانات رفاهی در مرزها برای آسایش و امنیت گردشگران ورودی به استان
-بسط و گسترش ارتباط و وسایل مدرن حمل ‌و نقل، توسعه خدمات هواپیمایی و فرودگاهی و توسعه، تعریض و بهسازی راه‌های ارتباطی و مواصلاتی
- توسعه و بهبود تأسیسات بهداشتی و رفاهی سطح شهرهای استان به‌ ویژه پارک‌ها و مراکز تفریحی و همچنین توسعه خدمات رفاهی بین شهری
- ارائه امکانات و خدمات در سطح استانداردهای بین‌المللی به گردشگران ورودی به استان
-رفع مشکلات حوزه خدمات هتلداری و رستوران‌داری و دعوت از هتل‌های بین‌المللی جهت سرمایه‌گذاری در این بخش استان
- برگزاری هفته‌های فرهنگی کردستان در کشورها و استان‌های هدف گردشگری
- برگزاری نمایشگاه‌ها و همایش‌های اختصاصی در سطح بین‌المللی جهت شناساندن ظرفیت‌های گردشگری کردستان و شرکت فعال در نمایشگاه‌های بین‌المللی خارج از کشور
- افزایش سطح تبلیغات و انتشارات از قبیل کتاب‌ها، مقالات، کاتالوگ‌ها و عکس‌ها از جاذبه‌های گردشگری کردستان، تهیه نقشه‌های توریستی و بروشورهای حاوی اطلاعات مورد نیاز جهانگردان.
-جلوگیری از ارائه سلایق شخصی درزمینه تبلیغات گردشگری بین‌المللی و داخلی و ارائه راهکارهای علمی بازاریابی در این زمینه
- جلوگیری از تعدد مراکز تصمیم‌گیری و تقویت بیش از گذشته اداره کل استان به‌عنوان متولی اصلی امورات گردشگری در استان
-تشویق مردم، سازمان‌ها و کردستانی‌های خارج از کشور به سرمایه‌گذاری در زمینه گردشگری و حذف ریسک‌ها و ناامنی‌ها در این زمینه
- ایجاد شرایط مناسب جهت تحقیقات گردشگری در دانشگاه‌های کردستان و کاربردی کردن این تحقیقات
- توسعه نیروی انسانی کارآمد و آشنا به زبان‌های بین‌المللی با برگزاری کارگاه‌های آموزشی تخصصی بین‌المللی و دعوت از اساتید مطرح بین‌المللی
- آموزش پلیس درزمینه‌های مربوط به صنعت گردشگری به‌عنوان پلیس راهنما
- توسعه اماکن اقامتی، پذیرایی، ورزشی و مراکز تفریحی و سرگرمی در سطح استان
- در این صنعت، مقایسه قیمت‌ها به‌سرعت صورت می‌گیرد. ازاین‌رو ارائه قیمت رقابتی برای سفرهای گروهی حائز اهمیت است.
- توجه ویژه به اکوتوریسم (طبیعت‌گردی) و توسعه زیرساخت‌های این بخش در سطح استان کردستان
- ایجاد شرکت‌ها و مؤسسات گردشگری و استقرار دفاتر آنها در خارج از کشور و فعالیت هدفمند آنها در راستای بازاریابی صنعت گردشگری برای استان
- افزایش اعتبارات بخش‌ گردشگری و تسریع در تکمیل طرح‌های نیمه ‌تمام
- توسعه و توجه به گردشگری الکترونیکی (ET).
- تدوین طرح‌های جامع گردشگری برای هریک از شهرستان‌های استان با توجه به ویژگی‌های هر شهرستان
- یافتن بازارهای هدف و برنامه ‌ریزی برای ورود و نفوذ به این بازارها با توجه به ویژگی‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آنها
6108/1904
امید بهمنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.