حبیب الله ابراهیمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این جوانان و نوجوانانی هم به دلیل استعداد ژنتیکی و هم به خاطر شرایط خانوادگی که در آن بزرگ شده اند، بیشتر از گروه های دیگر در معرض خطر اعتیاد قرار دارند.
وی با بیان اینکه آزادی بیش از حد به جوانان و نوجوانان و عدم مراقبت و راهنمایی آنان در ساعات فراغت و بیکاری از دیگر علل مهم اعتیاد به مواد مخدر است ادامه داد: همه جامعه باید بدانند که هیچ خانواده ای از اعتیاد در امان نیست و برای مقابله با آن تک تک افراد جامعه باید برنامه داشته باشند.
به گفته او وجود اختلافات خانوادگی، متلاشی شدن کانون خانواده در اثر طلاق، کمبود محبت، بیکاری، عدم دسترسی به امکانات رفاهی، اجتماعی و فرهنگی، بیسوادی و کم سوادی، فقدان احساس مسئولیت و نداشتن چشم انداز درست به آینده نیز از دیگر علل مهم اعتیاد در قشر جوانان و نوجوانان است که برای کاهش آن نیاز به ایجاد حساسیت در جامعه و تلاش بیشتر مسئولان است.
رئیس اداره بهزیستی کامیاران بیشترین مواد مخدر مصرفی بین جوانان شهرستان را مواد صنعتی دانست و افزود: با توجه به اینکه استفاده از مواد صنعتی بسیار آسانتر از مواد مخدر سنتی است خانواده ها باید بیشتر از گذشته مواظب رفتارهای فرزندانشان باشند.
ابراهیمی با بیان اینکه گروه سنی 18 تا 35 سال بیشتر از گروه های دیگر درگیر اعتیاد هستند گفت: با توجه به آمار در سال های اخیر دامنه سنی مصرف مواد مخدر کاهش داشته است، که این شرایط باید زنگ خطری برای خانواده ها و مسئولان باشد.
وی آموزش و پرورش را در راستای پیشگیری از مصرف مواد مخدر ظرفیتی بزرگ دانست و اظهار کرد: می توان با استفاده از ظرفیت عظیم آموزش و پرورش و کمک نهادهای دیگر آستانه حساسیت والدین را نسبت به این موضوع افزایش و آموزش را از سنین کودکی که تاثیرگذارترین نوع آموزش است، آغاز کرد.
ابراهیمی با اشاره به اینکه بهزیستی کامیاران سال گذشته هر ماه یک جلسه در راستای برنامه ریزی برای مقابله با اعتیاد به مواد مخدر برگزار کرده است اضافه کرد: طی این 12 جلسه 100 مصوبه وجود داشت که بیش از 80 درصد از این مصوبات اجرایی شده است.
وی در خصوص اقدامات مهم بهزیستی طی سال گذشته در راستای پیشگیری از اعتیاد گفت: برگزاری همایش های مختلف برای عموم مردم، کارگاه های مختلف در 90 درصد روستاهای شهرستان و نقاط حساس شهری، برپایی نمایشگاه ها و تئاترهای خیابانی مختلف در این زمینه و برگزاری مسابقات نقاشی متعدد با موضوع اعتیاد در میان مهدکودک های شهرستان از جمله ی این اقدامات است.
به گفته او آمارهای معتادان نشان می دهد که اقدامات انجام شده در راستای پیشگیری از اعتیاد رضایت بخش نیست و برای مقابل با این غده سرطانی وخیم اگر قرار باشد به صورت پایه ای و اصولی برخورد کنیم نیازمند تدوین محتوای جامع و کامل برای محیط آموزش و پرورش و دانشگاه ها هستیم.
کامیاران در 65 کیلومتری جنوب سنندج واقع شده است.
7349/6108
خبرنگار: ژاله گرگانی
**آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.